Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Fiat voortaan goedkope familieauto en 500 merk apart

Hier staan nieuwsberichten van 3 maanden en ouder.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Fiat voortaan goedkope familieauto en 500 merk apart

Bericht door kees5 »

Afbeelding

Dankzij een recent interview van AutoCar met Fiat-baas Olivier François zijn de plannen voor het moedermerk uit Turijn nog eens helder op een rijtje gezet.

Het merk zal zich nog duidelijker in tweeën splitsen; De rationele tak, die reeds bestaat in de vorm van de Panda en de Tipo, zal zich meer gaan onderscheiden, dankzij een breed aanbod aan uitvoeringen per model. Van low-cost instapmodel, tot uitvoerig gepersonaliseerd duurdere versie volgens het nieuwe “4U” programma dat Fiat zal gaan introduceren.

Afbeelding

De Centoventi (ooit bedacht als grote B-segment Panda) vormt hiervoor de blauwdruk. Uiteraard gaat het ook wat deze goedkopere familieauto’s betreft, om hybride en volledig elektrische aandrijftechniek. Wat dat laatste betreft gaat Fiat modulaire batterijpakketten aanbieden, die zal starten bij een autonomie van 100 km en uitgebouwd kan worden tot 500 km. De volledig elektrische Panda, komt na de introductie van de nieuwe Panda in 2021. Naast de nieuwe Panda introduceert Fiat in 2021 een C-segment Crossover. Hoger zal Fiat ook niet gaan, want sinds de Croma en de Freemont, zal Fiat consequent uit hogere segmenten wegblijven, herhaalde François. De Tipo krijgt een grondige update voor de komende jaren (tot 2024), maar aan een opvolger wordt nog niet gedacht. Ook een nieuwe Punto is nog geen echt onderwerp van gesprek op Lingotto.

Afbeelding

Het lijkt erop dat de 500 nog meer een merk apart gaat worden. Mogelijk zal de aanduiding Fiat zelfs helemaal wegvallen op dit gamma, dat de komende jaren een stapje hoger gaat op het gebied van uitrustingsniveau en comfort. De 500 BEV zal dit nieuwe 500-tijdperk inluiden. Men zegt dat deze twee kleine achterportieren krijgt die in tegengestelde richting opendraaien. Ook BMW heeft op de kleine elektrische i3 van deze ‘zelfmoord deurtjes’. De daaropvolgende Giardiniera wordt een volwaardige vijfdeurs auto. Deze krijgt een zeer luxe en rijk uitgerust interieur. François noemt de volgende generatie 500 modellen een volwaardig premium product. In 2022 zal volgens dezelfde filosofie ook de 500X een opvolger krijgen. Mogelijk deelt deze het platform met de Jeep Compass en de aankomende Alfa Romeo Tonale. De 500L krijgt geen directe opvolger.

Olivier François verklaarde aan AutoCar dat Fiat zich met deze aanpak de komende jaren veel sterker wil gaan positioneren in Europa en dat het als producent van compacte auto’s als vanouds een vooraanstaande rol wil toe-eigenen.

Bron@autoedizione

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Fiat voortaan goedkope familieauto en 500 merk apart

Bericht door Riddick »

Ik moet het allemaal eerst nog maar eens zien, FCA roep al jaren van alles en nog wat, maar laat maar bar weinig zien.
Een compleet nieuwe Panda zou in 2019 komen en nu roepen ze 2021, zelf een facelift hebben we nog niet laten zien en dat roepen ze ook al vanaf 2017.
Die facelift wordt een wassenneus als je het mijn vraagt.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Fiat voortaan goedkope familieauto en 500 merk apart

Bericht door Romeo »

Tja niet zo vreemd dat zelfs de Fiat rijders en liefhebbers dit nieuws weer met de nodige scepsis zullen lezen.
Dit gebaseerd op van alles wat er door de jaren is geroepen en waar dan toch weer niets van terecht bleek te komen of de plannen waren zo gezegd ineens weer bijgesteld.

Dat Fiat boven het c segment (tegenwoordig) niets te zoeken heeft snap ik wel. Het verdienmodel is slecht.
Onder de Panda zou ooit de Topolino komen wat een echte opvolger zou worden van de Cinquecento/ Seicento, Maar die is er nooit gekomen. De 500 zou van meet af aan boven de Panda gepositioneerd worden dus staat hier los van.
Nog steeds begrijp ik niet dat er geen Punto opvolger is en, zoals ik het ook nu weer lees, er niet gaat komen.

De Tipo is nog niet zo oud maar het wordt inderdaad wel tijd voor een facelift.
Zo ook de panda. Maar als de nieuwe Panda in 2021 moet komen zie ik dat niet gebeuren voor die tijd. waarom zou je dit doen als er over 2 jaar een opvolger is?
Ze zijn er allemaal rijkelijk laat mee. De 500 en Panda zijn niet meer het succes wat ze zijn geweest. ten opzichte van 2018 zijn de verkopen van beiden in Europa gehalveerd. Fiat had eerder moeten komen met een facelift voor de Panda en daarbij meteen de Firefly moteren moeten aan bieden. Eventueel naast de Twin Air. Waarbij ze Twin Air modellen dan als budget alternatief aan hadden kunnen bieden.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwsarchief”