electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NICKW
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2017 22:43
1e Panda-achtige: Seat Marbella cabrio 903 CC 1988
2e Panda-achtige: Seat Marbella Special 850 CC 1989
Locatie: Merkem

electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door NICKW »

Na een hele periode van inactiviteit bij het restaureren van mijn Marbella cabrio ben ik er terug aan bezig.
Mijn Marbella is van 87 en heeft de oude ontsteking, maar ik kocht onlangs een donorauto van bwj 94 met maar 9000 km met electronische ontsteking.
Ik zou graag die recentere motor overbouwen maar heb geen ervaring met die electronische ontsteking en ik vrees dat hier moeilijk onderdelen voor te vinden zijn.
Heeft er iemand een idee als ik mijn ontsteking met onderbrekercontacten op die jongere motor kan monteren?
Er is geen gat in de cilinderkop om de delco te monteren, maar zou het motorblok voorzien zijn om de delco te doen werken?
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7304
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GL 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door michiel van g. »

Nooit die motor met elektronische regeling plaatsen. Onderblok kan wel, maar dan het asje van de oliepomp en de cilinderkop overzetten. Dan kan de oude ontsteking er weer op.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Seat Panda 35Afbeelding

Paul4x4
Clublid
Berichten: 926
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door Paul4x4 »

michiel van g. schreef:
20 okt 2020 23:53
Nooit die motor met elektronische regeling plaatsen. Onderblok kan wel, maar dan het asje van de oliepomp en de cilinderkop overzetten. Dan kan de oude ontsteking er weer op.
want, dat is ellende? slecht blok/configuratie?
het is even werk, denk ik, maar dan ook geen ellende met de oude ontsteking

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7304
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GL 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door michiel van g. »

het is een onding met luchtkleppen en een mengselregeling op een 'gewone' carburateur, en een computer die dit aanstuurt. Die sensoren gaan altijd stuk en onderdelen zijn niet meer te verkrijgen. Niet voor niets dat er veel Marbella's op de sloop zijn beland (en waarom ik die van mij heb omgebouwd naar injectie...)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Seat Panda 35Afbeelding

Gebruikersavatar
NICKW
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2017 22:43
1e Panda-achtige: Seat Marbella cabrio 903 CC 1988
2e Panda-achtige: Seat Marbella Special 850 CC 1989
Locatie: Merkem

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door NICKW »

Bedankt voor de reacties, ik blijf er voorlopig af, ik hou sowieso niet van de electronische toestanden waarvan je geen diagnose kan uitvoeren.
Michiel, welke injectie monteer je daar op aub?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7304
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GL 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door michiel van g. »

de injectie van een Panda 900 of CInquecento 900 tót 1997 (type zonder startonderbreker) is vrij eenvoudig over te zetten. Je hebt wel ook alle sensoren e.d. nodig van de motorkabelboom. Lees het topic van Lanser54 (in de marbellarubriek) eens door, daar staat alles in hoe je de ombouw kunt doen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Seat Panda 35Afbeelding

Gebruikersavatar
2x34
Forumgebruiker
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:42
Locatie: Made (De May)

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door 2x34 »

Best duidelijk omschreven:

https://www.youtube.com/watch?v=8udOFdepF0s


Ik denk dat je Marbella blok er in kunt hangen en je carburateur overbouwen van je oude motor en de sensoren laten voor wat ze zijn en alleen de electronische ontsteking gebruiken
Alleen de bdp sensor zul je aan moeten sluiten
panda 34 openair

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7304
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GL 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door michiel van g. »

2x34 schreef:
25 okt 2020 09:56
en de sensoren laten voor wat ze zijn en alleen de electronische ontsteking gebruiken
Alleen de bdp sensor zul je aan moeten sluiten
dit werkt niet. Heb ik ook geprobeerd en hij slaat dan helemaal op hol, omdat hij probeert bij te regelen maar dat niet kan.
Overigens heb ik destijds aan die man van het engelse filmpje een handleiding gegeven hoe het om te bouwen... Die handleiding had ik gemaakt aan de hand van Lanser54's topic.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Seat Panda 35Afbeelding

Gebruikersavatar
NICKW
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mei 2017 22:43
1e Panda-achtige: Seat Marbella cabrio 903 CC 1988
2e Panda-achtige: Seat Marbella Special 850 CC 1989
Locatie: Merkem

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door NICKW »

Bedankt voor de tips, ik leg het hele electronische gedoe aan de kant, ik denk eraan om dit te verkopen.

Gebruikersavatar
Niels9966
Voorzitter
Berichten: 753
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door Niels9966 »

Ik heb al een aantal keer een injectie blok gebruikt in een wagen met contactpunt onsteking. Hiervoor gebruikte ik het onderblok van de injectie motor, en de kop van het (in mijn geval versleten) contactpunt blok. Dit past prima op elkaar. Die elektronische rotzooi wil je echt niet hebben. Sterker nog, ik ben momenteel zo'n injectie marbella aan het ombouwen maar het systeem dat VW de laaste 2 jaar toepaste, het zo gehete SPI systeem. Dit is vergelijkbaar met de van de panda 900/cinqucento.

In jouw geval zou ik lekker de carburateur en de contactpunt ontsteking er op houden!
Het wagenpark:

Seat Marbella L '87 - overgangsregeling
Seat Marbella GL Sport '89 - opslag
Seat Marbella GLX '89 - koude reserve
Seat Marbella Jeans '91 - defect
Seat Terra Van 0.9B '90 - defect
Seat Terra kombi 1.4D '95 - Daily
Fiat Panda 34 '85 - overgangsregeling
Fiat Panda 900 Hobby '96

-V8-
Forumgebruiker
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:40
1e Panda-achtige: 1992 Seat Marbella Black
2e Panda-achtige: 1988 Seat Marbella L

Re: electronische ontsteking versus onderbrekercontacten

Bericht door -V8- »

NICKW schreef:
26 okt 2020 22:49
Bedankt voor de tips, ik leg het hele electronische gedoe aan de kant, ik denk eraan om dit te verkopen.
Waarom verkopen? start hij niet met de ouderwetse ontsteking?
Nwe contactpuntjes of contact puntjes goed zetten doet vaak wonderen.
1968 Renault 4 R1123
1988 Seat Marbella L
1992 Seat Marbella "seventies"
2005 Mitsubishi Outlander I 2.4i 16V 4WD
1997 Mercury Grand Marquis 4.6 V8

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”