Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

marbella start soms niet, help

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Plaats reactie
basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

marbella start soms niet, help

Bericht door basch »

Dag allen,

Sinds een week zit ik met het volgende probleem:
Na het weekend, maandag naar het werk, marbella wil niet starten.
Ze start soms heel even en valt dan gelijk uit.
Ik heb afgelopen maandag de carb uit elkaar gehaald, sproeiers en vlotternaald met remmenreiniger doorgespoten. filtertje ook. Als je even start kotst de benzineslang direct wat uit, pompje is dus oke (mechanisch pompje als ik het zo zie)
Soms wil ze even lopen, en dan 5-10 seconden later scheidt ze er mee uit. even wachten, kan je weer heel even starten.
Ze krijgt vonk, ik heb een elektronische ontsteking gemonteerd met een gouden bobine, afgelopen jaar. twee weken geleden de kleppen gesteld en de ontsteking gelijk opnieuw afgesteld, want anders kreeg ik het kleppendeksel er niet af.

Vanochtend weer problemen. carb weer gecheckt, alles schoon, benzinepomp werkt. ze krijgt een goede vonk. Als ik een bougie tegen het blok houd dan zie je dat goed. Tevens voelde ik m wel :)
na een tijdje kan ze een beetje draaien, dan hoor je af en toe dat ze even een cilinder vergeet maar na een minuutje is alles weg en kan je zo rijden.

heeft iemand hier ideeën of ervaringen mee, wat het kan zijn?

Gezien de carb alles schoon is, heb ik een licht vermoeden dat het de ontsteking is. de bougies en kabels zien er goed uit, maar zijn wel oud. vooral de kabels, en die voelde ik vanochtend door mn arm. ontsteking en rotor stator zijn vrij nieuw, nog even schoongekrabd. lijkt mij prima. Accu is een jaar of 3, en kan je een aardige tijd mee starten voordat die leeg is.
bougiekabels zou kunnen, maar waarom pas problemen na het weekend, en waarom doet ze het dan later wel?

intussen wel geleerd om op verstappen-team tempo je carb op de parkeerplaats open te maken om nog op tijd op werk te komen :)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: marbella start soms niet, help

Bericht door Pinda1000 »

Ik zou de bougiekabels als eerste vernieuwen. Zo te horen slaan ze door door vocht doordat de isolatie niet goed meer is. Als het vocht door de warmte een beetje opdroogt zal de motor (tijdelijk) weer beter gaan lopen.

Gebruikersavatar
JKausDU
Forumgebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2013 19:11
1e Panda-achtige: Seat Marbella Special 1992
Locatie: Duisburg / Duitsland
Has thanked: 1 time

Re: marbella start soms niet, help

Bericht door JKausDU »

Als de brandstofpomp al oud is, vervang deze dan. De mechanische pomp moet heel goed zijn om na een paar dagen benzine uit de tank te pompen. Het kost niet veel en kan snel gedaan worden.

SanneB
Clublid
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018 23:15
1e Panda-achtige: Panda 1000 93 + Marbella Special 89
2e Panda-achtige: Fiat Punto ['96] & Fiat 600L ['71]
Locatie: Ewijk
Been thanked: 1 time

Re: marbella start soms niet, help

Bericht door SanneB »

Hallo,
Heb je inmiddels al het euvel gevonden?
Mijn Marbella heeft ook moeite met starten bij kou/vochtig weer. In de zomer geen centje pijn.
Ik heb soms ook de indruk dat hij het minder leuk vind als ik van de snelweg af kom en gelijk naar huis rijd en hem dan stil zet, dan wanneer ik binnendoor heb gereden. Dan heeft hij ook meer moeite met starten.
Groetjes
Seat Marbella Special K9 - 1989
Fiat Punto 55S - 1996
Fiat 600L -1971
BMW 318i - 1996
(Fiat Panda 1000 Fire -1993)

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: marbella start soms niet, help

Bericht door deusjevo »

Als je de bougie ⚡️ voelt met starten zou ik toch even nieuwe bougiekabels monteren.
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”