Beste mensen,
Uit nieuwsgierigheid heb ik eens een temperatuursensor bij de ingang van het luchtfilterhuis geplaatst om te kijken wat de voorverwarmingsklep doet. De temperatuur loopt snel op naar 40 graden, en blijft tijdens het rijden rond die temperatuur. Bij stilstand loopt hij op. Niet zo gek zou je zeggen, warme lucht wordt aangezogen en de thermostaat die de klep regelt heeft tijd nodig om te reageren. Volgens wat ik kan vinden op internet is 40 graden voor de aangezogen lucht in een carburateur ideaal voor een geregelde carburateur.
Nu heb ik van de sloop uit een Marbella van 1997 het klephuisje meegenomen, en erop gezet. Bij deze klep blijft de temperatuur rond de 25 graden! Een behoorlijk verschil, en ik vraag me nu af, wat is nu de juiste temperatuur voor een geregelde carburateur?
Uit nog meer nieuwsgierigheid heb ik beide kleppen in de oven gelegd. Bij 40 graden staat de originele klep op een kiertje. Die van de sloop staat dan al helemaal open. Maar de originele klep blijft op een kiertje, zelfs bij een temperatuur van 80 graden!
De vragen:
1. Welke temperatuur is de juiste voor een geregelde carburateur van een Marbella van 1996?
2. Als dat toch 40 graden moet zijn, waar vind ik dan nog een nieuwe klep, of nieuw thermostaatje?
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Luchtvoorverwarming thermostaat, welke temperatuur?
Moderator: Niels9966
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Luchtvoorverwarming thermostaat, welke temperatuur?
Inlaatluchttemperatuur van 40 graden is niet fijn, hoe lager hoe beter. Die klep hoort met deze buitenluchttemperaturen open te staan of in ieder geval zo snel mogelijk open te gaan. Ik weet niet waar je op internet hebt gelezen dat 40 graden ideaal is voor een computergestuurde carburateur maar elke verbrandingsmotor loopt beter op inlaatlucht van 25 graden dan van 40 graden......
Je eigen oude klep is stuk. Die van de sloop is goed/beter.
Je eigen oude klep is stuk. Die van de sloop is goed/beter.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Luchtvoorverwarming thermostaat, welke temperatuur?
Precies. En normaliter wordt er door het front koude lucht langs die klep geblazen,die dan dus tot een bepaalde mate sluit.
- djwpk
- Forumgebruiker
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 11 feb 2015 17:23
- 1e Panda-achtige: Panda 1.2 Dynamic 2004
- 2e Panda-achtige: Cinquecento Sporting 1.1 1996
- Facebook: https://www.facebook.com/dirkjan.vandervelde
- Locatie: Kornhorn
Re: Luchtvoorverwarming thermostaat, welke temperatuur?
Gossie gossie daar heb je die milieu meuk weer...
Op de cento's (Fiat Cinquecento en Seicento) halen de meeste die dingen er af.
Je koud start want dat is het in feite voor in de winter is eerder een belemmering dan een pluspunt.
Zoals meerdere al hebben gezgd koude lucht is beter voor de prestatie's van je motor.
Op de cento's (Fiat Cinquecento en Seicento) halen de meeste die dingen er af.
Je koud start want dat is het in feite voor in de winter is eerder een belemmering dan een pluspunt.
Zoals meerdere al hebben gezgd koude lucht is beter voor de prestatie's van je motor.
Dirk Jan
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Luchtvoorverwarming thermostaat, welke temperatuur?
In het geval van een carburateurmotor kan het in de winter wel nodig zijn dat de inlaatlucht voorverwarmd wordt. Als de buitentemperatuur dicht tegen het nulpunt aan zit kan het gebeuren dat je carburateur bevriest als je inlaatlucht te koud is. Doordat de benzine deels verdampt in de carburateur en omdat er een onderdruk heerst in de venturi wordt er zoveel warmte onttrokken aan het lucht/benzine mengsel dat de temperatuur plaatselijk onder nul graden komt.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Luchtvoorverwarming thermostaat, welke temperatuur?
Dit heeft niets met milieu te maken.
Zoals Panda1000 zegt met het feit dat het een carburateur is.
De oudere modellen hadden een deksel op het luchtfilter zitten dat je moest omdraaien: bij +10> op de zomerstand en <+10 op de winterstand. Dat is wat nu die klep zou moeten doen.
Zoals Panda1000 zegt met het feit dat het een carburateur is.
De oudere modellen hadden een deksel op het luchtfilter zitten dat je moest omdraaien: bij +10> op de zomerstand en <+10 op de winterstand. Dat is wat nu die klep zou moeten doen.
- Geulwijk
- Forumgebruiker
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 24 mar 2015 09:55
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 0.9 1996
- Locatie: Leusden
Re: Luchtvoorverwarming thermostaat, welke temperatuur?
Okee, ik zal die van 25 grafden laten zitten. Bedankt voor het meedenken allemaal!