Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Marbella bladveer en rubbers/bussen
Moderator: Niels9966
Marbella bladveer en rubbers/bussen
Beste alle,
Ik start dit onderwerp omdat ik hier weinig over kan vinden en het misschien ook handig kan zijn voor andere met hetzelfde probleem.
Sinds kort ben ik in bezit van een Marbella Special uit '93. Met de tijd zal ik eens een foto plaatsen maar eerst moet ik deze weer op de weg krijgen.
Mijn bladveer aan de bestuurders kant was in de voorste krul gebroken en maakte een bonkend geluid. Deze heb ik eronder uit gehaald maar daarbij moest ik de voorste bout en rubber/bus door slijpen omdat de bout voor geen millimeter meegaf. Inmiddels heb ik van de sloop een nieuwe bladveer met hetzelfde probleem. De bout is volledig vast gekankerd aan de bus in het rubber. De veer zelf en de krullen zijn goed.
Ik heb begrepen dat deze voorste rubbers niet apart van de veer te koop zijn. Nu ben ik voorzichtig te werk gegaan om beweging in de bout te krijgen maar zonder succes. Het was zo simpel geweest als er alleen een nieuwe bout in kon. Ik vraag mij af of hier misschien een trucje voor is of dat er iets is wat ik volledig over het hoofd zie. Ik heb de bout meerdere malen verhit, met kruipolie gewerkt en zelfs cola geprobeerd maar ik krijg deze er niet uit geslagen.
Is dit een bekend probleem voor meerdere en weet iemand er misschien een oplossing voor? De enigste mogelijkheid die ik zie is voorzichtig uitboren of een nieuwe bus gieten met industriële PU.
Ik hoop dat iemand mij (en andere) hierbij kan helpen en alvast bedankt. Is het zo dat deze bussen wel te koop zijn dan heb ik dat graag door getipt!
Ik hoop iets te horen.
Met vriendelijke groet,
Falk
Ik start dit onderwerp omdat ik hier weinig over kan vinden en het misschien ook handig kan zijn voor andere met hetzelfde probleem.
Sinds kort ben ik in bezit van een Marbella Special uit '93. Met de tijd zal ik eens een foto plaatsen maar eerst moet ik deze weer op de weg krijgen.
Mijn bladveer aan de bestuurders kant was in de voorste krul gebroken en maakte een bonkend geluid. Deze heb ik eronder uit gehaald maar daarbij moest ik de voorste bout en rubber/bus door slijpen omdat de bout voor geen millimeter meegaf. Inmiddels heb ik van de sloop een nieuwe bladveer met hetzelfde probleem. De bout is volledig vast gekankerd aan de bus in het rubber. De veer zelf en de krullen zijn goed.
Ik heb begrepen dat deze voorste rubbers niet apart van de veer te koop zijn. Nu ben ik voorzichtig te werk gegaan om beweging in de bout te krijgen maar zonder succes. Het was zo simpel geweest als er alleen een nieuwe bout in kon. Ik vraag mij af of hier misschien een trucje voor is of dat er iets is wat ik volledig over het hoofd zie. Ik heb de bout meerdere malen verhit, met kruipolie gewerkt en zelfs cola geprobeerd maar ik krijg deze er niet uit geslagen.
Is dit een bekend probleem voor meerdere en weet iemand er misschien een oplossing voor? De enigste mogelijkheid die ik zie is voorzichtig uitboren of een nieuwe bus gieten met industriële PU.
Ik hoop dat iemand mij (en andere) hierbij kan helpen en alvast bedankt. Is het zo dat deze bussen wel te koop zijn dan heb ik dat graag door getipt!
Ik hoop iets te horen.
Met vriendelijke groet,
Falk
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Als de veer los van de auto is kan je de bout met een werkplaatspers uit de bus drukken, wel zorgen voor een passende ondersteuning. Om de bout te verwijderen als de veer nog in de auto zit gebruik je een luchtdrukhamer en tegelijkertijd een sleutel om de bout (proberen) te draaien. Dit gaat het makkelijkste met twee man.
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
De veer is los van de auto dus dan ga ik morgen maar eens aan de slag met een pers! Ik heb daar geen van staan geloof ik maar ik zal eens rond zoeken in de buurt. Alvast bedankt en je hoort als het gelukt is!
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Wat misschien handig is... Is er een alternatief voor een werkplaatspers? Zelf had ik iets bedacht met de bankschroef.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Kan je oo k proberen maar die heeft waarschijnlijk net te weinig perskracht. Je zou met een 1 tons potkrikje en wat stalen profielen een persje kunnen maken anders.
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Ondanks alle mogelijke manieren heb ik de bout niet uit de bus gekregen. Ik heb al het rubber nu weg geboord en alleen de plastic buitenring laten zitten. Eventueel kan ik dat dan als mal gebruiken om PU te gieten, maar fijner zal toch zijn als ik een nieuwe bus kan krijgen. Weet iemand of deze te krijgen zijn? Of dat hier passende rubbers van een ander model in kunnen?
Ik hoor het graag! Bedankt, Falk
Ik hoor het graag! Bedankt, Falk
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
het is zeldzaam spul, die rubbers tussen de bladveren. Als je kunt achterhalen wat de maten zijn zou ik zeker voor pu-bussen gaan. Die zijn er in zoveel verschillende soorten en maten dat het me een goede zet lijkt ze te installeren.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Gaat het om de bout/bus die vastzit aan de auto (16) of die met de beugels aan de achterkant (6)?
Diameter van achterste bus (10) is denk ik gelijk aan de voorste bus dus die zou je dan kunnen gebruiken.
http://www.ebay.it/itm/Boccola-Balestra ... 58bff1d403
http://www.ebay.it/sch/i.html?_odkw=mol ... t&_sacat=0
Diameter van achterste bus (10) is denk ik gelijk aan de voorste bus dus die zou je dan kunnen gebruiken.
http://www.ebay.it/itm/Boccola-Balestra ... 58bff1d403
http://www.ebay.it/sch/i.html?_odkw=mol ... t&_sacat=0
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Ik heb dat inderdaad ook bekeken en hoopte daar op maar de voorste bus heeft toch andere maten. Ik hoop dat ik PU bussen kan vinden in deze maat. Anders moet ik toch gaan gieten. Vreemd dat dit niet los gemaakt is.
Groetjes
Groetjes
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Als de voorste bus groter is in diameter kan je het verschil opvullen met een strook aluminium of staal rondom. Of anders een bus op maat maken van een stuk buis. Wat is het verschil in gatdiameter?
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Dat is wel een goede maar het verschil is zeker 10 mm. De voorste krul is d. 42 x 76 met een bout van 12 mm geloof ik. Ik ga opzoek naar een bus waarvan de lengte min of meer klopt, de buitenring zou ik idd een paar mm kunnen opvullen.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Marbella bladveer en rubbers/bussen
Nylon bus (laten) draaien met buitendiameter 42 mm en gat 32 mm.