Nu mogelijk de drijfstanglagers van mijn Marbella defect zijn, was ik even benieuwd of dit, redelijk gemakkelijk, zelf te herstellen is. Moet bijvoorbeeld de motor eruit of kan ik volstaan met alleen het verwijderen van de oliepan? Is het mogelijk om de lagers, voor zover ik heb onderzocht bestaat die uit 2 halve cirkels, dan eruit te halen met de zuigers gewoon in het blok? Dus het onderste deel van de zuiger eraf schroeven, lagers eruit halen en nieuwe erin doen? Of is dat niet mogelijk?
En wat heb ik dan allemaal nodig, neem aan nieuwe pakkingen voor de oliepan en 4 nieuwe lagers?
Bedankt voor het meedenken!
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Vervangen drijfstanglager
Moderator: Niels9966
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Vervangen drijfstanglager
Theoretisch kan het zonder het blok eruit te halen ja....
Maar je hebt geen idee waarom de drijfstanglagers beschadigt zijn en of de krukastappen nog goed zijn. Aangezien je al een tijdje zo rond rijdt denk ik dat de krukas onderhand ook niet meer fris is. Het blok zit ook vol met slijpsel van de versleten lagerschalen.
Dus ja het kan......maar dan daarna niet meer mee rijden en direct verkopen!
Maar je hebt geen idee waarom de drijfstanglagers beschadigt zijn en of de krukastappen nog goed zijn. Aangezien je al een tijdje zo rond rijdt denk ik dat de krukas onderhand ook niet meer fris is. Het blok zit ook vol met slijpsel van de versleten lagerschalen.
Dus ja het kan......maar dan daarna niet meer mee rijden en direct verkopen!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 20 mar 2010 13:39
- Locatie: vollenhove
Re: Vervangen drijfstanglager
Dat is zeker wel mogelijk... pan eraf, en stuk voor stuk de onderste kappen eraf halen. Haal de bougies er ook even uit. Dan draai je de krukas makkelijk rond.
Echter.. er moet een oorzaak van dit probleem zijn. Liggen er kappen los of zijn de lagers zodanig versleten..zijn je krukaslagers nog wel goed...maar eerst loshalen en kijken. Je zult de slijtagemaat moeten vaststellen om te kijken welke maat lagers je nodig hebt(als blijkt dat er verder nix beschadigt is) om binnen de toleranties te vallen. Maar nogmaals haal het eerst eens los en controleer het een en ander......
Echter.. er moet een oorzaak van dit probleem zijn. Liggen er kappen los of zijn de lagers zodanig versleten..zijn je krukaslagers nog wel goed...maar eerst loshalen en kijken. Je zult de slijtagemaat moeten vaststellen om te kijken welke maat lagers je nodig hebt(als blijkt dat er verder nix beschadigt is) om binnen de toleranties te vallen. Maar nogmaals haal het eerst eens los en controleer het een en ander......
marbella fun 1994
Re: Vervangen drijfstanglager
ik begreep dat het defect aan de drijfstanglager een logisch gevolg is van de nieuwe koppakking. Daardoor staat de motor onder meer druk en begeeft het zwakste punt, de lager.
Maar ik ga eens bedenken of ik dit misschien toch ga doen. Weer een leuk projectje. En dan dus stuk voor stuk de lager eruit en controleren? Hoe kan ik controleren of de krukas goed is? Die kappen zie ik natuurlijk gelijk als de pan eraf is, neem ik aan?
Geeft pan eraf veel vuil? Neem aan dat er olie uit komt? Even kijken of ik assteunen kan regelen, scheelt weer priegelen.
Maar ik ga eens bedenken of ik dit misschien toch ga doen. Weer een leuk projectje. En dan dus stuk voor stuk de lager eruit en controleren? Hoe kan ik controleren of de krukas goed is? Die kappen zie ik natuurlijk gelijk als de pan eraf is, neem ik aan?
Geeft pan eraf veel vuil? Neem aan dat er olie uit komt? Even kijken of ik assteunen kan regelen, scheelt weer priegelen.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Vervangen drijfstanglager
Nogmaals, het kan wel zo maar de kans dat je alsnog het blok eruit kan halen en alles opnieuw mag doen is erg groot. Wat als je onder de auto liggend erachter komt dat er 1 of meerdere kruktappen beschadigt is/zijn? Ga je dan alles weer gewoon dichtschroeven? Als je het echt goed wil doen haal je het blok eruit.phoxy84 schreef:ik begreep dat het defect aan de drijfstanglager een logisch gevolg is van de nieuwe koppakking. Daardoor staat de motor onder meer druk en begeeft het zwakste punt, de lager.
Onzin, als het onderblok in orde is gaat het niet zomaar stuk na het vervangen van de koppakking.
Maar ik ga eens bedenken of ik dit misschien toch ga doen. Weer een leuk projectje. En dan dus stuk voor stuk de lager eruit en controleren?
Je kan ze controleren maar je weet nu al bijna zeker dat er 1 of meer versleten/kapot zijn.
Hoe kan ik controleren of de krukas goed is?
Die moet je opmeten en dan kijken of de maten binnen de waarden liggen die opgegeven zijn.
Die kappen zie ik natuurlijk gelijk als de pan eraf is, neem ik aan?
Ja.
Geeft pan eraf veel vuil? Neem aan dat er olie uit komt?
Nee, nee, eerst olie aftappen.