Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geulwijk
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mar 2015 09:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 0.9 1996
Locatie: Leusden

Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Bericht door Geulwijk »

Beste mensen,

Heeft iemand in de omgeving van Amersfoort of Apeldoorn een foutcodelezer? In de helft van de gevallen dat ik de Marbella op contact zet, blijft het motormanagementlampje branden. Starten is dan haast onmogelijk. Pas nadat ze verzopen is, slaat ze aan met het gaspedaal helemaal ingetrapt. Als ik in plaats daarvan een paar keer de sleutel omdraai tot het lampje toevallig uit blijft, start ze zoals gebruikelijk. Tijdens het rijden brandt het lampje nooit en loopt ze als een trein, met een verbruik van 1:22 op lange ritten op de snelweg bij 100 km/u.

Ik heb alleen maar een nieuwe temperatuursensor geprobeerd, maar het probleem blijft.

Aangezien de ECU bij koude, stilstaande motor al een storing geeft, neem ik aan dat ik vanaf de stekker met een multimeter op zoek kan gaan. Weet iemand welke waardes je waar moet meten? Misschien vanuit een oude vraagbaak ofzo?

Alvast hartelijk voor alle hulp!

grt
Vincent

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Bericht door michiel van g. »

je zou kunnen beginnen met het schoonmaken van de stappenmotor. Deze regelt de hoeveelheid lucht, en wil nogal eens vervuild zijn.
Hij zit voorop de carburateur, aan de onderkant, en kan middels twee boutjes worden losgehaald. Filtertje even schoonmaken (kijk uit dat de dubbele o-ring niet verdwijnt!) een puntje olie bij het veertje en dan weer monteren.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Geulwijk
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mar 2015 09:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 0.9 1996
Locatie: Leusden

Re: Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Bericht door Geulwijk »

Bedankt voor je tip Michiel. Vandaag heb ik iemand het contact steeds aan en uit laten zetten, met mij onder de motorkap. Soms is bij het omdraaien van de sleutel een tikje te horen, dat uit een van de twee relais komt bij de computer.

- Als het relaistje tikt, gaat het motormanagementlampje gewoon uit zoals het hoort.
- Als het relaistje niet klikt, blijft het lampje branden.

Tijdens dit alles, en ook tijdens het starten, blijft de stappenmotor de luchttoevoer afsluiten, en dat lijkt me ook de bedoeling. Ik denk dus niet dat het daaraan ligt.

Nu zou je zeggen, relais vervangen. Maar het relais zelf wordt natuurlijk ook aangestuurd, en daar zou het ook fout kunnen gaan. Ik vraag me nu af waar die twee relais voor zijn. Wat jammer dat niemand een schema heeft van het motormanagement. Is er een vraagbaak geweest van dit type electronische carburateur?

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Re: Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Bericht door Pamda »

Bucheli - Band 1170
Reparaturanleitung Seat Marbella 850 / 900 ccm³ Motor Baujahr 1986 - 1994
ISBN: 371681864x
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Re: Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Bericht door Pamda »

In de Bucheli Reparaturanleitung staat overigens geen elektrisch schema van het motormanagement.
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Bericht door Pinda1000 »

Geulwijk schreef:Bedankt voor je tip Michiel. Vandaag heb ik iemand het contact steeds aan en uit laten zetten, met mij onder de motorkap. Soms is bij het omdraaien van de sleutel een tikje te horen, dat uit een van de twee relais komt bij de computer.

- Als het relaistje tikt, gaat het motormanagementlampje gewoon uit zoals het hoort.
- Als het relaistje niet klikt, blijft het lampje branden.

Tijdens dit alles, en ook tijdens het starten, blijft de stappenmotor de luchttoevoer afsluiten, en dat lijkt me ook de bedoeling. Ik denk dus niet dat het daaraan ligt.

Nu zou je zeggen, relais vervangen. Maar het relais zelf wordt natuurlijk ook aangestuurd, en daar zou het ook fout kunnen gaan. Ik vraag me nu af waar die twee relais voor zijn. Wat jammer dat niemand een schema heeft van het motormanagement. Is er een vraagbaak geweest van dit type electronische carburateur?
Zit er een elektrische benzinepomp in of een mechanische?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella 1996 soms motormanagementlampje en dan niet starten

Bericht door michiel van g. »

Mechanisch.
Voor zover ik weet bedienen de relais de stationaire sproeier (electronische) en het elektra-circuit naar de computer.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”