Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Welke draairichting krukas SEAT 903cc motor?

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Welke draairichting krukas SEAT 903cc motor?

Bericht door Pinda1000 »

Topolino schreef:Nou ik ben er uit. Even met de bril op, LED lampje en close by nogmaals speuren. Achter de massakabel stond het nummer verstopt. Tis inderdaad een 100GL7.000 9244076. Volgens jullie 40 pk. Ufff...ook opgelost. Werd tijd.
Nu een leuk carburateurtje en spruitstuk zoeken.

Nu rest mij nog één vraag: Hoe heeft SEAT of FIAT het verschil in pk gerealiseerd? Is dit door een andere type nokkenas, timing, ontstekingstijdstip en/of heeft men meer compressie en grotere kleppen toegepast?
Die 5 pk verschil zit waarschijnlijk vooral in een iets hogere compressieverhouding en misschien een andere nokkenas met aangepaste timing. Sproeierbezetting kan ook nog iets verschillen. Als er grotere kleppen in zouden zitten zou er meer dan 5 pk verschil zijn.

Je kan je afvragen of het echt wel 5 pk scheelt trouwens....

Gebruikersavatar
JKausDU
Forumgebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2013 19:11
1e Panda-achtige: Seat Marbella Special 1992
Locatie: Duisburg / Duitsland
Has thanked: 1 time

Re: Welke draairichting krukas SEAT 903cc motor?

Bericht door JKausDU »

Heeft een 126 ruimte voor deze motor ? :shock:
Ik weet dat 126er met Citroën Visa motor rondrijden.

Topolino
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 feb 2011 06:39

Re: Welke draairichting krukas SEAT 903cc motor?

Bericht door Topolino »

Of er ruimte is voor een degelijk blok? Zie YouTube: ze bouwen diverse FIAT Cinquecento motoren in.
Gezien het extra gewicht zal waarschijnlijk zwaardere veren gemonteerd moeten worden. Maat 't autootje moet wel verlaagd blijven.

Een tweecilinder 650 Visa blokje is ook welkom. Volgens mij 40pk. Maar is niet of nauwelijks aan te komen. Of duur! Jammer.

Verschil in vermogen van die SEAT/FIAT blokjes zal waarschijnlijk iets andere nokkenas zijn. Of inderdaad alleen andere sproeiers. Wat zegt jullie Vraagbaak?

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Welke draairichting krukas SEAT 903cc motor?

Bericht door Erik 319 »

Zal een beste aanpassing vergen aangezien je ook nog even op waterkoeling moet overstappen.
Bij een visa motor hoeft dat niet. Levert 36 pk btw.Ik heb er een gehad,grappig om een visa te rijden met het geluid van een lelijke eend. :mrgreen:
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Welke draairichting krukas SEAT 903cc motor?

Bericht door michiel van g. »

de 7000 had 40 pk, kon lopen op 95-benzine en had, in de Seat Panda, een katalysator als optie. Het was een milieu-versie. Iets lagere compressie, iets anders vormgegeven kop. Schoner dan de 45, en sneller dan de 34. Deze motor is in ongewijzigde vorm, maar dan met 09NCA/09NCB label in de Marbella geleverd tot 1998... Die laatsten dan met computergeregelde carburateur of injectie, maar nog steeds dát blok.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”