Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Een nieuwe zomer...
Moderator: Niels9966
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Een nieuwe zomer...
Beste lezers.
Sinds mijn laatste berichten over het plaatsen van de carterpan heb ik (bijna) niets meer van me laten horen. Maar mijn Bella doet het nog steeds naar alle tevredenheid. Ik gebruik 'm bijna dagelijks voor woon-werkverkeer. Zo'n 32 kilometer per dag.
Ik kan er niets aan doen, maar ik geniet van de eenvoud. Wanneer de auto schoongemaakt is, in de was is gezet en de aluminium velgen zijn opgepoetst is het een plezier om in te rijden!
De Seat is in januari weer door de APK gekomen. Dit jaar viert hij zijn 25-jarige verjaardag.
Waar ik mij wel aan stoorde was de roestvorming op het voorspatbord aan de bestuurderszijde. Achter het voor-knipperlicht en bij de lasnaad boven het voorwiel was roest zichtbaar. In de tijd dat ik zelf de bezitter van deze Bella ben (sinds februari 2013) heb ik er wel eens wat opgesmeerd en de lak bijgewerkt, maar de plek werd steeds groter.
Even een fototje:
Op een gegeven moment besloten eens wat rond te neuzen op internet.
Na wat zoeken kon mij een spatbord van een Marbella worden geleverd. Volgens mij kostte me dit zo'n 25 euro ex bezorgkosten.
Bij aflevering bleek het dus wel degelijk om een Pandaspatbord te gaan. Komt niet geheel overeen, maar goed.
Vervolgens op zoek gegaan naar iemand die het spatbord:
- kon bevestigen nadat het oude was verwijderd;
- kon repareren met delen van het nieuwe spatbord.
Na wat vragen links en rechts (en na een offerte bij een restaurateur welke afviel wegens een te hoge prijs) een plaatwerker gevonden die er zelf wat klusjes bijdoet, en het spuiten aan een ander overlaat. Iemand die "oud materiaal" waardeert en zich niet afvraagt waarom "je nog in die oude troep rijdt". Kortom, een man met hart voor alles wat gedateerd is maar ook van mening is dat dit moet blijven bestaan. En zo iemand gun je de klus, en die betaal je met liefde...
Vorige week is de Seat onder handen genomen. En er is keurig werk geleverd!
Hij heeft uit het nieuwe spatbord de vorm gesneden welke uit het spatbord op de auto is weggehaald. Dit is er tussen gelast, geschuurd en gespoten. Zelfs de binnenzijde is afgekit op de naden en met tectyl bespoten. Loszittend kunststof (roestwering Marbella anno 1991) is verwijderd om te voorkomen dat er vocht achter komt. Keurig werk!
Wat ik nu ga doen:
Het kleurverschil oplossen!
De nieuwe lak glanst je tegemoet terwijl de oude lak al weer wat dof begint te worden. Dus binnenkort aan de gang met de nodige smeermiddelen!
Ik laat het even hierbij, maar ik hou jullie op de hoogte!
Met vriendelijke groeten,
Marbellaerik.
Sinds mijn laatste berichten over het plaatsen van de carterpan heb ik (bijna) niets meer van me laten horen. Maar mijn Bella doet het nog steeds naar alle tevredenheid. Ik gebruik 'm bijna dagelijks voor woon-werkverkeer. Zo'n 32 kilometer per dag.
Ik kan er niets aan doen, maar ik geniet van de eenvoud. Wanneer de auto schoongemaakt is, in de was is gezet en de aluminium velgen zijn opgepoetst is het een plezier om in te rijden!
De Seat is in januari weer door de APK gekomen. Dit jaar viert hij zijn 25-jarige verjaardag.
Waar ik mij wel aan stoorde was de roestvorming op het voorspatbord aan de bestuurderszijde. Achter het voor-knipperlicht en bij de lasnaad boven het voorwiel was roest zichtbaar. In de tijd dat ik zelf de bezitter van deze Bella ben (sinds februari 2013) heb ik er wel eens wat opgesmeerd en de lak bijgewerkt, maar de plek werd steeds groter.
Even een fototje:
Op een gegeven moment besloten eens wat rond te neuzen op internet.
Na wat zoeken kon mij een spatbord van een Marbella worden geleverd. Volgens mij kostte me dit zo'n 25 euro ex bezorgkosten.
Bij aflevering bleek het dus wel degelijk om een Pandaspatbord te gaan. Komt niet geheel overeen, maar goed.
Vervolgens op zoek gegaan naar iemand die het spatbord:
- kon bevestigen nadat het oude was verwijderd;
- kon repareren met delen van het nieuwe spatbord.
Na wat vragen links en rechts (en na een offerte bij een restaurateur welke afviel wegens een te hoge prijs) een plaatwerker gevonden die er zelf wat klusjes bijdoet, en het spuiten aan een ander overlaat. Iemand die "oud materiaal" waardeert en zich niet afvraagt waarom "je nog in die oude troep rijdt". Kortom, een man met hart voor alles wat gedateerd is maar ook van mening is dat dit moet blijven bestaan. En zo iemand gun je de klus, en die betaal je met liefde...
Vorige week is de Seat onder handen genomen. En er is keurig werk geleverd!
Hij heeft uit het nieuwe spatbord de vorm gesneden welke uit het spatbord op de auto is weggehaald. Dit is er tussen gelast, geschuurd en gespoten. Zelfs de binnenzijde is afgekit op de naden en met tectyl bespoten. Loszittend kunststof (roestwering Marbella anno 1991) is verwijderd om te voorkomen dat er vocht achter komt. Keurig werk!
Wat ik nu ga doen:
Het kleurverschil oplossen!
De nieuwe lak glanst je tegemoet terwijl de oude lak al weer wat dof begint te worden. Dus binnenkort aan de gang met de nodige smeermiddelen!
Ik laat het even hierbij, maar ik hou jullie op de hoogte!
Met vriendelijke groeten,
Marbellaerik.
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Een nieuwe zomer...
Na flink poetsen, schrobben en polijsten met alle hulpmiddelen (compound, wax en een middel voor het kunststof) is Bella weer klaar voor de zomer! En ik moet zeggen, hulde aan de hulpmiddelen. Bella glimt en glanst aan alle kanten!
Vanavond even een tulpenveldje opgezocht en een fototje gemaakt:
Ziet er keurig uit, toch?
Afgelopen donderdag ben ik bij Babos geweest om daar twee koplampen van een Marbella te halen. Op de mijne zitten inmiddels twee vervangers wegens defecte reflectoren/Engelse koplamp. Nu heb ik twee originele waar ik erg blij mee ben!
Dan is mijn volgend klusje...
Vanavond even een tulpenveldje opgezocht en een fototje gemaakt:
Ziet er keurig uit, toch?
Afgelopen donderdag ben ik bij Babos geweest om daar twee koplampen van een Marbella te halen. Op de mijne zitten inmiddels twee vervangers wegens defecte reflectoren/Engelse koplamp. Nu heb ik twee originele waar ik erg blij mee ben!
Dan is mijn volgend klusje...
- Dennis023
- Forumgebruiker
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
- Locatie: Gorredijk
Re: Een nieuwe zomer...
De auto ziet er heel goed uit Erik, netjes gepoetst en die rode tulpen op de voorgrond combineren heel goed met de auto.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Een nieuwe zomer...
Ik kreeg nog de tip om de wielkasten in te spuiten met Tectyl 190. Is dikkere tectyl dan de normale en loopt niet weg. Iemand ervaringen mee?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Een nieuwe zomer...
controleer eerst even of alle coating echt goed weg is, en dan zou ik kiezen voor 3m anti steenslag en dan tectyl. Dan krijgt e roest weinig kans.
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Een nieuwe zomer...
Dank voor jullie reactie's. Michiel, eerst controleren over de coating weg is. Waarom moet deze weg zijn? Kan er niet overheen gespoten worden dan? Ik begrijp dat loszittende stukjes weg moet voor behandeling, maar kan het kwaad om de nog aanwezige, vastzittende coating, met 3M te behandelen?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Een nieuwe zomer...
het gaat om vooral de loszittende coating. Hier wil namelijk wel roest onder vormen, en dan kan je tectyleren wat je wilt.
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Een nieuwe zomer...
Een dagje vrij, en met de koplampen aan de gang gegaan welke ik bij Babos heb opgehaald.
Betroffen lampen met elektrische hoogteverstelling. Mogelijk was dat wel te verwerken (verwijderen en
reflectoren vastzetten opperde Babos) maar er bleken meer problemen te zijn.
Eerst maar de oude koplampen eruit gehaald:
en de voorzijde schoongemaakt.
Maar goed, de houders waarin de lampen bevestigd zijn waren niet aanwezig in de lampen van Babos. Ik heb geprobeerd deze uit mijn koplampen te verwijderen maar had al snel door dat de kracht welke hiervoor nodig zou zijn tot onherstelbare schade zou leiden. Zoals al eerder vermeld ging het mij om het verschil in grootte van de beide glazen. Deze waren niet origineel. De geplaatste lampen waren van andere fabrikanten. Het glas was een andere dikte en anders "geslepen".
Tot mijn blijdschap bleek het glas van de Seat koplampen wel de originele dikte te hebben (uiteraard) en bleken deze glazen toch keurig te passen om de behuizing van mijn Bella!
Dus de clips losgehaald, de oude glazen verwijderd, en de pakkingen/rubbers voorzichtig losgemaakt en schoongemaakt.
Ook nog even tussendoor de lichtreflectoren (waar je dus echt niet aan moet gaan poetsen!) gerepareerd door glanzende aluminiumtape op de spiegels te plakken waar deze verweerd zijn.
De glazen op de lampen geplaatst. Een paar extra clips onder en boven erop gezet voor de veiligheid:
Dankzij Babos kon ik een gescheurd clignoteur glas en doorgedraaide boutjes vervangen. Alles weer teruggezet, en Bella is weer een stukje origineler!
Ook weer gelukt!
Op naar het volgende deel van behoud van Bella!
Betroffen lampen met elektrische hoogteverstelling. Mogelijk was dat wel te verwerken (verwijderen en
reflectoren vastzetten opperde Babos) maar er bleken meer problemen te zijn.
Eerst maar de oude koplampen eruit gehaald:
en de voorzijde schoongemaakt.
Maar goed, de houders waarin de lampen bevestigd zijn waren niet aanwezig in de lampen van Babos. Ik heb geprobeerd deze uit mijn koplampen te verwijderen maar had al snel door dat de kracht welke hiervoor nodig zou zijn tot onherstelbare schade zou leiden. Zoals al eerder vermeld ging het mij om het verschil in grootte van de beide glazen. Deze waren niet origineel. De geplaatste lampen waren van andere fabrikanten. Het glas was een andere dikte en anders "geslepen".
Tot mijn blijdschap bleek het glas van de Seat koplampen wel de originele dikte te hebben (uiteraard) en bleken deze glazen toch keurig te passen om de behuizing van mijn Bella!
Dus de clips losgehaald, de oude glazen verwijderd, en de pakkingen/rubbers voorzichtig losgemaakt en schoongemaakt.
Ook nog even tussendoor de lichtreflectoren (waar je dus echt niet aan moet gaan poetsen!) gerepareerd door glanzende aluminiumtape op de spiegels te plakken waar deze verweerd zijn.
De glazen op de lampen geplaatst. Een paar extra clips onder en boven erop gezet voor de veiligheid:
Dankzij Babos kon ik een gescheurd clignoteur glas en doorgedraaide boutjes vervangen. Alles weer teruggezet, en Bella is weer een stukje origineler!
Ook weer gelukt!
Op naar het volgende deel van behoud van Bella!