Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Rem raadsel?
Moderator: Niels9966
- Ernesto
- Forumgebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 20 nov 2016 14:04
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella XL Sport 1990
- Locatie: Arnhem
Rem raadsel?
Beste forum bezoekers,
Vandaag de Marbella uit 1992, ingevoerd bij het RDW tot zo ver geen probleem.
De auto (27000km) heeft sinds 2012 nauwelijks meer gereden, remmen achter schoen en cilinders vervangen, voor gangbaar gemaakt kopervet op de daar toe bestemde delen, blokjes opgeschuurd (uitvoering zonder rem bekrachtiger). Nu het raadsel, met rechts remmen matig maar als je met de linkervoet remt wel het gewenste effect.
Nu denk ik dat het probleem in de hoofdrem cilinder zit, of ligt het in ander onderdeel?.
Graag jullie reactie.
Groeten
Ernst
Vandaag de Marbella uit 1992, ingevoerd bij het RDW tot zo ver geen probleem.
De auto (27000km) heeft sinds 2012 nauwelijks meer gereden, remmen achter schoen en cilinders vervangen, voor gangbaar gemaakt kopervet op de daar toe bestemde delen, blokjes opgeschuurd (uitvoering zonder rem bekrachtiger). Nu het raadsel, met rechts remmen matig maar als je met de linkervoet remt wel het gewenste effect.
Nu denk ik dat het probleem in de hoofdrem cilinder zit, of ligt het in ander onderdeel?.
Graag jullie reactie.
Groeten
Ernst
Live’s too short to drive boring car’s
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Rem raadsel?
Voortaan dan maar met je linkervoet remmen
Logisch natuurlijk dat als je met je linkervoet remt dat je dan meer en makkelijker vertraagd. Met je linkervoet trap je normaal het koppelingspedaal vol tot op de bodem zonder te doseren.....
Hoe was de remwerking op zich op de remmentestbank? En was er nog verschil tussen links en rechts?
Wat bedoel je met "het gewenste effect"?
Logisch natuurlijk dat als je met je linkervoet remt dat je dan meer en makkelijker vertraagd. Met je linkervoet trap je normaal het koppelingspedaal vol tot op de bodem zonder te doseren.....
Hoe was de remwerking op zich op de remmentestbank? En was er nog verschil tussen links en rechts?
Wat bedoel je met "het gewenste effect"?
- Ernesto
- Forumgebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 20 nov 2016 14:04
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella XL Sport 1990
- Locatie: Arnhem
Re: Rem raadsel?
Ga direct de pedalen ombouwen , met het gewenste effect bedoel ik remmen zo als je dat verwacht en in het verkeer veilig is. Auto is nog niet op de testbank geweest. Maar serieus het gaat niet om dosering, ik denk dat de invalshoek het verschil maakt.
Live’s too short to drive boring car’s
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Rem raadsel?
Lijkt me sterk. Tenzij het rempedaal aanloopt bij het draaipunt ofzo.....Ernesto schreef:ik denk dat de invalshoek het verschil maakt.
Linker of rechtervoet zou geen verschil uit mogen maken.
- Ernesto
- Forumgebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 20 nov 2016 14:04
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella XL Sport 1990
- Locatie: Arnhem
Re: Rem raadsel?
Denk er aan om de as die van het pedaal naar de hoofdremcilinder loopt, 180 graden te draaien.
Wellicht vangt dit het verschil al op?. Lijkt me niet veel werk, ander's naar speling in de pedalen zoeken.
Ik puzzel nog even door
Wellicht vangt dit het verschil al op?. Lijkt me niet veel werk, ander's naar speling in de pedalen zoeken.
Ik puzzel nog even door
Live’s too short to drive boring car’s
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Rem raadsel?
ik denk eerder dat het te maken moet hebben met het diagonaal gescheiden systeem. Ergens een lek oid.
- Ernesto
- Forumgebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 20 nov 2016 14:04
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella XL Sport 1990
- Locatie: Arnhem
Re: Rem raadsel?
Er is geen rem verschil bij het aanremmen tussen re of li van de auto, remt matig of goed het verschil treed op bij het bedienen van het pedaal li voet dan wel rechtervoet.
Live’s too short to drive boring car’s
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Rem raadsel?
Ik zou eerst eens alles loshalen en gangbaar maken en vervangen/vernieuwen. Of je nou met links, rechts of met je beide voeten remt heeft totaal geen invloed op de remwerking.
Je moet ook niet met links remmen tenzij je rally's rijdt.....
Je moet ook niet met links remmen tenzij je rally's rijdt.....
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Rem raadsel?
Ik denk dat we speling op de as van de hoofdremcilinder kunnen uitsluiten. Als dat er is, dan lekt hij, maar zoals jij schrijft remt de auto goed. Ik begrijp dat achter het één en ander is vervangen en aan de voorzijde gangbaar is gemaakt. Dan zou, met goed ontluchten, de auto voldoende moeten remmen. Dat is ook op een remmenbank te testen. Het is natuurlijk niet te vergelijken met een modernere auto met rembekrachtiging.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Rem raadsel?
Ik zou gewoon als algemene bedenking (en ervaring!) even wil aanhalen dat wie het niet gewend is met een Panda zonder rembekrachtiger te rijden, meestal verbaasd is dat je zo hard op het rempedaal moet duwen... Mijn vrouw dierf vroeger met mijn eerste Panda (Dance 903) niet rijden omwille van dat "slecht" remmen. Logisch ook hetgeen iemand bij de eerste antwoorden al aanhaalde dat je met je linkervoet gewend bent veel harder te duwen, op het koppelingspedaal, en daardoor dus je "besluit" dat ie met je linkervoet wél goed remt...
Ik herinner me dat ikzelf aanvankelijk ook een beetje dat gevoel van "slecht" remmen had, met mijn "Dance", maar dat ik toch eens plots een noodstop moest maken, met volle kracht op het pedaal gestampt, en de rook kwam wél uit de voorbanden hoor! Dat herstelde mijn vertrouwen toen toch enigszins
Mijn 500'tje heeft dus ook geen servo, (trommelremmen rondom), en toen ik er onlangs de trouw van mijn broer mee reed, stelde ik hem voor dat hij er zélf nog een stukje mee reed, na een eerste klein stukje. "Nee bedankt", zei hij, want ik betrouw die remmen niet...
En nu zelfs, met mijn Panda 4x4 mét servo, is er nog een groot verschil t.o.v. de Punto (Selecta) van mijn vrouw, al remt die dan toch ook weer veel "slechter" (harder duwen) dan een hedendaagse wagen... 't Is dus maar wat je gewend bent, al moet je natuurlijk wél zeker zijn dat alles technisch in orde is, zoals voor dàt type auto normaal is/was in zijn tijd.
Ik herinner me dat ikzelf aanvankelijk ook een beetje dat gevoel van "slecht" remmen had, met mijn "Dance", maar dat ik toch eens plots een noodstop moest maken, met volle kracht op het pedaal gestampt, en de rook kwam wél uit de voorbanden hoor! Dat herstelde mijn vertrouwen toen toch enigszins
Mijn 500'tje heeft dus ook geen servo, (trommelremmen rondom), en toen ik er onlangs de trouw van mijn broer mee reed, stelde ik hem voor dat hij er zélf nog een stukje mee reed, na een eerste klein stukje. "Nee bedankt", zei hij, want ik betrouw die remmen niet...
En nu zelfs, met mijn Panda 4x4 mét servo, is er nog een groot verschil t.o.v. de Punto (Selecta) van mijn vrouw, al remt die dan toch ook weer veel "slechter" (harder duwen) dan een hedendaagse wagen... 't Is dus maar wat je gewend bent, al moet je natuurlijk wél zeker zijn dat alles technisch in orde is, zoals voor dàt type auto normaal is/was in zijn tijd.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
- 1e Panda-achtige: Cool 2010
- 2e Panda-achtige: A112 Junior
Re: Rem raadsel?
Hier precies hetzelfde! De A112 zonder rembekrachtiger is old skool! De 127 Fiorino met rembekrachtiger voelt ook niet echt vertrouwwekkend aan als je modern gewend bent. De Punto 176 16V van mijn vrouw is al een grote stap voorwaarts, maar als je het vergelijkt met de Panda 169, 156 V6 en Giulietta, is het duidelijk voelbaar dat de grootste sprong in remtechniek pas rond de eeuwwisseling heeft plaats gevonden. Al was de Citroen DS zijn tijd dan VER vooruit
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Rem raadsel?
Nog een eenvoudige test, voor je de boel gaat opengooien.
Tenminste, als je over een andere auto beschikt om de test uit te voeren:
Probeer daarmee gewoon ook eens met je linkervoet te remmen... MAAR doe dit op een veilige plek natuurlijk, bvb. verlaten parkeerterrein of eender waar er niemand achter je rijdt!
Natuurlijk ben je nu al iets op je hoede en ga je misschien al meteen "onnatuurlijk" minder hard drukken met je linkervoet dan je gewend bent, op een koppelingspedaal.
Ik heb een tijd voor mijn werk met een automaat gereden, en probeerde gewoon voor de fun eens te doen wat eigenlijk niet mag: (wie wil dat al eens niet? ) Met mijn rechtervoet gas, en nadien met mijn linkervoet geremd... gelukkig dat er niemand achter mij reed want ik dook haast met mijn hoofd tegen het stuur!
Dit dus gewoon om het verschillend "gevoel" van drukkracht tussen linker- en rechtervoet aan te tonen. Dat je op zich bij een Panda zonder servo hard op het pedaal moet duwen wordt hierdoor natuurlijk niet verklaard, maar dat is nu eenmaal gewoonweg zo geconstrueerd. Ik denk trouwens dat er maar weinig auto's met schijfremmen bestaan zonder servo (?)
Tenminste, als je over een andere auto beschikt om de test uit te voeren:
Probeer daarmee gewoon ook eens met je linkervoet te remmen... MAAR doe dit op een veilige plek natuurlijk, bvb. verlaten parkeerterrein of eender waar er niemand achter je rijdt!
Natuurlijk ben je nu al iets op je hoede en ga je misschien al meteen "onnatuurlijk" minder hard drukken met je linkervoet dan je gewend bent, op een koppelingspedaal.
Ik heb een tijd voor mijn werk met een automaat gereden, en probeerde gewoon voor de fun eens te doen wat eigenlijk niet mag: (wie wil dat al eens niet? ) Met mijn rechtervoet gas, en nadien met mijn linkervoet geremd... gelukkig dat er niemand achter mij reed want ik dook haast met mijn hoofd tegen het stuur!
Dit dus gewoon om het verschillend "gevoel" van drukkracht tussen linker- en rechtervoet aan te tonen. Dat je op zich bij een Panda zonder servo hard op het pedaal moet duwen wordt hierdoor natuurlijk niet verklaard, maar dat is nu eenmaal gewoonweg zo geconstrueerd. Ik denk trouwens dat er maar weinig auto's met schijfremmen bestaan zonder servo (?)