Ja, ik heb weer wat. Niets nieuws, het probleem is er al sinds ik alle pakkingen van de carburateur heb vervangen. Het lekte namelijk nogal wat valse lucht. Ik wil er nu mee aan de slag met de apk voor de deur. Vorig jaar met moeite door de viergasmeting gekomen namelijk.
Sinds de 'revisie' van de carburateur zwarte bougies, snel verzuipen, benzinelucht, te laag stationair toerental wat ik heb 'opgelost' met het stelschroefje van de gasklep. Ik ben op onderzoek uitgegaan.
De stappenmotor werkt perfect. Ik heb 'm losgeschroefd om te kijken wat ie doet. Bij stationair en vol gas staat ie open. Wanneer ik gas loslaat gaat ie even dicht.
Vervolgens heb ik de lambdasonde doorgemeten. Bij stationair meet ik een continu waarde van 0,9 Volt. Dat is veel te hoog, hij zou moeten pendelen rond 0,45 Volt. Wanneer ik gas geef, blijft de waarde rond 0,9 Volt. Laat ik gas los, dan zakt de waarde even naar 0,1. Hieruit concludeer ik dat de lambdasonde wel goed werkt, maar dat het mengsel zo rijk is, dat het regelsysteem op zijn maximum zit, en met de stappenmotor helemaal open het mengsel niet verder kan verrijken. Mee eens?
Volgens mij kan ik op deze electronische carburateur het brandstofmengsre niet bijstellen, geen stelschroef, klopt dat?
Hoe kan het mengsel nou zo rijk zijn dat het systeem op zijn maximum staat te corrigeren? En hoe krijg ik het mengsel armer?
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Marbella met electronische carburateur loopt te rijk
Moderator: Niels9966
- Geulwijk
- Forumgebruiker
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 24 mar 2015 09:55
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 0.9 1996
- Locatie: Leusden
Marbella met electronische carburateur loopt te rijk
Laatst gewijzigd door Geulwijk op 27 apr 2017 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pistachio
- Forumgebruiker
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
- Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Marbella met electronische carburateur loopt te rijk
Al eens geprobeerd zonder het filter element?
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 .......
Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941
Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Marbella met electronische carburateur loopt te rijk
waarschijnlijk dus een defecte lambdasonde. Je sonde zegt normaliter tegen de computer dat het mengsel te rijk is, waardoor er dus minder brandstof wordt toegelaten.
Mengsel en stationair is inderdaad niet bijregelbaar. Maar; je schrijft dat je het stationair toerental te laag vond; regelde de auto dat niet zelf bij? Bij mij gebeurt dat wel. Met een koude motor met de choke niet in gebruik loopt hij heel laag stationair, en dan warmt de auto op en dan neemt ook meteen het toerental wat toe.
Mengsel en stationair is inderdaad niet bijregelbaar. Maar; je schrijft dat je het stationair toerental te laag vond; regelde de auto dat niet zelf bij? Bij mij gebeurt dat wel. Met een koude motor met de choke niet in gebruik loopt hij heel laag stationair, en dan warmt de auto op en dan neemt ook meteen het toerental wat toe.
- Geulwijk
- Forumgebruiker
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 24 mar 2015 09:55
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 0.9 1996
- Locatie: Leusden
Re: Marbella met electronische carburateur loopt te rijk
Na wat speurwerk vond ik eindelijk een schema met de gegevens over vlotterniveau van dit carburateurtje. De hoogte was niet goed waardoor het brandstofniveau 2mm te hoog was. Dat resulteert dan in een rijker mengsel. Zo nauwkeurig mogelijk het vlottertje aangepast, de hoogte tussen de bovenkant van de vlotter en de rand van het cartertje was 9mm, nu zo goed als het kan 10,75mm zoals voorgeschreven. De bougies zijn mooi lichtbruin nu en op de lambdasonde meet ik keurig een pendelende waarde tussen 0,1 en 0,9 Volt. Ik denk dat de vorige eigenaar het vlotterniveau heeft aangepast om de valse lucht bij de voetpakking te compenseren.
Ik ben hel benieuwd hoe de gasmeting nu bij de APK gaat, eind mei.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik ben hel benieuwd hoe de gasmeting nu bij de APK gaat, eind mei.
Bedankt voor het meedenken allemaal!