Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Marbella met electronische carburateur loopt te rijk

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geulwijk
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mar 2015 09:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 0.9 1996
Locatie: Leusden

Marbella met electronische carburateur loopt te rijk

Bericht door Geulwijk »

Ja, ik heb weer wat. Niets nieuws, het probleem is er al sinds ik alle pakkingen van de carburateur heb vervangen. Het lekte namelijk nogal wat valse lucht. Ik wil er nu mee aan de slag met de apk voor de deur. Vorig jaar met moeite door de viergasmeting gekomen namelijk.

Sinds de 'revisie' van de carburateur zwarte bougies, snel verzuipen, benzinelucht, te laag stationair toerental wat ik heb 'opgelost' met het stelschroefje van de gasklep. Ik ben op onderzoek uitgegaan.

De stappenmotor werkt perfect. Ik heb 'm losgeschroefd om te kijken wat ie doet. Bij stationair en vol gas staat ie open. Wanneer ik gas loslaat gaat ie even dicht.
Vervolgens heb ik de lambdasonde doorgemeten. Bij stationair meet ik een continu waarde van 0,9 Volt. Dat is veel te hoog, hij zou moeten pendelen rond 0,45 Volt. Wanneer ik gas geef, blijft de waarde rond 0,9 Volt. Laat ik gas los, dan zakt de waarde even naar 0,1. Hieruit concludeer ik dat de lambdasonde wel goed werkt, maar dat het mengsel zo rijk is, dat het regelsysteem op zijn maximum zit, en met de stappenmotor helemaal open het mengsel niet verder kan verrijken. Mee eens?

Volgens mij kan ik op deze electronische carburateur het brandstofmengsre niet bijstellen, geen stelschroef, klopt dat?

Hoe kan het mengsel nou zo rijk zijn dat het systeem op zijn maximum staat te corrigeren? En hoe krijg ik het mengsel armer?
Laatst gewijzigd door Geulwijk op 27 apr 2017 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Marbella met electronische carburateur loopt te rijk

Bericht door Pistachio »

Al eens geprobeerd zonder het filter element?
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella met electronische carburateur loopt te rijk

Bericht door michiel van g. »

waarschijnlijk dus een defecte lambdasonde. Je sonde zegt normaliter tegen de computer dat het mengsel te rijk is, waardoor er dus minder brandstof wordt toegelaten.
Mengsel en stationair is inderdaad niet bijregelbaar. Maar; je schrijft dat je het stationair toerental te laag vond; regelde de auto dat niet zelf bij? Bij mij gebeurt dat wel. Met een koude motor met de choke niet in gebruik loopt hij heel laag stationair, en dan warmt de auto op en dan neemt ook meteen het toerental wat toe.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Geulwijk
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mar 2015 09:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 0.9 1996
Locatie: Leusden

Re: Marbella met electronische carburateur loopt te rijk

Bericht door Geulwijk »

Na wat speurwerk vond ik eindelijk een schema met de gegevens over vlotterniveau van dit carburateurtje. De hoogte was niet goed waardoor het brandstofniveau 2mm te hoog was. Dat resulteert dan in een rijker mengsel. Zo nauwkeurig mogelijk het vlottertje aangepast, de hoogte tussen de bovenkant van de vlotter en de rand van het cartertje was 9mm, nu zo goed als het kan 10,75mm zoals voorgeschreven. De bougies zijn mooi lichtbruin nu en op de lambdasonde meet ik keurig een pendelende waarde tussen 0,1 en 0,9 Volt. Ik denk dat de vorige eigenaar het vlotterniveau heeft aangepast om de valse lucht bij de voetpakking te compenseren.

Ik ben hel benieuwd hoe de gasmeting nu bij de APK gaat, eind mei.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”