Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

JKausDU schreef:Of test dat:
JKausDU schreef:Misschien ok een oplossing: Lijm de Transponder zonder sleutel in de ring achter je contactslot.
dank je, ga ik ook proberen

Gebruikersavatar
JKausDU
Forumgebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2013 19:11
1e Panda-achtige: Seat Marbella Special 1992
Locatie: Duisburg / Duitsland
Has thanked: 1 time

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door JKausDU »

Iets anders van een Duits forum:

Du hast vorne in der Nähe des Steuergerätes 2 Relais. Unter einer kleinen Schwarzen Abdeckung. Dort ist übrigens auch noch eine Sicherung (20A glaub ich) Die beiden Relais sind u.a. für die Stromversorgung des Zündkreises und die Motorperipherie verantwortlich. eines davon ist für die Benzinpumpe. Ich denke dort wirst du nach dem Fehler suchen mussen. Wenn du die Zündung einschaltest hörst du dann für wenige Sekunden die Pumpe laufen? Wenn ja dann schaltet das zugehörige Relais. Das wiederum musst du dann auch vorne im Motorraum klackern hören. Zur Not kannst du die beiden Arbeitskontakte ja mal mit eine Stück Draht überbrücken und dann nach den Spannungen suchen.

https://www.seatforum.de/threads/237208 ... fahrsperre" onclick="window.open(this.href);return false;

Het testen van relais kan misschien helpen.

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

aha, testen van relais, ga ik zo even lezen/ even voor zitten, dank!! Klinkt wel interessant.
(heb net de boel weer dichtgemaakt maar is niet al teveel moeite, je krijgt er handigheid in ;-)

Nou, hij loopt weer. Heb niet de accu eraf gehad, wel weer de hangmat en kap van stuurkolom losgehaald. De draadjes nog eens langsgelopen. Die zien er goed uit, onbeschadigd. Probeerde te starten tussendoor, en ja: motortje liep weer. Door gerommel met de draadjes denk ik. Dan zit er blijkbaar toch iets niet helemaal lekker. Heb het zwarte doosje wat gisteren vastgezet was met een tiewrap toch maar weer losgemaakt. Kan ik voorlopig evt. als hij weer kuren heeft met dat zwarte doosje een beetje wiebelen . Noodoplossing.

Heb de transponder uit de reservesleutel ook achter de ring geplakt. Dat werkt op zich wel, maar alleen met die reservesleutel en dan weer niet met de 'gewone' originele sleutel waar ook een transponder in zit. 2 Transponders is blijkbaar te verwarrend. Heb 'm er weer af gehaald en terug gestopt in de reservesleutel.

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

Ben nog niet van het gedonder af. Alweer 2x gehad dat ie niet starten wou. Als je thuis staat is dat niet zo'n ramp, maar als je naar huis wilt is het minder leuk. En het is iets met die startonderbreker, dus ik probeer dan maar wat met die draadjes te wiebelen, maar heb het
idee nu dat dat niks uitmaakt. Vandaag was het gewoon na een kwartiertje wachten weer in orde, gewoon starten alsof er niks aan de hand was. Sodeknetter...Het liefst haal ik die hele startonderbreker er tussenuit, het is te storingsgevoelig. De garage wou dat ook al doen ,maar weet geloof ik ook niet precies hoe dat zit bij de Marbella. Zal maar weer even gaan zoeken of ik dat ergens hier kan vinden.
Zijn er meer mensen die last hebben van die startonderbreker?

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Niels9966 »

Mijn Bella's en Terra's zijn allemaal van rond 1990. Deze hebben geen startonderbreker, dus ik heb er (gelukkig) geen last van.

Ik hoop voor je dat er iemand op het forum is die weet hoe je hem er uit kan halen!
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door michiel van g. »

Mocht het echt niet lukken dan kun je de motorkabelboom en computer van een Panda 900 van voor 1996 gebruiken. Die hebben geen startonderbreker. Je kunt de kleurcodering gebruiken in het topic over de ombouw van een Marbella naar injectie, John heeft het allemaal erg goed beschreven. Het is echter wel een flinke klus, en je moet weten waar je mee bezig bent.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

JKausDU schreef:Of koop dat: https://goo.gl/images/9R7PHr" onclick="window.open(this.href);return false;
dank voor de tip, ik heb 'm besteld.
Dit lijkt me de meest eenvoudige oplossing. Het is precies dezelfde, moet 'm er zo in kunnen zetten. Ervan uitgaand dat het probleem in de startonderbreker zit dan :wink: . En simpeler dan een hele kabelboom en computer van een Panda 900.
nou geduld hebben (bezorgen alleen in Duitsland, maar heb gelukkig 1 kennis die net over de grens woont) en duimen dat 'm dat is (y) en ondertussen veel mazzel hebben, want tussen het niet starten door, start ie ook gewoon wel en rijdt ie als een tierelier en da's dan wel weer kicken.

Gebruikersavatar
JKausDU
Forumgebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2013 19:11
1e Panda-achtige: Seat Marbella Special 1992
Locatie: Duisburg / Duitsland
Has thanked: 1 time

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door JKausDU »

Plu schreef:
JKausDU schreef:Of koop dat: https://goo.gl/images/9R7PHr" onclick="window.open(this.href);return false;
dank voor de tip, ik heb 'm besteld.
Dit lijkt me de meest eenvoudige oplossing.
(y)

Als het niet werkt: terugsturen :wink:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door bero »

Mocht het eindelijk gelukt zijn met de nieuwe set,
Wil ik je oude set wel overnemen inclusief de transponders.

Dan kan ik gaan experimenteren om bij dit type de startblokkering te verwijderen.
Deze komt niet in de diverse softwares die ik heb voor, maar ben het nu voor 60% zeker..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

Vandaag pakketje uit Duitsland opgehaald met andere ecu-startonderbreker en transponders. Ziet er allemaal prima uit. Alles aangesloten. Starten ho maar. Heb de ouwe ring achter het contactslot nog laten zitten, maar die is nergens meer op aangesloten. De nieuwe is wel aangesloten, en een nieuwe transponder heb ik in die nieuwe ring geplakt. Deze ring ligt tijdelijk gewoon los, links van het stuur. " Nieuwe" ecu op plek van de ouwe gemonteerd. Afijn, ik dacht echt dit gaat 'm worden, maar het maakt totaal geen verschil. :-(

Ik peins me suf. Hij heeft de afgelopen 2 dagen totaal niet meer gestart. Dat deed ie eerst af en toe wel. Hij staat altijd buiten, aan de straat. Afgelopen dagen wel veel regen. De keren dat hij wel startte was vaak in de middag, minder koud, en wat droger weer. Maar dat kan toeval zijn.

Vergeet ik iets? Kan die ouwe ring toch storen nu? Die kan toch niks meer doen?
Help...Waar moet ik het nu gaan zoeken? :roll:

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door michiel van g. »

oude transponder is uit de buurt?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

michiel van g. schreef:oude transponder is uit de buurt?
die zat nog in de sleutel, maar de nieuwe ring met transponder lag bijna 30cm verderop, links van het stuur. Kan dat dan nog storen denk je?

ik haal de transponder wel ff uit de sleutel en loop er nog ff heen. Probeer ik 't nog een keer.
duimen!!!!
------------

Helaas. Nog niks.

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

JKausDU schreef:Iets anders van een Duits forum:

Du hast vorne in der Nähe des Steuergerätes 2 Relais. Unter einer kleinen Schwarzen Abdeckung. Dort ist übrigens auch noch eine Sicherung (20A glaub ich) Die beiden Relais sind u.a. für die Stromversorgung des Zündkreises und die Motorperipherie verantwortlich. eines davon ist für die Benzinpumpe. Ich denke dort wirst du nach dem Fehler suchen mussen. Wenn du die Zündung einschaltest hörst du dann für wenige Sekunden die Pumpe laufen? Wenn ja dann schaltet das zugehörige Relais. Das wiederum musst du dann auch vorne im Motorraum klackern hören. Zur Not kannst du die beiden Arbeitskontakte ja mal mit eine Stück Draht überbrücken und dann nach den Spannungen suchen.

https://www.seatforum.de/threads/237208 ... fahrsperre" onclick="window.open(this.href);return false;

Het testen van relais kan misschien helpen.
moet verder zoeken dan de startonderbreker...
Ik hoor die benzinepomp nooit. Is dat raar? Ook als hij het wel doet en start, dan hoor ik 't ding ook niet even 'zoemen'. Ik had hiervoor een mini cooper en die deed dat idd wel als je 'm aanzet, dus nog voor het starten. Bij de Marbella hoor ik dat niet. Heb dat de wegenwacht ook gemeld, die hoorde ook niks, maar zei dat deze auto 'dat dan gewoon niet heeft'. Dat was dus op een moment dat de auto weer gewoon startte en alles goed leek te functioneren.
Kan 't hier mee te maken hebben?
Welk relais is van die benzinepomp en hoe check ik dat ding?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door bero »

Het is bij veel auto's het geval dat er zo en zo eerst een beetje benzine word gepompt als je het contact aan zet.
Meer regel dan uitzondering.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Plu
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 dec 2017 23:44
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9i 1997
Locatie: Arnhem

Re: Marbella start soms wel, soms niet :( wat kan dat wezen??

Bericht door Plu »

OMG hij doet 't weer! :rofl:
wat heb ik gedaan: met de nieuwe set minstens 20x op contact gezet en heel goed geluisterd of ik die benzinepomp hoorde zoemen. Niks. Starten lukte ook niet. Toen maar besloten de ouwe spullen weer terug te plaatsen en een Seat garage te gaan bellen...
Maar nadat ik alles had teruggezet startte hij weer gewoon. Wel flinke benzinelucht. Maar dat komt denk ik van alle startpogingen?
Ik ga maar even een rondje rijden. Om er even van te genieten.
Nou weet ik nog steeds niet wat de oorzaak is helaas, maar voorlopig ff heel blij!

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”