Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Erik's Marbella special, 1990

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door Pinda1000 »

michiel van g. schreef:hm, lastig, het kan ook het lager van je klepstoters zijn.
Je bedoelt neem ik aan een glijlager van een tuimelaar? Dat klinkt niet zo.....en die gaan niet zo snel kapot van te weinig olie.

@Erik, het tikkende geluid komt van laag uit het blok?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door michiel van g. »

ik heb bij mijn panda II toen een warmgelopen glijlager gehad wegens olietekort. Daardoor ontstond er speling op de tuimelaaras met én een rottige stationairloop én een kloppend geluid. Maar, zoals je zegt, komt het vanonderuit het blok dan is de kans groot dat het een drijfstanglager is.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door Panda 500 »

Ook even je filmpje beluisterd... Klinkt inderdaad onheilspellend.

Zoals Ivo al aangaf, nu nog eens peilen, nu de olie echt wel volledig in het carter gelopen moet zijn. Staat het peil nu exact op max., met de 3.5l die je er bij gegoten hebt? Of hoger? Dan weet je meteen of het carter echt leeg was. (Let op: té vol mag ook niet. Best wat aflaten in dat geval! Al steekt het nu ook weer niet op een mm te hoog)
Maar het geluid klinkt nogal onregelmatig, niet echt één tik of klop per krukasomwenteling (of per twee omwentelingen), wat ik bij drijfstanglagerschade zou verwachten. Dit geluid doet ook wat aan een versleten distributieketting denken... (hopelijk is het dàt maar!)

Je zou verder kunnen testen door met aangetrokken handrem even proberen te vertrekken met eventueel een klein beetje gas (Of handchoke aan, als je die hebt). Drijfstangspeling hoor je immers beter bij belasting dan gewoon stationair. Dan moet je toch duidelijk per krukasomwenteling een zwaardere klop gaan horen. Deze test natuurlijk maar een paar seconden lang uitvoeren om ook de krukas niet te beschadigen! (Al is de schade in dit geval dus wél reeds geleden en moet je motor open...Al kan het misschien "gewoon" langs onder, met gedemonteerd carter...???)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door Pinda1000 »

Het kloppende/tikkende geluid van een beschadigd drijfstanglager hoeft niet constant bij elke omwenteling te zijn, alleen bij de compressieslag wordt desbetreffende drijfstang zwaarder belast en hoor je de tik.

Als het het vermoeden is dat het een beschadigd drijfstanglager is de motor niet meer laten lopen.....dit kan (eventueel) nog meer schade aan de krukas veroorzaken.

Oliepeilen heeft nu nog weinig nut, ik zou het carter open maken en de drijfstanglagers en krukas controleren......

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door Erik` »

Pinda1000 schreef:
michiel van g. schreef:hm, lastig, het kan ook het lager van je klepstoters zijn.
Je bedoelt neem ik aan een glijlager van een tuimelaar? Dat klinkt niet zo.....en die gaan niet zo snel kapot van te weinig olie.

@Erik, het tikkende geluid komt van laag uit het blok?
Ik zou niet weten, het is al niet zo'n groot blok.
Panda 500 schreef:Ook even je filmpje beluisterd... Klinkt inderdaad onheilspellend.

Zoals Ivo al aangaf, nu nog eens peilen, nu de olie echt wel volledig in het carter gelopen moet zijn. Staat het peil nu exact op max., met de 3.5l die je er bij gegoten hebt? Of hoger? Dan weet je meteen of het carter echt leeg was. (Let op: té vol mag ook niet. Best wat aflaten in dat geval! Al steekt het nu ook weer niet op een mm te hoog)
Ik heb inmiddels de olie op nieuw gepeild en inderdaad het peil is nu zo'n 4 mm boven het maximum streepje.
Iets te gortig dus met het bijvullen. Ik zal het teveel binnenkort aftappen.
Panda 500 schreef: Maar het geluid klinkt nogal onregelmatig, niet echt één tik of klop per krukasomwenteling (of per twee omwentelingen), wat ik bij drijfstanglagerschade zou verwachten. Dit geluid doet ook wat aan een versleten distributieketting denken... (hopelijk is het dàt maar!)
Dat vond ik dus ook, het is erg onregelmatig. Geen ritme in te bekennen.
Het zou mooi zijn als het de distributie ketting is, maar heeft deze ook een klap gehad dan van het olie tekort?
Pinda1000 schreef:Het kloppende/tikkende geluid van een beschadigd drijfstanglager hoeft niet constant bij elke omwenteling te zijn, alleen bij de compressieslag wordt desbetreffende drijfstang zwaarder belast en hoor je de tik.

Als het het vermoeden is dat het een beschadigd drijfstanglager is de motor niet meer laten lopen.....dit kan (eventueel) nog meer schade aan de krukas veroorzaken.

Oliepeilen heeft nu nog weinig nut, ik zou het carter open maken en de drijfstanglagers en krukas controleren......
Bedankt voor het fanatieke meedenken! ik zal waarschijnlijk van het weekend, de carterpan demonteren.
michiel van g. schreef:hm, lastig, het kan ook het lager van je klepstoters zijn. Overigens kun je de onderdelen van het Marbellablok (ook de kop, die heb je nodig) zo op een 899 panda 900 motortje zetten. Die zijn ook nog eens van betere kwaliteit.
Dat is inderdaad het allerlaatste scenario, demonteren en de mogelijke onderdelen gebruiken voor de 45.
Maar de Marbella verdient zeker nog een diagnose/kans.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door Pinda1000 »

Als je mazzel hebt hoef je in het gunstigste geval alleen de drijfstanglagerschalen te vervangen. Ligt eraan of de krukas beschadigt is of niet. Als het dat is natuurlijk.....

Maar ik zou inderdaad voor de zekerheid even het carter eronderuit halen en alles goed nakijken.

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door louis »

Wel balen zeg! Ik heb evt. nog een 903 onderblok liggen van Marbella SPI uit 1997.
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Marbella special, 1990

Bericht door Erik` »

Long story short:

De Marbella is na de schade tijdelijk terug gaan naar de vorige eigenaar, jullie kennen hem vast wel, Niels!
Hij heeft de Marbella flink onder handen genomen en heeft er een ander onderblok aangehangen, ook heeft hij de remmerij vervangen, evenals de waterpomp, koppellingsset, pakkingen, keringen, filters, alle olie, de velgen opnieuw gespoten en voorzien van nieuwe banden, en wat laswerk uitgevoerd aan de dorpel, eigenlijk alles om er weer een nette en betrouwbare auto van te maken!

Vervolgens heb ik er nog een lange periode in gereden voor woon-werk verkeer waarbij ik met een lach ruim 40.000 op het vernieuwde blokje heb kunnen rijden. Maar toen! kwam er een klein A-klasse dieseltje op mijn pad en werd het tijd om mijn auto-imperium nog wat verder in te slinken.

Het dieseltje kon ik overnemen van een goede kameraad van me. Per jaar rij ik richting de 50.000 km en na wat berekeningen bleek al wel dat er bijna niets goedkoper rijdt dan de Marbella, (lage wegenbelasting, bijna geen afschrijving en na 70(!) tankbeurten (euro 98) een gemiddelde van 1 : 18.38. (ik was nogal fanatiek met alles bij houden in Excel). - de marbella had een 5-bak-

Maar als je zoveel rijd is cruise control en airco en uberhaubt een airbag wel fijn. vandaar de keuze.

De auto heeft een tijdje op facebook en marktplaats gestaan en is vervolgens opgehaald door een enthousiaste jongen man met zijn vriendin die in een alto mk1 kwamen aanrijden en uiteindelijk met beide auto's weer vertrokken. Hij wilde graag leren sleutelen en heeft mij daarna nog een aantal appjes gestuurd met vragen, hopelijk komt hij van de zomer nog eens langs voor wat onderhoud tips.

Ik heb 3,5 jaar met veel plezier in de marbella gereden en ik hoop dat nu eigenaar nr. 9 dat ook zal doen.

Voor nu kan hier een slotje op. :)

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”