Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Wiellagers

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Plaats reactie
Ouwensjw
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2013 14:48
1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 1994

Wiellagers

Bericht door Ouwensjw »

Beste forumleden,

Ik heb een kort vraagje. Mijn Marbella is APK-afgekeurd op achterwiellagers. Bij de apk garage betaal ik de hoofdprijs, dus ben zelf even gaan googelen. Ik heb een site gevonden die voor een mooie prijs een set voorwiellagers verkoopt, echter op de foto’s zien voor- en achterwiellagers er ongveeer hetzelfde uit. Nu is mijn vraag: is dit ook zo? Of zit er een nihil verschil in?

Alvast bedankt! Groet,

Jasper

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Wiellagers

Bericht door Erik` »

Er zit wel degelijk een verschil tussen de voor en achterlagers van de Marbella.
Wat is volgens jou de hoofdprijs? 150-200,-?

Hier kun je ze bijvoorbeeld bestellen,
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 12335.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij zijn de wiellagers bij elk bouwjaar hetzelfde.
je betaald dus iets van 100-120 euro voor een setje.

Dan moet je ze er nog zelf onderzetten, maar dat is geen hogere wiskunde.
half uurtje per zijde?

Je kunt natuurlijk ook naar de sloop gaan en een setje tweedehands lagers ophalen om de kosten te drukken.
Maar grote kans dat je ze er daar zelf vanaf moet sleutelen. Aan de ene kant is dat meer werk, maar wel een goede oefening.
Ten tweede weet je niet zeker of die lagers nog van goede kwaliteit zijn..

Ik zou dus toch de eerste optie aanraden en de kosten even inslikken.
(met ophanging en lagers altijd beide zijden meenemen, dus wat je links doet, ook rechts doen)

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Wiellagers

Bericht door Niels9966 »

Tweedehands lagers zou ik nooit doen. Je weet niet hoe lang die al onder een auto hebben gezeten. Ik zou ook de kosten maar even voor lief nemen. Bovendien gaan die nieuwe lagers zo weer 10 jaar mee... is het dan nog duur?
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Ouwensjw
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2013 14:48
1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 1994

Re: Wiellagers

Bericht door Ouwensjw »

Hoi Erik en Niels,

Bedankt voor jullie antwoord! @Erik, wat is duur: de garage kan ze bij hun leverancier voor €110,- per stuk krijgen. Dat vind ik redelijk aan de prijs, de garagist zelf ook. Zodoende gaf hij mij de tip zelf even op internet te gaan zoeken. Van de link die je hebt geplaatst (waarvoor dank) is het me niet 100% duidelijk of dit voor- of achterwiellagers betreft. Weet jij dit toevallig?
@Niels: gingen die lagers maar 10 jaar mee... Ik weet niet hoe het kan, maar dit wordt het 3e jaar op rij dat mijn Marbella APK-afgekeurd is op achterwiellagers... Tot nu toe iedere keer dus een flinke uitgave geweest. Een van jullie toevallig enig idee hoe dit iedere keer weer kan? Garagist vermoedde wellicht ergens speling, maar waar kon hij ook niet precies zeggen. Zelf heb ik ook niet bijster veel verstand van carrosserie- en ophangingswerk.

Alvast bedankt voor het antwoorden! Groet,

Jasper

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wiellagers

Bericht door Pinda1000 »

Zijn ze echt wel elke keer versleten?? Misschien handig om een second opinion te laten doen ergens anders?

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Wiellagers

Bericht door Niels9966 »

ik heb hier een linkje voor een voorwiellager:
https://www.autodoc.nl/nk/57439" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier voor de achteras:
https://www.autodoc.nl/skf/1362446" onclick="window.open(this.href);return false;

ze lijken heel erg op elkaar, maar er zit wel verschil in!


als ze zo snel weer aan de beurt zijn dan zou ik toch gaan twijfelen over wat de garagist er mee doet :S

(dit zijn overigens niet de goedkoopste die er te vinden zijn, maar goedkoop is duurkoop met dit soort dingen zeg ik altijd maar...)
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Wiellagers

Bericht door louis »

SKF is goede kwaliteit (y)
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Wiellagers

Bericht door zwrtw »

Ik heb die oerpanda/marbella achterwiellagers in het verleden veel voor zijspannen gebruikt. Meestal zijn ze anders dan de voerwiellagers. Bij de voorwiellagers bestaat de binnenring soms uit twee delen die bij elkaar gehouden wordt door de aandrijfas. Achter heb je dat niet... Als je een tweedelige binnenring achter monteert, dan loopt vroeg of laat je wiel eruit. Ook qua lagerspeling is er rekening gehouden met de enorme kracht waarmee de aandrijfas de binnenring inklemt.

Mijn ervaring met de achterwiellagers bij zijspannen was dat ze heel snel wat speling krijgen. Maar speling betekent niet gelijk APK afkeur. Het mag ook wat speling hebben. In de APK regels staat precies hoeveel. Ik meen dat dat voor de Marbella dit iets van 2 mm aan de wielomtrek zou betekenen. Dat moet je even precies nazoeken hoe dat ook alweer zit. Speling i.c.m. bijgeluiden is APK afkeur, en teveel speling ook. De enige manier om het goed te meten is met een meetklokje. Ik ben zelf met de 4x4 wel eens naar de APK gegaan mét meetklok in de kofferbak...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Wiellagers

Bericht door zwrtw »

Hier kan je het vinden:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/assen/wiellagers
wel even "aanvullende permanente eisen" aanklikken.
Even heel grof: als de straal van je wiel 300 mm is, dan mag afstand B in het plaatje rechtsboven (plaatje van de tab in de link) 0,5%x300mm bedragen, is dus 1,5 mm aan de bandomtrek. Ik denk dat een Panda wiel iets kleiner is dan een straal van 300, maar je hebt nu een idee wat het ongeveer mag zijn.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wiellagers

Bericht door Pinda1000 »

Is de auto al een keer uitgelijnd op alle vier de wielen? Als de achteras krom is kan dat voor meer wrijving en dus slijtage aan de wiellagers zorgen.

Ouwensjw
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2013 14:48
1e Panda-achtige: Seat Marbella Fun 1994

Re: Wiellagers

Bericht door Ouwensjw »

Beste heren,

Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb nog geen second opinion laten doen bij een andere garage. Ik ben redelijk goed van vertrouwen en heb helaas zelf de kennis niet echt om er mee aan de slag te gaan, dus als iemand dit tegen mij zegt geloof ik dat wel. Wellicht niet altijd de beste optie... Nadeel is alleen dat je weer +-45 piek kwijt bent bij een andere garage zonder garantie dat 'ie er dan wel doorheen komt. Veel geld voor een arme student :roll:
Ik lees dat als de achterwiellagers versleten zijn, je dit kunt voelen en horen. Dit kan ik, neem ik aan, gewoon testen door de krik eronder te zetten, te draaien en een beetje heen en weer te sjorren? Door Wheeler Dealers ken ik het geluid van een versleten lager wel... :lol:

@pinda1000: Ik heb de auto nog nooit uit laten lijnen. Als wat jij zegt aan de hand was, zou ik dit moeten kunnen zien aan ongelijkmatige slijtage op de achterbanden toch? Deze is er namelijk niet. Heb deze Marbella nu ongeveer 50.000 km en nog nooit achterbanden hoeven wisselen.

Groet,

Jasper

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Wiellagers

Bericht door Niels9966 »

Achterwiellagers wissen is niet heel moeilijk. Je zou het in principe op straat kunnen doen... krikje onder de dorpel, wiel er af, en je kunt er zo bij :yes:
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”