Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Marbella ombouwen naar injectie

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Marbella ombouwen naar injectie

Bericht door lanser54 »

Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???
heb er een op de sloop gehaald , er in gezet , er net weer uitgehaald en is zwart zit roet op. :shock:
Mijn oude LamdaSonde was niet zwart toen ik hem er uit haalde. :roll:
Heb ik nu de goede er uit gehaald en er een kapotte in gezet :?:
Ja` dus :oops:

http://www.ngk.de/Prestatie_van_lambdas ... 421.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie Foto's :shock:

Kijk voor een nieuwe lambda sonde ook eens op Ebay.nl

http://shop.ebay.nl/?_from=R40&_trksid= ... Categories

Edit Michiel: titel aangepast aan de strekking van dit topic.
Bijlagen
1zwart.JPG
1zwart.JPG (147.69 KiB) 8130 keer bekeken
Welke is kapot0.JPG
Welke is kapot0.JPG (149.72 KiB) 8130 keer bekeken
Lambda Sonde.png
Lambda Sonde.png (92.24 KiB) 7873 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lanser54 op 22 dec 2010 00:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door RubenJ »

Geen idee eigenlijk of het te zien is dat de lambdasonde kapot is maar ze (met name de zwarte) zien er aardig vuil uit.
Ik heb die van mij vorig jaar een keer vervangen, die was niet zwart maar het heeft wel geholpen.
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door lanser54 »

Nou Ruben ,
Ben nog steeds aan het *piep* , met die Carburateur + Computer Bella. uit 1994.
Heb er een andere carburateur ingebouwd . maar ik blijf maar prutsen , computer uitlezen gaat niet of je moet er ver voor rijden.
Dus je blijft rondjes draaien zonder er uit te komen , die 2 lamdasonden heb nu die niet zwarte er weer ingedraaid . nu loopt hij weer te hard stationair .
Heb hem gemeten met die link hier onder van bosch , die er nu in zit maar weet nog niet of hij echt goed is , een nieuwe kost 100 euro . is veel geld vind ik,

http://www.ngk.de/Prestatie_van_lambdas ... 421.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bosch-lambdasonde.nl/downloads.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.amt.nl/Nieuws/Bosch-geeft-we ... sondes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga dus eerst maar die singlepointinjectie inbouwen , dan kan ik de fiat computer ook weer uitlezen die computer heeft een 4 draads lambda nodig , heb nu een 3 draads lambda.

ben nu al meer dan 2 maanden aan het prutsen , met die bella :oops:
en ben het nu wel een beetje erg zat :shock:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door michiel van g. »

Misschien dat de sonde uit de cinquecento erin past? (bij het injectiesysteem)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door lanser54 »

Inderdaad Michiel zal eens kijken bij een cinquecento waar hij nog in zit :shock:
ze waren er al uit gesloopt , deze cinquecento's hebben ook een 3 draads lambdasonde dacht ik .
die zijn zeldzaam op de sloop :shock:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Iceman

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door Iceman »

Bij de zwarte Panda 1000 die ik had ging het gele inspuit lampje branden en hield de auto in boven een bepaald toerental.
Nieuwe lamdasonde erin en het probleem was weg.
Ik ga er van uit dat een Marbella niet anders is met het melden van een kapotte Lamdasonde.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door Yahoo Serious »

Voltmeter erop zetten. Volgens zij schommelt de gegeven waarde van een Lambdasonde tussen de 0 en 1 volt, afhankelijk van een te rijk of te arm mengsel.

Dit vond ik er over op internet:

De werking

Een lambdasonde is een sensor die in het uitlaattraject geplaatst en heeft als doel het zuurtstofgehalte in de uitlaatgassen te bepalen. Hiertoe is hij in staat omdat er een stuk Zirconium in zit. In combinatie met het geheel geeft deze een kleine spanning af die afhankelijk is van de hoeveelheid zuurstof waaraan hij wordt blootgesteld.

* Nominaal ± 0,40 Volt
* Rijk Mengsel ± 0,85 Volt
* Arm mengsel ± 0,02 Volt

De originele bedrading:

* Oranje draad (ECU Pin C8) = Lambda A meet cilinder 2 & 3
* Witte draad (ECU Pin C16) = Lambda B meet cilinder 1 & 4

De gegevens die de lambdasonde meet worden doorgegeven aan de ECU, deze weet dan hoeveel zuurstof er in de uitlaatgassen zit en hoeveel dit afwijkt van de in de ECU geprogrammeerde optimale parameters. Zit er te veel zuurstof in de uitlaat gassen dan had hij dus iets meer brandstof in moeten spuiten, zit er helemaal geen zuurstof meer in de uitlaat gassen dan kan het zijn dat hij teveel brandstof ingespoten heeft en dus een onvolledige verbranding heeft. Onvolledige verbranding geeft CO uitstoot wat ongewenst is.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door lanser54 »

Ok Iceman , Denk dat ik een af en toe Kapot lambdasonde heb .
Daar wat jij zegt hij dan ook niet trekt boven een bepaalt toeren tal.
Dat piept en flikkert het lampje zeer iritant , als je dan de motor stil zet , en het contact aan draait tot de lampjes gaan branden , hoor je ook een keer piep.
Als je dan als hij afgekoeld is dit weer doet , hoor je niks .
En vaak , rijd hij dan ook weer normaal een tijd , en merk je er niks aan.
Dus kan het ook de computer zijn of een los contact.
Dat maakt het zo moeilijk.

Heb ook een Lambda van de sloop , deze is zeker kapot , deze blijft op 200 mV staan op de multi meter. dus probeert de computer het mengsel rijker te maken.
Maar het gekke is dat je dan geen lampje en piep hoort . alleen je tank is zo leeg :oops:
als je die er weer uit draait is hij zwart van het roet .
Die andere Lambda staat op 900 mV en pulseert , dus omgekeerd , denk dat deze af en toe regelt , met dat gepiep ook af en toe.
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door Yahoo Serious »

Ik zou trouwens wel een methode willen weten om die waarden te beinvloeden. Dus een soort potmeter op je dashboard, waarmee je de aangegeven waarde naar de computer toe kan verrijken of verarmen, daar is misschien nog wel wat benzinebesparing uit te halen.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door lanser54 »

Ok Willem
Dat is niet zo moeilijk :lol:
Een diode er tussen dacht ik een siiitium is 200 mV of en oude germanium is 100 mV
Tussen de zwarte draad in serie , streepje naar de computer .
Misschien meet de Computer dan 100 of 200 mV meer dus rijker , en zal minder brandstof geven.
Maar zou ook net anders om kunnen werken , kwaad kan het niet er gaat niets door stuk.
Maar zal wel eens kijken , met het hele experiment van de injectie. :mrgreen:
Misschien moet je de diode met wat weerstandjes en potmeter er een klein spanningtje opzetten.
om de sperspanning van de diode te verrijken zodat hij die optelt bij de Lambda sonde :wink:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door Yahoo Serious »

Dank je voor het meedenken. Met een diode heb je de waarde natuurlijk vast veranderd, terwijl ik graag regelbaar zou willen... En inderdaad denk ik dat je stroom moet toevoegen, en daar loop ik dus een beetje op vast.
Mijn MAP-sensor is wel regelbaar, daar hoefde alleen maar een potmeter tussen die via een een weerstand stroom kan afvoeren om het voltage te verminderen.
Het werkt, maar niet helemaal lekker nog. Als ik voluit waterstof-gas produceer, loopt hij stationair niet mooi meer, hij gaat dan een beetje 'pompen' (hard-zacht-hard-zacht).
Ik weet bijna zeker dat dit door de Lambdasonde komt. Wat ik namelijk gedaan heb, is een tussenring met uitwendig- en inwendig schroefdraad op de plaats schroeven waar de sonde zat. Daarin de sonde gedraaid.
Dit vanuit het idee dat die sonde, door hem niet meer direct in de uitlaatgas-stroom te plaatsen maar er net buiten, nog wel de goede waarden door zou geven, maar een rustigere meetkarakteristiek zou krijgen. En inderdaad, hij pompt nog steeds, maar nu langzamer.
:lol:

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door lanser54 »

Zeker Willem
kijk hier even naar .
Gewoon een AA batterijtje gebruiken.
Absoluut geen spanning van de accu gebruiken en ook niets aan massa leggen.
En de schakeling goed afschermen , in een metalen doosje of zo.
Potmeter op dashboard dan moet je de draad wel heel goed afschermen , je regelt immers maar een paar mV :mrgreen:
met zoiets zou je de LAMBDASONDE van 0 tot 200 mV naar boven kunnen regelen.
als je 2 diodes in serie gebruikt , kan je van 0 tot 400 mV regelen
Door de weerstandjes te verhogen , 1 k Ohm naar 4,7 k ohm , kan je het leven van de batterij verhogen.
Het is even wat prutsen aan tafel wat het beste werkt met de multi meter , moet wel stabiel blijven.
En een schakelaar tussen het batterijtje , dan loopt hij niet onnodig leeg.

Je kan de schakeling ook anders om gebruiken , dan is draai je de sonde naar beneden 200 mV
of er ook 2 maken tegen over gesteld in serie , dan kan je naar boven en naar beneden regelen :wink:
Bijlagen
200mV regel.JPG
200mV regel.JPG (144.79 KiB) 8014 keer bekeken
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door Yahoo Serious »

We gaan bouwen! Geweldig idee!
Voor alle zekerheid... De sperzijde van de diode zit aan de Lambdakant he?
Ik denk dat ik hem snap!

Nog even een vraagje, nu we toch bezig zijn. :)
Ik vond dit item op ebay: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... TQ:GB:1123" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zou de luchttemperatuurmeting aan de inlaatkant als het ware overnemen (manueel maken) waardoor je de computer eveneens voor de gek zou kunnen houden. Ik heb zelf mijn twijfels, maar ik heb me tot doel gesteld om 1:30 te gaan rijden met die Panda, dus ik zal echt naar alle zaken moeten kijken om dat te bereiken.

Een ander punt dat ik onder de knie wil krijgen is het geleidelijk gas geven. Dus zou ik het gaspedaal graag over een schakeling laten lopen, die dan met behulp van een servo geleidelijk vertaalt naar de inlaat wat mijn voet doet: dus gas ineens naar de plank betekent dat de servo het gas binnen een ingestelde tijd naar de plank gaat brengen, maar niet direct. :)
Ik heb ook al gedacht aan een hydraulische remklep of zo. Dus dat je het gas indrukt, maar dat er olie door een klein gaatje naar een ander compartiment moet lopen waarop je voet moet 'wachten'. Laat je het gas los, gaat er een grote klep open en loopt alle olie (of eventueel lucht) terug, zodat het overnieuw gaat beginnen.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door lanser54 »

Zeker Willem ,
Sperzijde is Lambda , de Diode word als zener gebruikt , van 0,2V 200mV dus , en het stroompje wat er loopt van de batterij , blijft er dus het spannings verschil over tussen de diode.
200 mV dus , Het ligt er ook aan wat voor een diode je gebruikt , maar deze spanning is heel stabiel.
Dus even bouwen en met wat diodes vergelijken , en dan de spanning meten van de diode in mV.
Juist met deze diode spanning kan je de Comp. voor de gek houden , door op te tellen of af te trekken - / + omwisselen :mrgreen:
Tussen de zwarte draad van de Lambda Sonde dat is waar die 0 tot 800 mV op staat

Is een leuk kastje op ebay Computer, Chip, Cruise Control :wink:
Maar je ziet de aansluitingen niet dat is jammer :(

Een gas vertrager bedoel je :wink: , zal er ook eens over nadenken hoe dat zou kunnen maar het idee is goed :mrgreen:

Heb een 4 Draads lambda er in gebouwd gaat perfect , en mijn computer goed aan massa gelegd .
Hier nog wat Foto's er van , piept niet meer , en trekt beter , maar dat is voor de andere topic :mrgreen:
Bijlagen
Massa-D4+Comp.JPG
Massa-D4+Comp.JPG (150.11 KiB) 8000 keer bekeken
Massa-Comp.JPG
Massa-Comp.JPG (152.08 KiB) 8000 keer bekeken
4draadslambda.JPG
4draadslambda.JPG (145.29 KiB) 8000 keer bekeken
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Hoe kan je zien dat een lamdasonde kapot is , ???

Bericht door Yahoo Serious »

Netjes!
Ik heb dat Ebay dingetje net gekocht trouwens, ben benieuwd...
Als het mengsel te arm wordt, gaat de motor pingelen denk ik. Dus zou een van de volgende stappen moeten zijn dat te voorkomen.
Waterinjectie? :)

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”