Panda 2003 MPI young

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: Niels9966, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

Ik heb van de eerste laag Hammerite helaas geen foto kunnen maken. Na de Hammerite zat niet alleen de panda maar ook ik helemaal onder. Na de boel een beetje gefatsoeneerd te hebben ben ik doorgegaan met de naden dichtkitten. De oude kit zo goed al verwijderd dus tijd voor een update anno 2021 en afgewerkt met Durabit. Ik zat hierna wederom weer van top tot teen onder. Wat een klus. De draagarm bevestigingen links en rechts heb ik proberen vrij te houden van de Durabit. Links is dat niet gelukt, rechts wel. Als je goed kijkt zie je daar nog de Hammerite. De lagen zijn als volgt opgebouwd;
1x Hammerite / 1x Naden carroseriekit/ 2x Durabit undercoating (kwast, geen spray)

Dan is dit het resultaat:
B9566D77-775B-49D9-B445-70F47BC0198D-min.jpeg
9DF73280-5C7B-44F8-83FA-BB23E52BF8CC-min.jpeg
1BA0FAF7-BC7A-4FD8-9EB4-9BC3E95BADF5-min.jpeg


To be continued!
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 1676
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Dat wordt grondig aangepakt. Belangrijk is dat de coating flexibel blijft ivm uitzetten/krimpen metaal om scheurtjes te voorkomen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7606
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door michiel van g. »

Knap werk!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Hobby [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Christiaanvanarum »

Wat een werk! Mooi om te zien.
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

Dankjewel allemaal voor de positieve reacties.

Kleine update van vandaag over de benzinetank.

Deze kwam er namelijk zo onder vandaan:
7DD1A733-186F-4597-B6FA-D0EBF2E3F102-min.jpeg
En dat is niet fijn werken. Ik heb ook geen idee of er lekkages zijn of beschadigingen.

Schoonmaken dus!
F12973F6-4E81-42C5-BA90-B14ADBA2BE3F-min.jpeg
En de vulslang:
07D29132-1AA1-4079-A12F-9203F62AFC42-min.jpeg
De vulopening
F68049E2-B45A-4645-8D6F-3CC0BBC21C04-min.jpeg
En morgen nog even kijken of ik in de tank kan en hoe de pakkingsring eruit ziet. Het schutbord voor de uitlaat dient ook gefatsoeneerd te worden. Vandaag ook even bij de panda gekeken en op sommige plekjes dient er nog wat Durabit aangebracht te worden.

De koperen remleidingen voor de achteras staan aankomende week ook op de planning

To be continued …
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

Goedenavond pandaliefhebbers,

Hierbij weer een kleine update over de werkzaamheden. Vandaag ben ik bezig geweest met de remleiding op de achteras. De remleiding links achter. Ik heb via autodoc 2 koperen remleidingen gekocht (die eigenlijk voor de Seicento zijn) om precies te zijn de Seicento rechts voor. (Van hoofdremcilinder naar rechter remklauw)

Dat is nogal een stuk. Aangezien de rem / T koppeling van de panda naar de achterste wielremcilinder ook een leuk stukje leiding is dacht ik dat het ‘ongeveer’ wel dezelfde afstand zou zijn. De oude remleiding van de panda heeft ook aardig wat bochten en ze hebben er bij fiat een aardig parcours van gemaakt om de remleiding zo lang mogelijk op de as te leggen. Ik heb eens grondig gekeken waarom. Ik denk dat het komt omdat de uitlaat er in de buurt hangt + dat de bochten in de remleiding nodig zijn om de boel op zijn plek te houden. Een rechte remleiding is tamelijk lastig te klemmen. Deze gaat schuiven. Ik was lekker bezig en heb een aantal foto’s gemaakt voor het archief.
8C9ED519-BE8B-4B43-8287-0FF6C9766F63-min.jpeg
handig stukje koperen remleiding kant en klaar voor Seicento Rechtsvoor. Daar ga ik hem alleen niet voor gebruiken… haha.
429B6880-7765-409B-A5B1-8AC1051E9F29-min.jpeg
Zoals ik net al aangaf is de remleiding nauwelijks te klemmen als je hem recht met de kortste route wilt monteren. Wel mooi strak zo maar helaas dit gaat hem zo niet worden.

De Seicento remleiding is toch iets langer dan verwacht dus mag er ook gefelst worden. Ik heb de remleiding zo goed als in vorm gebracht zodat ik de lengte weet. +/- 5 cm extra om te kunnen felsen.
C791279F-F1B8-4BFD-B44E-BAEA8462A879-min.jpeg
De remleiding heb ik gesneden met een leidingsnijder en de wartel er weer opgezet.
FEEF4E18-FEF2-402F-B5EA-07397B092CB8-min.jpeg
Daarna de remleiding in de 5mm klem gezet en even gemeten of de afstand ongeveer net zo hoog is als de dikte van de stempel.
D7450066-21D2-4D2E-8400-C5E032AA607D-min.jpeg
Onder even checken, zit de wartel er echt op? Jep !
Laatst gewijzigd door knakker-bosch op 13 okt 2021 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

En vervolgens met gepaste kracht de boel aangedrukt.
D8E7D965-8EBE-4275-8157-2F2E8F551AA5-min.jpeg
De fels kwam er mooi uit en sluit netjes af rond om de wartelmoer
44C893EC-4DD8-4CAF-BBAB-BCF0CF7CF187-min.jpeg
Ik liet mij vertellen dat dit wel een single flair is en ik nog even de klem erop moet zetten om er een double flair van te maken. Opzich is de wartel conisch en het T stuk ook dus maak ik mij opzich geen zorgen. Voor de netheid is double flair toch wel de mooiste fels voor een degelijke remleiding. Morgen nog even finetunen dus.
DABC874E-2956-4B4C-967D-0B5456A499A3-min.jpeg
Nu ik de foto’s wil laten zien van de gemonteerde koperen remleiding wil ik jullie eerst de oude remleiding laten zien. Bochten en slalom Flip flop heen en weer. Ik probeer het zo goed als na te maken,
C3D37290-7093-4935-9DAD-D1CB0445AD82-min.jpeg
Fototje van bovenaf
989FD778-30B1-4B56-BAD0-E598FF18E2FB-min.jpeg
Achterkant.

Ik merk dat er nu meer bochten in de remleiding zitten de leiding inderdaad strak aan de as gemonteerd kan worden wat voor mij wel een safety meerwaarde heeft. Ik vind het er opzich niet verkeerd uitzien al gaat mijn voorkeur toch naar het strak haaks en recht. Maargoed het is niet anders. De remleiding LA is op de double flair na klaar en kan ik morgen daarna RA gaan maken..

To be continued
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 687
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door sjirafje »

Wat is eigenlijk de functie van al die bochten? Is het om een bepaalde lengte leiding te bereiken?
1.2 Emotion 2004

Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

sjirafje schreef: 14 okt 2021 13:33 Wat is eigenlijk de functie van al die bochten? Is het om een bepaalde lengte leiding te bereiken?
Goeie! zoals je op de foto kan zien zit er om / na elke bocht een klem. De leiding blijft strak om de as liggen als er een bocht in zit. Ik heb eerst een rechte leiding proberen te klemmen en dit ging nauwelijks. Teveel speling. Ik zag ook dat er vanuit Fiat rekening is gehouden met de uitlaat. (Zie foto van de onbewerkte as) mijn bochten zijn wel iets scherper dan vanuit Fiat. Ik heb de andere kant nu ook gedaan. Foto’s zal ik even uploaden.
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

Hierbij de foto’s van het resultaat.
5CF2E30A-40DB-4777-851A-EBB42A804DE4-min.jpeg
Rechtsachter is nu ook gedaan. Leiding gelegd, 1x gefelst en gecontroleerd op speling. De trommels zijn nog niet gedaan. Deze staan wel op de planning en deze haal ik los als de achteras onder de panda zit.
F74B841B-4290-4CA2-ABED-B932252E4B49-min.jpeg
Fototje van leiding rechts achter ^

En ik heb vandaag nog een fels extra geflaired (double flair) in plaats van single flair.
64848B5F-A35F-4E30-8741-3F1FF48AD047-min.jpeg
DBA48ED4-99F6-43B8-B7F8-2A17EB6D1F89.jpeg
De rubbers in de as zijn inmiddels schoongemaakt. De ringen bovenaan de schokbrekers zitten in de menie.

To be continued…
Laatst gewijzigd door knakker-bosch op 15 okt 2021 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Hobby [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Christiaanvanarum »

Mooi werk! Is een double flare beter dan een single flare?
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7606
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door michiel van g. »

Wat een knap werk! Respect!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

Christiaanvanarum schreef: 15 okt 2021 07:39 Mooi werk! Is een double flare beter dan een single flare?
Na mijn weten wel, single flair is niet bestand tegen de hoge remdruk liet ik mij vertellen. Double flair is veiligheidtechnisch beter.
michiel van g. schreef: 15 okt 2021 07:57 Wat een knap werk! Respect!
Dank Michiel 🙏🏻
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
knakker-bosch
Forumgebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 2x Seicento 2001 [S 1.1 MPI] & [1.1 SPI]
Locatie: Rhenen

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door knakker-bosch »

Vandaag weer lekker geknutseld aan de panda. Zo is de tank teruggeplaatst en zijn de leidingen en vulslang gemonteerd. Daarna is het hitteschild geplaatst. Verder heb ik nog wat voorbereidend werk getroffen om binnenkort de achteras te monteren. De foto’s van vandaag:
4D4E82A7-A73E-45D2-B130-DC67210EBC4D-min.jpeg
De leidingen naar het achterste koolstoffilter schoongemaakt en weer gemonteerd.
EE36204B-3751-4621-BAF8-71A306FC1E31-min.jpeg
Daarna gelijk de tank geplaatst en de leidingen en slangen aangesloten.
51E0934B-E975-4869-8358-57233AB877DC-min.jpeg
Ophangen van de tank ging opzich wel lekker. Als de tank op het krikje rust heb je mooi een hand vrij.
9D6074F9-4C3D-4857-A2A3-8CF1EA1C6242-min 2.jpeg
Nog even een close foto. Hitteschild plaatsen. Het spreekt eigenlijk allemaal wel voor zich. Geen spannende dingen tegengekomen met montage.

Resultaat van vandaag:
38D13C0F-5AC9-46BF-BF60-CAEF482389B0-min.jpeg
To be continued…
Hiephoi,

2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / ___Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Ivo »

Lekker bezig hoor! Bedoel je trouwens niet de DIN 'bubble' flair voor de remleiding? Ik kan mij niet meer herinneren dat de Panda iets anders had dan dat.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”