Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Blokkerende voorremmen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door bero »

Als de remcilinder erg moeilijk terug gaat, verdenk ik toch deze. Ik had dat met mijn Nuova ook. Remblokken en schijven vervangen, maar nog steeds links aanlopen. Los gehaald, cilinder met een grote lijmklem terug gedraaid (Dit was niet te doen met '2 schroevendraaiers en een blokje hout') alles gemonteerd, auto gestart, en paar keer geremd. Toen weer gekeken of linken wiel weer zwaar aanliep, en inderdaad was het het geval. Ik heb toen de complete remklauw vervangen (reviseren is ook mogelijk, maar met een cilinder die niet echt meer beweegt kom je niet echt ver zonder luchtdrukspuit..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Panda 500 »

Ja, wat is "moeilijk" teruggaan... Zoiets is natuurlijk moeilijk schriftelijk te beoordelen. 't Zou uiteraard kunnen dat dit de oorzaak is. Vandaar mijn vraag of het wiel ook met gedemonteerde remklauw los of zwaar draait... Dan weet je zeker waar het te zoeken is!

Maar Pimbo schijnt toch te weten wat hij doet:
Panda 500 schreef:k vindt dat de remcylinders in het blok vrij zwaar terug gaan, er lijkt druk op te staan.

De remcylinders heb ik bij de eerste actie goed gangbaar gemaakt maar ze zijn er niet helemaal uit geweest.
Volgens mij is het normaal "dat er druk op staat", ttz. dat de cylinder langzaam naar buiten komt wanneer de blokjes eruit zijn. Dan zit hij toch niet vast... Maar ook zijn eerdere bewering dat hij met een nieuwe servo "lichter lijkt te rijden" heeft dus niks met de remcylinder te maken. Maar 't kan altijd nog dàt zijn natuurlijk... Ik denk gewoon maar "hardop" na over het probleem...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pinda1000 »

Er staat niet expliciet dat de zuigers uit de klauwen geweest zijn dus is nog niet alles gecontroleerd. Als de zuigers aan de buitenkant corrosie vertonen blijven ze daardoor vaak hangen in de klauwen. Ze bewegen wel naar buiten maar ze komen niet in de ruststand terug als je het rempedaal loslaat. Ze horen dan weer een milimeter naar binnen te gaan om de remblokken vrij van de schijf te houden.

In ruststand staat er geen druk op het systeem, behalve op het achterste deel omdat de trommelremmen dat wel nodig hebben (lichte druk)

Pimbo
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2010 21:11

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pimbo »

Hallo Allemaal,

De afstand tussen de drukstift en de bediening van de hoofdremcylinder is minder dan 1mm

Wanneer ik met de hand de remcylinder terug duw, Dat kan met de hand door aan het remblok te trekken al gaat het wel vrij zwaar, dan lopen de wielen vrij. (voor de zekerheid zal ik straks de remklauw nog een keer demonteren maar verwacht daar geen problemen).
Remdruk opbouwen met stilstaande motor maakt de zuiger actief maar de druk blijft, ook nadat het rempedaal weer los gelaten is. Hoe meer druk hoe minder het pedaal nog naar beneden kan.
Na starten van de motor wordt de remdruk minder en draait het wiel vrij.
Bij remmen wordt de druk opgebouwd waarbij het wiel steeds zwaarder gaat draaien.
Na 3x remmen is het gedaan, dan is er zoveel remdruk achter gebleven dat het wachten is op hete velgen (wanneer we zouden rijden).

Zuigers zijn inderdaad niet uit de klauwen geweest naar onder de pakking waren geen roest sporen te zien en zover ik hem heb kunnen bekijken (zonder hem er helemaal uit te nemen) ook niet. Het spul hier uit elkaar halen is ook geen optie dus ik probeer alle andere mogelijkheden uit te sluiten.

Pimbo
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2010 21:11

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pimbo »

Een paar stukjes latoenkoper tussen de hoofdremcylinder en de rembekrachtiger gemonteerd.
Wanneer de motor loopt komt de cylinder makkelijke vrij maar nog niet helemaal.
Een plaatje van 2mm tussen de Hoofdremcylinder en de rembekrachtiger lijkt voldoende om de remmen bijna vrij te krijgen.
Als de lengte van de drukpen maar 1,025 mag zijn lijkt me dit maar een halfwas oplossing.

Hoe kun je de drukpen zelf instellen?

Heeft iemand van jullie nog een goed idee?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Panda 500 »

@Pinda: volgens mij "staat" er geen enkele echte (opgewekte) "druk" op het systeem, noch vooraan nog achteraan, maar is het gewoon de wet der zwaartekracht en communicerende vaten waardoor de remolie vanaf het reservoir naar het laagste punt loopt. Dat kun je dat natuurlijk wél als een lichte "druk" bestempelen. Bij trommelremmen worden de remschoenen door veren ietsje teruggetrokken van de trommel, en bij schijfremmen gebeurt dit gewoon door de elasticiteit en de beweeglijkheid van de "zwevende" klauwen: wanneer er niet meer met kracht geduwd wordt komen de blokjes gewoon "los" tegen de schijven aan te liggen, door de "druk" van zowat een halve meter hoogteverschil tov het remoliereservoir. . Niet echt volledig vrij, maar steeds een lichtjes schuren. Maar inderdaad, wanneer de klauw-cylinder te stroef weer naar binnen kan, wegens corrosie, kan hier het probleem zitten... (Maar net dit punt was van in het begin moeilijk "schriftelijk" te beoordelen: wat is een beetje stroef en wat is té stroef...)
En dan denk ik eerder aan corrosie binnenin, wegens vocht in de remolie. Die moet je dus theoretisch regelmatig vervangen , net omwille van het feit dat ze "hygroscopisch" is, dus neiging heeft om het vocht uit de lucht te absorberen. De olie wordt dan een beetje als een "smurrie" en daardoor kunnen dus je cylinders en zuigers gaan oxyderen. Maar dat kun je dus pas zien wanneer je echt de cylinder uit elkaar haalt, het enige wat nog niet gebeurd is...
Het hele (interessante en actief gevolgde !) verhaal begint hier dus wel op te lijken, gezien alle andere controlepunten wel in orde lijken...
@Pimbo: ik denk dat je controle met (zwaar) teruggeduwde klauw al voldoende is, om te weten of het niet het lager is. Dus hoeft de klauw niet meer echt losgemaakt denk ik.
OEPS! Nu lees ik net je nieuwe post (13.02h) over dat latoenkoper...Als je denkt dat het toch dààr op te lossen is: je kunt die stift volgens mij "gewoon" in en uit schroeven, niet? Ik had lang geleden eens zo'n probleem met een Volvo 345, en daar kon je ringen tussen leggen of wegnemen...

Pimbo
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2010 21:11

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pimbo »

Wanneer je aan het moertje op de rembekrachtiger draait gaat de as mee, ook al hou je het andere einde vast. Ik denk dat er een speciale sleutel aan te pas moet komen en die heb ik niet. Als ik een waterpomp tang op de speciale moer zet dan kan ik niet meer bij het dopmoertje om het aan te draaien.
Hmmmm, foto's uploaden is inderdaad een verhaal apart. Daar moet ik nog wat les in hebben.

Net een stevige pakking van 3mm gemaakt en er tussen gezet.
Het lijkt redelijk te gaan. Zo een proefritje maken. Als ik weer terug ben horen jullie hoe het is gegaan.

Helaas, niet gelukt. De velgen worden nog steeds veel te warm.

Wat kan ik nog meer doen?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Panda 500 »

Tja, dan denk ik dat de remcylinder toch "helemaal" uit elkaar zal moeten, zoals door enkelen al van in 't begin geopperd, of heb je dat ook al gedaan?
Wat dat draaien aan die stift betreft, zit er geen "contramoer" op, die de boel vasthoudt? Ik gok maar hoor, want zélf nog niet opengehad. Maar ik denk nu toch ook meer aan het hierboven eerstgenoemde. Maar dat doe je dus inderdaad best in schone omstandigheden...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Paul4x4 »

doe eens de volgende test als alles nog 'koud' is;

linker deur open, stoel naar achteren en kijk wat er gebeurt als je met de hand het rempedaal indrukt
je ziet als het goed is dat dan de zuiger in de hoofdremcylinder naar voren geduwd wordt
als je het rempedaal los laat, dan moet de zuiger net zo snel weer terug komen

als dit niet zo is, zit je probleem in de hoofdremcylinder. kost 40 euro (?), ik zeg vernieuwen

als de cylinder gewoon de drukpen volgt en vlot terug komt, is de hoofremcylinder schoon genoeg om goed te kunnen remmen.

feit is dan, dat de remolie niet snel genoeg terug komt in het remolievoorraadpotje. gevolg is dat dan er meer remolie in de hoofdremcylinder wordt gezogen en dan komen de remklauwzuigers niet ver genoeg terug. gevolg; aanlopende remmen
2 remedies;
1) remslangen zijn dicht gekoekt met vuil, daarmee waarschijnlijk ook de stalen remleidingen, dus goed doorspoelen en vervang in ieder geval de flexibele remslangen
2) remklauwen uiteen halen, schoonmaken, beetje remmenvet en alles weer monteren.

mijn advies; deze laatste 2 remedies samen uitvoeren. kan je er weer een paar jaar tegenaan

Pimbo
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2010 21:11

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pimbo »

Ik heb vandaag geen tijd meer om te knutselen maar zal morgen de laatste nieuwe tips volgen.
Er zit al een nieuwe hoofdremcylinder in.
Remslangen zijn ook vernieuwd.

Zelf denk ik dat er nog een verstopping in de remleidingen voor zou kunnen zitten.

Ik heb vandaag wel pakkingsetjes voor de remcylinders besteld maar zie nog niet hoe ik dat zelf verder in orde kan maken in die smerige bende hier.

Fijne dag allemaal, jullie horen morgen weer van me.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Robert100HP »

Plaats op elke remslang een griptang met een stuk doek er tussen (om beschadigingen te voorkomen) demonteer de remklauwen. En haal ze thuis uit elkaar, demonteer de zuigers en schuur de cilinder op met korrel 2000 (draaiende beweging) vervang de rubberring en monteer terug met remmen vet.

Grtz Rob

Pimbo
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2010 21:11

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pimbo »

Hallo Allemaal,

Thuis is tussen een crosskuil, een kolenberg en een bult slakkenzand in dus dat werkt niet.
Ben je ooit wel eens in de woestijn geweest?
Nou ja, ik snap dat ze het met de Camelauto's ook gewoon doen maar ik wilde dat er maar niet op aan laten komen.
Als je op de rem trapt zie je spanning op de hoofdremcylinder komen die meteen wegvalt als je de rem los laat.

Maar....

Ik heb goed nieuws..... hoop ik.

Gisteren tijdens de overpijnzingen dachten we, ga nou eens vóór de rembekrachtiger kijken i.p.v. er na.
Vanmorgen de vacuumslang er afgehaald. Die zat dicht.
Geprobeerd om de leidingen van de terugslagklep af te halen. dat lukte niet, want ik wilde de boel niet slopen.
In een bak heet water om de slang flexibeler te maken, dat maakte ze onvoldoende zacht om ze van de terugslagklep af te halen.
Nog een keer doorblazen en verdraaid, hij laat lucht door. En ruim. Geen vuiltje gezien, maar nu laat ie wel goed lucht door.
De boel maar weer gemonteerd maar waar ie nu staat kan ik hem niet opkrikken en rijden gaat ook even niet want de uitlaat kit moet 24h drogen.
Morgen verder.
Ik heb meteen de pakking tussen de hoofdremcylinder en de rembekrachtiger verwijderd, we gaan er optimistisch in verder, het moet nu goed zijn.
Morgen na de testrit horen jullie weer van me.

Fijne dag allemaal en veel plezier met de dingen die jullie bezig houden.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pinda1000 »

We zijn benieuwd!

Pimbo
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2010 21:11

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pimbo »

Hallo Allemaal,

Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en meteen 15 km gereden naar de garage voor APK keur.
Na aankomst was de kou van de voorvelgen af., achter velgen voelden nog steeds koud aan.

Afgekeurd op kapotte stuurkogelhoes verder alles ok. Ik had teveel andere dingen te doen dus ik heb hem/haar (wat is het eigenlijk) achter gelaten zodat zij het af konden maken incl. de nieuwe APK.
Helaas was ik te laat terug dus nu staat ie het weekend in de garage, maandag kan ik em ophalen en een goed testrondje rijden. Toch zal ik vannacht beter slapen dan de voorgaande. Maandag kom ik na de testrit nog bij jullie terug en hoop ik dat we de balans op kunnen maken.
Fijn weekend allemaal en alvast bedankt voor al jullie hulp.
\ :D

Pimbo
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jul 2010 21:11

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Pimbo »

Hallo Allemaal,

Net terug van de testrit.
Beide voorwielen té warm waarbij links duidelijk warmer is dan rechts.
Ik ga maar een nieuwe terugslagklep te bestellen.
Kreeg een compliment van de garagehouder dat ie er zo goed uit ziet.
Dat is altijd prettig om te horen maar ik had liever dat die remmen niet meer aanliepen.
Morgen verder ik hoop dat jullie nog een paar goede ideeën hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”