Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za, 24 jun 2017, 23:31





Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Blokkerende voorremmen 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 01 apr 2012, 13:30
Berichten: 41
Woonplaats: Arnhem
Panda: 1.1 van 4x4 1998
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Diagnose garage: Hoofdremcilinder...


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 26 feb 2011, 21:33
Berichten: 412
Woonplaats: Bedum(Groningen)
Panda: 1.2 Dynamic Sky 2004
2e Panda: Opel Zafira 2.2 elegance 2001
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Volgens mij kun je het beste eens je systeem goed spoelen met nieuwe remolie en dan tot ongeveer een liter per remspunt dan weet je zeker dat het vuil er uit is,Ik heb dit met mijn rode Marbella toendertijd ook gedaan die remolie was zwart en de remmen vertoonden dezelfde kuren.
Rem olie is een hygroscopische(water opnemende)Hydrauliek olie en als daar te veel water in komt heb je kans dat er een waterdruppel tussen een plunjer(zuigertje) ergens in het systeem komt.
Die plunjertjes hebben een erg nauwe passing in hun cilindertjes en als daar water in komt lopen ze gelijk vast.
Maar in jouw geval denk ik dat je toch de hoofdcilinder eens uit elkaar moet halen en reinigen en de rest van je systeem goed doorspoelen en dat je probleem dan opgelost is.

Grt,Appie


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 21 aug 2016, 15:48
Berichten: 2
Panda: Fiat Panda 900 Hobby BJ 2000
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Beste allemaal,

Ik heb zojuist jullie verhalen gelezen over de blokkerende voorremmen. Ik heb net een Fiat Panda gekocht en een ritje gemaakt. Ik vermoed dat mijn Fiat ook een tijd heeft stil gestaan. Tijdens het rijden wilde de Panda niet harder dan 80 km. Ik ben gestopt en de wielen voor waren kokend heet. Kan het door oude remvloeistof zijn of moet de hoofdremcilinder vervangen worden?

Tips zijn welkom!


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2155
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Hallo Wim,

Verwijder de klauwen en maak alle schuivende vlakken goed schoon. Maak de zuigers weer goed gangbaar. Smeer alle schuivende delen (niet de zuigers) met wat kopervet in. Vervang de remvloeistof volledig.


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: di, 13 jul 2010, 20:11
Berichten: 20
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Hallo Allemaal,

Helaas mag ik met mijn laatste aanwinst, Fiat Panda 900 uit 2000, ook aansluiten in de rij van serieuze problemen met de voorremmen.
Proefrit leek leuk, daarna drie keer de wegenwacht er bij voordat ik ermee thuis was.
Dat is nu twee maanden geleden. Sindsdien, remblokken uit elkaar gehad en alles goed gangbaar gemaakt, zonder resultaat. Het lijken wel nieuwe remblokken en schijven zo mooi en dik is het hele spul.
Remolie en remleidingen vervangen zonder het gewenste resultaat.
Hoofdremcylinder vervangen, weer geen verbetering.
Gisteren rembooster vervangen. Hij lijkt lichter te rijden maar de voorvelgen worden nog steeds warm.
Het ergste is nog dat ik geen vertrouwen meer heb.

Als je de slang uit de rembooster trekt zit er vacuum op. klopt dat?
Waar kan het probleem anders nog vandaan komen, mijn fantasie raakt op.

Een panda is om in te rijden :lol:, niet om langs de kant van de weg te staan :cry:


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6676
Woonplaats: Deventer
Panda: 1.3 JTD 2006
2e Panda: 1/2 4x4 Sisley 1987 - Doblo 1.9 2007
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Misschien een vastzittende remklauw?



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Mien (Doblo-steen) Fiat Doblo Malibu JTD 1900cc 2007
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Vreemd... Met de "booster" bedoel je allicht de remservo (bekrachtiging)? Op die redelijk dikke en harde slang moet inderdaad vacuum staan, wanneer de motor draait, en nog een tijdje daarna, (afhankelijk van hoe goed het terugslagklepje in de aansluiting op het servo-reservoir werkt). Wanneer je met uitgezette motor een paar keer pompt met je rempedaal moet het hoger komen te staan. Het vacuum wordt dan "opgebruikt". Als je dan start, met nog steeds je voet op het pedaal, zou je het pedaal weer een beetje moeten voelen zakken.
Ander punt: met je voorwielen opgekrikt, draaien ze dan vrij los, met de hand ?(en dus stilstaande motor, en vacuum weggeëbt na een paar keer pompen) Als je dàn de motor start, blijven ze dan even los ronddraaibaar?
Je zegt ook dat zowel blokken als remschijf er goed "dik" uitzien... Gaat de remklauw met gemonteerde blokken er redelijk vlot op en af? De blokken of remschijf zijn toch niet té dik? Toch wel voor het juiste autotype?
Ook moet de afstand waarmee de drukstift uit de servo steekt juist afgesteld staan: 0,825 tot 1,025mm. (Dus te meten met gedemonteerde hoofdremcylinder) Omdat je zegt dat hij met die nieuwe servo "lijkt lichter te rijden" kan het misschien daar wel te zoeken zijn.
't Zijn zo maar wat ideeën om te checken...


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Nog even dit: ik vind net dat de schijf maximaal 10,9mm dik mag zijn, en minimum 9mm... Dat kun je dus gemakkelijk nameten.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Afbeelding

Ik heb even het blad met de data gekopieerd... Ik hoop dat je er bij kunt, want ik ben geen held in dat uploaden enz. Maar 't is al een paar keer gelukt, dus ook nu, hoop ik...
Het aangegeven bouwjaar is wel anders dan dat van jouw wagen maar volgens mij is er voor de remmen geen verschil. Op dit blad kun je beter zien wat ik bedoel met die afstand tov de remservo.


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: di, 13 jul 2010, 20:11
Berichten: 20
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Ik ga er mee aan de slag en kom er morgen op terug.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2155
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Ik lees nergens of je de zuigers van de remklauwen al hebt nagekeken, als die niet goed gangbaar zijn blijven de remmen ook vaak aanlopen.


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6676
Woonplaats: Deventer
Panda: 1.3 JTD 2006
2e Panda: 1/2 4x4 Sisley 1987 - Doblo 1.9 2007
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Pinda1000 schreef:
Ik lees nergens of je de zuigers van de remklauwen al hebt nagekeken, als die niet goed gangbaar zijn blijven de remmen ook vaak aanlopen.


bero schreef:
Misschien een vastzittende remklauw?

Dat dacht ik dus ook :)



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Mien (Doblo-steen) Fiat Doblo Malibu JTD 1900cc 2007
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Pimbo schrijft toch ergens "...remblokken uit elkaar gehad en alles goed gangbaar gemaakt..." , dus ga ik daar van uit...
Maar een keer extra benadrukken kan natuurlijk geen kwaad!
Grootste probleem bij het "raadgeven" is dat je niet altijd kunt inschatten wat het "technisch niveau" is van de probleemsteller. Wat een "kenner" normaal vindt, en veronderstelt dat de "probleemsteller" wel weet, is soms niet zo, maar 't kan ook andersom, dat je teveel details gaat geven. Maar ik vind nog steeds dat je beter té uitgebreid advies geeft, dan te beperkt. Zeker bij remproblemen kan een fout begrepen advies grote gevolgen hebben!


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: di, 13 jul 2010, 20:11
Berichten: 20
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Hallo Allemaal,

Ik zie dat jullie fijn doorgaan met meedenken dus even tussendoor een extra update over tot hoever ik gekomen ben.

Met rembooster bedoel ik inderdaad de rembekrachtiging, souvenier benaming van toen ik nog in de nieuwbouw van Terberg speciale voertuigen werkte.
Bij vaker het rempedaal intrappen bouwt ie wel druk op.
Bij starten zakt de pedaal inderdaad iets.

Voorvoetjes van de vloer geeft duidelijk weer flinke weerstand van de remblokken op de schijf.
Banden er weer af en de linker remklauw weer los.
De schijf is ruw gemeten 9mm (goeie schuifmaat is zoek)
De remblokken hebben 11 mm remdikte, totale dikte 15mm.
Het hele pakket, 2 blokken plus schijf is 4 cm dik en de ruimte tussen de klauw is 4,8.

Ik vindt dat de remcylinders in het blok vrij zwaar terug gaan, er lijkt druk op te staan.

De remcylinders heb ik bij de eerste actie goed gangbaar gemaakt maar ze zijn er niet helemaal uit geweest.
Ik heb nog geen schone plek om te repareren, waar ik aan het knutselen ben wordt je met ieder zuchtje wind gezandstraald dus dat is niet een klusje van dat doe je effe.

Ik wil niet opscheppen maar heb een redelijk technisch niveau. Toch denk ik dat het in ieders belang is om op een eenvoudige en duidelijke manier ervaringen en kennis te delen zodat de toevallige passant er ook wat aan heeft. Ik ben van mening dat jullie daar prima in slagen. Het mooie daarvan is dat techneuten die een black out hebben daar ook weer mee op weg geholpen kunnen worden.

Ik moet er vandoor, morgen verder, blijf meedenken ik ben jullie zeer erkentelijk.
Fijne avond allemaal en tot in het vervolg.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Blokkerende voorremmen


Als de remcylinders "vrij zwaar" teruggaan is het volgens mij OK. Dan zitten ze toch niet vast... Ik herinner me dat ik die toch ook met 2 stevige schroevendraaiers (en een blokje hout ertussen) als hefboom moest terugduwen, oplettend dat je remoliereservoir niet overloopt! :wink: ...(Is wel een tijdje geleden dat ik dit nog deed)
Van de andere diktes (blokjes) heb ik geen max. gegevens, maar als je in totaal 8mm over hebt lijkt me dat OK. En je schijf 9 mm is ook zeker niet te dik...
Maar het blijft raar dat je met die 8mm "overschot" toch zegt dat de schijf moeilijk draait, met de wielen in de lucht... En met de motor uit, veronderstel ik dus! Heb je gevoeld hoe zwaar ze draaien met de klauwen gedemonteerd? Dat stroef draaien komt toch niet van de lagers??? (Er is natuurlijk altijd een beetje weerstand vanuit de versnellingsbak, maar daar lopen je wielen niet heet van!)


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling