Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
over schudden, tripoides en ashoezen...
Moderators: michiel van g., Niels9966
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
over schudden, tripoides en ashoezen...
Wat is dit toch een geweldig forum! Vooral Aribold slaat erg vaak de spijker op z'n kop. Daarbij vind ik zijn bijdragen erg informatief. Zo ook deze keer: mijn 34x4 begon steeds meer te schudden tijdens het optrekken. Dus de zoekfunctie maar eens gebruikt en dan kom je dit tegen...
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... aandrijfas
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... +optrekken
Kortom: kijk eens naar de tripoide. Op het eerste gezicht was er weinig aan te zien. Maar toen ik de speling voelde van de "wieltjes" was er één die veel meer speling had dan de andere. Na demontage van het "wieltje" bleek dat z'n as flink was ingeslagen. De afdrukken van de naaldjes stonden erin. Trouwens ook schuin, wat ik vreemd vind. Zie de foto's...
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... aandrijfas
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... +optrekken
Kortom: kijk eens naar de tripoide. Op het eerste gezicht was er weinig aan te zien. Maar toen ik de speling voelde van de "wieltjes" was er één die veel meer speling had dan de andere. Na demontage van het "wieltje" bleek dat z'n as flink was ingeslagen. De afdrukken van de naaldjes stonden erin. Trouwens ook schuin, wat ik vreemd vind. Zie de foto's...
- Bijlagen
-
- Het oppervlak hoort glad te zijn, en niet zo golvend zoals hier...
- tripoide.gif (154.16 KiB) 3512 keer bekeken
-
- speling-tripoide-2.gif (157.35 KiB) 3512 keer bekeken
-
- speling-tripoide-1.gif (168.16 KiB) 3512 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Het vervolg...
Een nieuwe tripoide moest er dus komen. Ik had alleen de linker aandrijfas bekeken omdat die het schuinst staat en redelijkerwijs die tripoide als eerste stuk gaat. De ashoezen aan de bakzijde waren me al een tijdje een doren in het oog wegens olielekkage. Het rubber was nog goed, maar de keerringen om de assen lekten iets. En dat vind ik toch wel snel want met het opknappen van de wagen had ik ze vernieuwd. De glijlagers krijgen snel te veel speling waardoor de keerring niet goed meer kan afdichten. Op een foto hieronder is de speling zichtbaar.
Ik wilde dus het nieuwere type ashoezen zoals die op de 1000 Fires zitten. Dankzij dit topic: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... aandrijfas durfde ik het wel aan om gereviseerde aandrijfassen voor een 1000 Fire te bestellen om die in mijn 4x4 (oorspronkelijk 34) te zetten. Alleen de bevestiging van de ashoes aan de linker kant van de bak is anders. Zie de foto's. Ik heb op de sloop een dekseltje van een Cinq gehaald en die op mijn 4x4 bak gezet. Ik moest trouwens daar wel iets aan aanpassen, anders zou het differentieel lager veel te veel voorgespannen worden. En dat was zo veel dat ik dit niet met de originele shims kon oplossen.
Verder wellicht handig om te weten: de oude aandrijfassen met de "glijlager-ashoezen" hebben exact dezelfde diameter als de nieuwere met de "kogellager-ashoezen". Ik verwacht dus dat het mogelijk is om "oude" Panda's van de nieuwere "kogellager-ashoezen" te voorzien, maar dan moet je natuurlijk ook dat lager kopen en op de as persen.
Heeft je Panda net als mijn Panda zowel links als rechts de flensbevestiging (onze 1000 fire Tacchini heeft alleen rechts zo'n flensbevestiging) Dan kan je twee rechter ashoezen (bakzijde) bestellen. Overigens heeft de Marbella (types van vòòr de VW bak) "kogellager-ashoezen" en zowel links als rechts een flensbevestiging.
Wellicht dat mensen met zowel 4x4 als 4x2 Panda's wat aan deze info hebben (vandaar dat ik het niet in het 4x4 topic zet).
Een nieuwe tripoide moest er dus komen. Ik had alleen de linker aandrijfas bekeken omdat die het schuinst staat en redelijkerwijs die tripoide als eerste stuk gaat. De ashoezen aan de bakzijde waren me al een tijdje een doren in het oog wegens olielekkage. Het rubber was nog goed, maar de keerringen om de assen lekten iets. En dat vind ik toch wel snel want met het opknappen van de wagen had ik ze vernieuwd. De glijlagers krijgen snel te veel speling waardoor de keerring niet goed meer kan afdichten. Op een foto hieronder is de speling zichtbaar.
Ik wilde dus het nieuwere type ashoezen zoals die op de 1000 Fires zitten. Dankzij dit topic: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... aandrijfas durfde ik het wel aan om gereviseerde aandrijfassen voor een 1000 Fire te bestellen om die in mijn 4x4 (oorspronkelijk 34) te zetten. Alleen de bevestiging van de ashoes aan de linker kant van de bak is anders. Zie de foto's. Ik heb op de sloop een dekseltje van een Cinq gehaald en die op mijn 4x4 bak gezet. Ik moest trouwens daar wel iets aan aanpassen, anders zou het differentieel lager veel te veel voorgespannen worden. En dat was zo veel dat ik dit niet met de originele shims kon oplossen.
Verder wellicht handig om te weten: de oude aandrijfassen met de "glijlager-ashoezen" hebben exact dezelfde diameter als de nieuwere met de "kogellager-ashoezen". Ik verwacht dus dat het mogelijk is om "oude" Panda's van de nieuwere "kogellager-ashoezen" te voorzien, maar dan moet je natuurlijk ook dat lager kopen en op de as persen.
Heeft je Panda net als mijn Panda zowel links als rechts de flensbevestiging (onze 1000 fire Tacchini heeft alleen rechts zo'n flensbevestiging) Dan kan je twee rechter ashoezen (bakzijde) bestellen. Overigens heeft de Marbella (types van vòòr de VW bak) "kogellager-ashoezen" en zowel links als rechts een flensbevestiging.
Wellicht dat mensen met zowel 4x4 als 4x2 Panda's wat aan deze info hebben (vandaar dat ik het niet in het 4x4 topic zet).
- Bijlagen
-
- Nieuw type ashoes met kogellager. In dit geval met slangklem-bevestiging zoals bij de Fire 1000 dat ook het geval is.
- ashoes-kogellager.gif (185.87 KiB) 3507 keer bekeken
-
- Oud type ashoes met glijlager en met flensbevestiging. Dit type bevestiging hebben veel nieuwere Panda's alleen aan de rechter zijde. Marbella's zonder VW bak hebben deze bevestiging ook links.
- flensbevestiging.gif (178.53 KiB) 3507 keer bekeken
-
- De speling van het (witte) plastic glijlager is zelfs op de foto zichtbaar.
- glijlager-speling.gif (158.53 KiB) 3507 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Dat er veel goeie info te vinden is hier op het forum is helemaal top! Daar doen we het voor!
Maar wat jij allemaal aanbrengt kwa informatie, verhalen en foto's, vind ik ook helemaal geweldig
Volgens mij zijn trouwens de 4x2's versnellingsbakken alleen er met 1 flens geleverd (ben er nog nooit 2 tegen gekomen)
Weer een top topic!
Maar wat jij allemaal aanbrengt kwa informatie, verhalen en foto's, vind ik ook helemaal geweldig
Volgens mij zijn trouwens de 4x2's versnellingsbakken alleen er met 1 flens geleverd (ben er nog nooit 2 tegen gekomen)
Weer een top topic!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
@Bero: Wat bedoel je precies met een "flens"? Ik zie in feite geen verschil in functie tussen de alu gegoten versie of de geperste stalen... Natuurlijk zijn ze niet inwisselbaar omwille van de andere vorm en afmetingen, maar die dingen doen toch precies hetzelfde?
En op mijn 4x4 kon ik gewoon bij tijdelijke inbouw van een 4x2-bak, dezelfde assen en "flenzen" en hoezen gebruiken... (Dus met een alu links en een stalen rechts) Die zijn gewoon blijven zitten.
En op mijn 4x4 kon ik gewoon bij tijdelijke inbouw van een 4x2-bak, dezelfde assen en "flenzen" en hoezen gebruiken... (Dus met een alu links en een stalen rechts) Die zijn gewoon blijven zitten.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
ik heb destijds op mijn Panda 34 ook de Marbella-assen toegepast. Die glijlagers bleven maar lekken...
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Ik zou het stalen ding geen flens noemen, maar een aandrukring. Een flens is in mijn beleving een rand waar je de hoes omheen legt.Panda 500 schreef:@Bero: Wat bedoel je precies met een "flens"? Ik zie in feite geen verschil in functie tussen de alu gegoten versie of de geperste stalen...
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Moest even graven in mijn geheugen, maar precies wat aribold zegt.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Grappig, ik was al weer helemaal vergeten dat ik dit ooit geschreven en gepost heb! Als ik mijn eigen verhaal terug lees had de 4x4 bak links oorspronkelijk dus ook zo'n "aandrukringbevestiging" (laat ik het zo dan ook maar noemen). Dat was totaal gewist uit mijn geheugen...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Oeps! Nu zie ik pas naar de datum en merk dat die post van Wijnand al jàren oud is... Ik dacht dat het gewoon als nieuwe post voor het eerst verscheen...
Ik snap niet goed hoe dat als blijkbaar "nieuw" artikel verschijnen kon, maar sowieso is de inhoud niet verouderd en nog steeds zéér nuttig en interessant! Erg blij dat ik het nu ook gezien heb!!!
Ik snap niet goed hoe dat als blijkbaar "nieuw" artikel verschijnen kon, maar sowieso is de inhoud niet verouderd en nog steeds zéér nuttig en interessant! Erg blij dat ik het nu ook gezien heb!!!
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Mattijs heeft het onderwerp weer naar boven gehaald.
We houden hier niet voor niets niet van het sluiten van topics. Ook oude onderwerpen zijn vaak waardevol en actueel.
We houden hier niet voor niets niet van het sluiten van topics. Ook oude onderwerpen zijn vaak waardevol en actueel.
Laatst gewijzigd door bero op 27 mei 2016 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spellings vaut weggehaald
Reden: spellings vaut weggehaald
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
- 1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
- Locatie: Berlaar (Belgie)
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: over schudden, tripoides en ashoezen...
Hallo,
Weet er iemand de onderdeel nummers van de ashoezen voor een selecta 1000 van '92?
Alvast bedankt!
Weet er iemand de onderdeel nummers van de ashoezen voor een selecta 1000 van '92?
Alvast bedankt!