Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

monotoon tikkend geluid van relais

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Leo Strikwerda
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 feb 2015 11:47
1e Panda-achtige: panda 1.1 selecta 1995

monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Leo Strikwerda »

Hoi, ik heb een probleem met mijn selecta uit 1995.
De Panda start altijd koud/warm geen probleem.
Echter als de panda koud is, dan is er niets aan de hand. Heb ik een paar kilometer gereden en komt de motor op temperatuur, dan gaat er in de ECU een relais vreselijk irritant monotoon staan tikken. Ongeveer 4/5 keer per seconde. Dit doet hij alleen als de motor vermogen moet leveren, dus benzine in moet spuiten. Want als ik het gas loslaat, dan stopt de ecu weer met tikken en is weer heerlijk stil. Is er hier iemand die ervaring met dit fenomeen heeft, met vriendelijke groet Leo Strikwerda

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door aribold »

Weet je zeker dat het geluid uit de ECU komt en niet van de injector?
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Leo Strikwerda
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 feb 2015 11:47
1e Panda-achtige: panda 1.1 selecta 1995

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Leo Strikwerda »

Tsja, das een goeie. Het getik klinkt als of het binnen in de auto is en het is een monotoon geluid. Het getik verandert namelijk niet met het toerental van de motor.
Vandaar mijn conclusie an de ECU.

Groet Leo

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door aribold »

Volgens mij is de inspuitfrequentie bij jouw uitvoering vast en wordt de hoeveelheid in te spuiten brandstof geregeld door de pulsduur te variëren. Het aantal tikken per seconden dat jij noemt , zit volgens mij in de buurt van de frequentie die ik wel vaker gehoord heb vanaf de injector. Ik heb ook Fire3 Panda's gehad waarbij je de injector binnen goed kon horen tikken.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door gatti500 »

aktieve koolstoffilterkleprelais ?
die tikken ook wel eens zo irritant.

Leo Strikwerda
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 feb 2015 11:47
1e Panda-achtige: panda 1.1 selecta 1995

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Leo Strikwerda »

bedankt voor de info. Actief koolstof filter, ik wist niet eens dat die van mij er één had. Ik zal nog eens op onderzoek uit. Misschien eens een andere ecu proberen of zoiets. Grt Leo

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door gatti500 »

kijk in je linker voorscherm voor het wiel....

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door 2cv6 »

Mijn Panda (1996) maakt ook dat tikkende geluid. Volgens de vorige eigenaar zat het er al in toen ze de auto in 2007 kochten. De garage heeft het toen niet op kunnen lossen. Volgens mij komt het geluid uit de motor en van rechts (als je achter het stuur zit). Het wordt ook minder als de motor warmer wordt.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Panda 500 »

Volgens mij varieert de inspuitfrequentie, en dus dàt getik, wel degelijk met het toerental. (Al heb ik hier geen documentatie over! Dit is gewoon mijn "gevoel"! Als iemand hier technische info over heeft: graag!)
Ik veronderstel dat er bij 4000rpm toch wel meer spuitjes benzine moeten gegeven worden dan bij 1000rpm. En de hoeveelheid per injectie varieert dan ook nog eens volgens temperatuur, gaspedaalstand etc.
Maar bij stationair hoor je het inderdaad mooi regelmatig tikken. En dat komt inderdaad, vanaf de chauffeursstoel gezien, van tamelijk rechts vooraan in de motorruimte.
Maar indien de door jou bedoelde tikfrequentie constant blijft, denk ik eerder aan een ander relais. Er zitten er inderdaad een aantal in de motorruimte, ten behoeve van injectie, benzinetoevoer/druk, benzinedamp opslaan/naar de "carburateur" leiden, etc... Ik denk dan in de eerste plaats aan de benzinedrukregeling, want de andere zaken gaan volgens mij niet op een vaste frequentie.
En al die relais' zitten ook vooraan rechts meen ik, gemonteerd aan een steun aan de rechtse veerpoot (?).

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Panda 500 »

Oeps! Ik alweer...
Ik was even uit het oog verloren dat het hier om een Selecta gaat.
Als je denkt dat het getik uit het interieur komt, dan zou het wel eens uit de "ECU" van de CVT kunnen gaan, en niet de "gewone" ECU, dus die van de motorsturing.
De Selecta-stuurelectronica zit bij onze Punto Selecta op de middentunnel, onder het dashboard, en naar ik meen bij de Panda ongeveer op dezelfde plaats, rechts naast het gaspedaal. Allicht verstopt onder een kunststoffen bakje van de middenconsole, vóór de versnellingskeuzeselector.
Al weet ik niet of daar "zware" relais inzitten die je duidelijk kunt horen tikken... Ik verwacht daarin alleen kleine electronica, en mogelijk micro-relais'tjes, die normaal toch bijna onhoorbaar klikken...

Maar je kunt allicht je oor eens te luisteren leggen vlakbij die plaats, om te horen of het misschien daar uit komt. (?)
Tikt het in alle standen van de selectorhandle? Laat eventueel door een helper de handle verzetten, terwijl je luistert. WEL HANDREM OPZETTEN tijdens deze activiteit! ;-)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door michiel van g. »

bij een Panda selecta zit er een dekseltje boven de sturingscomputer. Kun je er zo uitwippen. Kun je meteen horen of dat inderdaad de oorzaak is.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Romeo »

Volgens mij heb ik in de loods nog zo'n Selectabak computer liggen, mocht het nodig zijn. Komt van een '94 er af.

Leo Strikwerda
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 feb 2015 11:47
1e Panda-achtige: panda 1.1 selecta 1995

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Leo Strikwerda »

Hoi, ik zal nog even verder op onderzoek gaan. Ik wil mijn vrouw maar laten rijden en ikzelf dan maar met mijn ronde kop onder het dashboard gaan liggen.
Dan kan ik in ieder geval een beetje duidelijkheid verkrijgen van waar het monotone getik vandaan komt. Het is namelijk zo dat wanneer ik stil sta met de selectabak in de neutraal, bij het gasgeven ook het getik laat horen. Voer ik het toerental van de motor heel langzaam op, dan geen getik. Geef ik in één keer een dot gas, gaat het rechtsonder het dashboard monotoom tikken. Heel bijzonder:-)

Grtn Leo

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door Panda 500 »

Als je het duidelijk van rechtsonder het dashboard hoort komen, zou het toch de "gewone" ECU moeten zijn, en dus niet die van de Selecta-bak, daar die stuurelectronica dus in het midden van de wagen zit...(?)
Vreemde story alleszins!
Een truukje om duidelijk te horen waar een bepaald geluid precies vandaan komt is het volgende, op eigen risico toe te passen(!!!):
Neem een (lange) schroevendraaier en hou de punt tegen het verdachte plekje, (in dit geval dus tegen het deksel van de ECU), en het dikke eind van het handvat tegen je oor, tegen dat "klepje" dat je gehoorgang kan afsluiten wanneer je het aandrukt. Druk dat dus aan met het dikke eind van de schroevendraaier. Let op: je hoort alles nu erg luid, dus zachtjes contact maken met de punt van de schroevendraaier met eender welk contactvlak! Het principe berust hierop dat een vaste stof, dus een staaf of zo, veel beter geluid voortplant dan de lucht. Probeer het principe vooraf gewoon even tegen een tafel of kast, en laat iemand er (zachtjes) tegen tikken: je zult dat veel beter horen dan gewoon.
Je kunt uiteraard iets anders nemen dan een schroevendraaier, bvb een langere staaf, MAAR LET OP DAT HET "LUISTER-EIND" NIET IN JE OOR (of oog!!!) KAN GERAKEN!!! Voorzichtigheid geboden hiermee!!! Hou het dus nooit loodrecht naar je oor (of oog!) gericht, maar zijdelings ertegenaan. Ik zou het dus ook ALLEEN BIJ STILSTAANDE WAGEN gebruiken!!!
Ik heb met dit doel altijd een stuk draadeind (lange staaf met schroefdraad) klaarliggen. Ideaal om aan je motorblok vreemde geluidjes op te sporen. Een stuk betonijzer zal even goed werken denk ik...

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: monotoon tikkend geluid van relais

Bericht door 2cv6 »

Een stuk betonijzer in je oor steken lijkt mij geen gezonde oplossing. Ik heb laatst voor mijn werk een stethoscoop gekocht. Voor 30 Euro bij de automaterialenzaak maar via het net onder de 10 Euro te koop.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”