Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Oeii, maar een panda is altijd te maken he jongens?!
ik had gisteren na die ontdekking van de veerpoot e.d ook even een oeps moment..
Maar ik heb vandaag de dorpels inwendig goed nabehandeld en de veerpoot is gelukkig nog sterk genoeg.
Ik heb vandaag bijna alle mallen afgemaakt en geknipt met daarbij een goede verstevigingsconstructie voor de veerpoot.
Hij stond op de sloop tussen allerlei auto,s en ik heb hem niet op de brug gehad. De bodem heeft bijna niks net als de wielkasten..
De punten waar mijn andere panda helemaal rot was waren bij deze prima, dus ik dacht weinig werk :no:
Het punt waarover ik twijfel is of ik de dorpels open zal slijpen of niet en hoe ik deze reparatie ga maken
Afbeelding
Ik dacht erover om een plaat onder dat schuine gedeelte te maken en om deze dan door te trekken naar beneden over de balk.
Het gaat me meer over de binnenkant van de balk die naar voren loopt, daar kan ik niet bij…
De dikke plaat is prima in orde maar het lijkt net of er een dunnere extra plaat binnenin zit?

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ik ben de laatste tijd nogal druk geweest maar gelukkig zit het meeste werk voor de Panda erop:)
Het laswerk viel behoorlijk tegen, maar op het einde heb ik een paar keer hulp gehad van een vriend en dat scheelde een hoop:)
Verder was het een goede reden om een lasapparaat te kopen, hahaha. Dit is er gebeurd..

1) Laswerk afgerond en bodem en wielkasten in de bitak gezet + ML
2) ashoes bakzijde vervangen + olie
3) Schokbrekers achter vernieuwd + aanslagrubbers (best lastig om die dingen erin te persen…)
4) Bobine en bougiekabels vervangen met dank aan Dennis (hij loopt nu weer goed)
5) Midden en achterdemper vervangen + nieuwe rubbers
Hierbij wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Dit was het meeste werk, ik heb een soort extra koker om de balk heen gelast
Afbeelding
Voor het ovale gat zit een strook die ook om de balk heen omhoog loopt en er zit ook een dunne strook over de gehele lengte
Afbeelding
Afbeelding
Het gat dichtgelast en de binnenkant behandeld met Fertan en ML
Afbeelding
Wel ja nog 2 gaten in de rand;)
Afbeelding
en natuurlijk de gordelbevestiging plus een extra strookje daarvoor, verder aan beide kanten de kitnaad eruit gekrapt plus de antiroest behandeling en nieuwe carosseriekit. Nou dit was het wel voor de linkerkant,….op naar rechts
Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig was het rechts niet zo erg, alleen een soort U net voor de veerpoot plus een klein strookje op de veerpoot. En de gebruikelijke achterstrook, die zie je niet maar op de laatste foto, zie je wel de laspunten. Wat een roest he? Ongelooflijk dat er zoveel door die kit heen komt, dat zou toch niet moeten kunnen? Ik ben blij dat het meest tijdrovende werk erop zit, nu nog wat andere klusjes en ik ga er wel vanuit dat hij rijdt als een zonnetje, hahaha

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door michiel van g. »

goed werk!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door lenny »

Dat soort laswerk valt altijd tegen. Goed dat je hebt doorgezet :thumbup: Het ziet er solide uit.

Heb je eigenlijk de rotte plekken waar je platen overheen hebt gelast (zoals bij 2e foto) van te voren nog behandeld? Want bij dat soort rot komt het vocht meestal van binnenuit erbij via gaten in het chassis, en blijft nu tussen de 2 lagen(oud/rot en nieuw) extra lang nat vermoed ik.

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ja, nu begint het makkelijke werk:) Ik heb al het rotte materiaal zoveel mogelijk weg geslepen.
Bij de binnenkant van die koker ging dat niet. Die heb ik goed doorgespoeld met water en met Fertan behandel en ML.
Ik twijfel nog een beetje of ik de oude gaten weer terug zal boren of niet. Je kan er nu bij met een ML slang en er kan minder vocht bij maar ook minder vocht uit…. Mss een beetje vreemd idee maar wat dachten jullie van een lading van die silicaballetjes in de kokerbalk? Heeft iemand dat ooit geprobeerd?

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door aribold »

Ik denk dat je daar weinig mee op schiet. Als de silica eenmaal verzadigd is, dan doet het niks meer of minder dan zand.
Ik kan me voorstellen dat een lange rit door een stortbui al genoeg is om de silica te verzadigen.

Daarnaast worden er ook andere produkten dan zuiver siliciumdioxide verkocht als Silica, waaronder Calciumchloride (=een zout). Niet helemaal zuivere siliciumdioxide kan ook sporen van zuren en/of zouten bevatten.

Al met al misschien leuk voor in de buurt of in het interieur van een auto die permanent in een droge loods staat, maar niet voor in de kokerbalken van een auto waar mee gereden wordt, denk ik.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Bedankt voor het antwoord, dan gaan we dat IIG niet doen, hahaha.
Ik heb een lading extra ML gekocht en zal hem elk jaar even nalopen hopelijk blijft het dan lang goed.
Het rijdt wel een stukje vlotter zo,n 1100 en ik vind dat hij ook een stuk krachtiger remt als mijn 1000 CLX.
Jammer dat ze achter constructief de boel negatief hebben veranderd t.ov de oudere modellen :no:
Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
De ashoes aan de bakzijde is vervangen maar lekt weer een beetje…:(
Dit is een beetje een Fiat kwaaltje heb ik het idee… ik heb ook al op het forum gezocht voor meer info maar kan daar niet veel over vinden.
Als de as goed schoon is gemaakt en je hebt de boel netjes ingevet en gemonteerd zou het toch dicht moeten zijn?
Zit er nog kwaliteitsverschil in de hoezen of raden jullie in dit geval origineel aan?
Deze heb ik er op gezet, een beetje balen als hij steeds weer lek gaat vandaar dat i een goede oplossing wil weten
http://www.bogijn.nl/onderdelen/35/fiat ... /asmanchet" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door michiel van g. »

probleem is dan dat de as, waar het lager omheen zit, door bijvoorbeeld zand is weggesleten. Hierdoor sluit het lager niet goed meer aan het gaat hij lekken.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door gatti500 »

eerder dat het lager zelf lek is , vervangen dus...

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door aribold »

Zit het lager wel goed om? in het lager zit een keerring die ontworpen is om in 1 richting af te dichten...
Mocht het lager te los om de as sluiten, dan voor montage alles goed ontvetten en een borgmiddel tussen as en lager gebruiken.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Bedankt voor de reacties:)
Klinkt allemaal wel logisch, maar waar kan ik zo`n lager vinden / kopen? dit is wat ik vind..
http://www.bogijn.nl/onderdelen/35/fiat ... andrijving" onclick="window.open(this.href);return false;
Toen ik als eerste de versnellingsbakolie had vernieuwd zeek het echt eruit, dat had ik nog niet eerder zo gezien..
De boel afgetapt en nadat de hoes was vervangen weer bijgevuld, nu drupt hij een beetje...
De kans dat het in de hoes zit is dus het meest onwaarschijnlijk?het is dus of de lager of een versleten as?

Verder nog wat andere dingen gedaan en het begint er u op te lijken:)
Ruitenwissermotor plus arm vervangen
Sproeidop vervangen
2 roestplekken aan de buitenzijde afgewerkt
De laatste Bitak en ML naloop dingen
Thermostaat plus koelvloeistof vervangen

Ik heb nog diverse onderdelen van een forumlid kunnen ophalen en dat schoot weer op!
De kachel blijft nog steeds warm, dus ik ga binnenkort ook een andere kachelkraan monteren en hopelijk is dat probleem dan ook weer opgelost..

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Weer het e.e.a gedaan:)

Ik heb nog even naar de hoes gekeken en ik denk dat het de keerring is..
Het is gelukkig niet zo erg maar ik denk dat ik volgende keer wel een duurdere hoes plaats of een originele..

Afbeelding
Oude grill en heb een andere op de sloop gehaald en gespoten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er zaten ook geen kuntstof binnenschermen aan de voorkant, dus de boel / randen in de bitak gezet en schermen aangebracht
Afbeelding
Ik heb wel een vreemd probleem met de kachel:( Ik heb nog steeds alleen warme lucht en ik heb…
Filterbak uitgezogen
Klep voor luchtinlaat schoongemaakt en kabel gecontroleerd
Thermostaat en koelvloeistof vervangen en ontlucht (er zat eerst water in..)
De kachelkraan gedemonteerd en gecontroleerd, hij gaat gewoon open en dicht.
Ik heb ook en andere maar heb die niet geplaatst omdat de oude het dus deed, ik heb wel de kabel iets versteld maar dit alles zonder resultaat..
Weet iemand mss wat ik nog meer kan doen?

Afbeelding
Heeft iemand mss nog 1 zo,n wieldop liggen? ik ben al op 2 slopen geweest maar mis er net 1..
En ik overweeg om het dashboard en stuur te vervangen door een zwarte, heeft iemand dat mss?
Afbeelding
Nog wat plakstrips gekocht voor op de zijkant.. Dit was het weer….!
Ooh ja ik heb nog een andere dakhemel gehaald maar niet de bodem maar het plafond is van karton;)
De boel gaat door wat vocht hangen, nu dacht ik om de onderkant met polyesterhars in te smeren voor de vorm zodat hij stijver wordt en tegen de condes kan. Of mss zelfs papier mache?!

Gebruikersavatar
Markfa
Forumgebruiker
Berichten: 616
Lid geworden op: 23 okt 2008 19:57
Locatie: Delft

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Markfa »

Als het goed is heb ik nog twee van zulke wieldoppen in Delft liggen. Weet niet in welke staat. Als ze er nog liggen mag je ze zo hebben. Van het weekend kan ik voor je kijken.
Fiat Panda 1.1 young 2002, Fiat 126 town 2000, Panda Cabrioni project

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door michiel van g. »

ik zou als ik jou was een hemel uit een Marbella halen. Die zijn van foam en blijven veel beter in model!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Super als je nog een paar van die doppen hebt liggen! bedankt:)
Ik wil ze met velgenspray afwerken dan ziet het er weer netjes uit allemaal
Bedankt voor de marbella tip! ik heb er laatst 1 op de sloop gezien maar die had een andere hemel.
Dat was er 1 met een gedeeltelijk open dak, even verder zoeken, mss vind ik er nog 1 met een motief erin:)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”