Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Romeo »

Korte reactie;

Als er problemen zijn met de startblokkering en het oranje lampje op het dashboard brand dan betekend dat dat de startblokkering de sleutel niet herkent en je dus niet zou moeten kunnen starten.
De startblokkering geeft dan (ook) de brandstoftoevoer niet vrij. Je kunt dan proberen te starten wat je wilt maar de motor zal niet aan slaan.
Hoe veel sleutels zitten er bij de auto en welke kleur hebben deze?
(Normaal horen er 2 blauwe sleutels te zijn en 1 bruin/rode) doet het probleem zich voor met alle sleutels?

Als de accu ooit ontkoppelt is geweest (voor langere tijd) dan kan het zijn dat er een reset is geweest waardoor de startblokkeringsystemen elkaar niet meer herkennen.
Als (één van) de sleutels ooit gevallen zijn kan het zijn dat de chip beschadigd is waardoor je hier ook problemen mee kunt krijgen.
Je hebt al de nodige tijd en moeite in de auto gestopt misschien dat een/de vorige eigenaar hiermee ook problemen heeft gehad en dat dit ook één van de redenen kan zijn geweest dat de auto op sloop stond. Bedoel dat niet negatief want we willen ze natuurlijk het liefst op de weg zien.

Bedenk me mij net nog iets anders; het wil bij een Panda Classic nog wel eens een probleem zijn wanneer je bv de sigarenaansteker gebruikt als lader voor je Tom Tom. Je kunt dan ook tegen problemen aanlopen zoals het lampje van de startblokkering en moeilijk kunnen starten. Daar is dan ook al meer over geschreven op dit dorum.

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Bedankt voor de info Milan, tja het is wel een risico dat ik hem van de sloop heb gehaald..
Mijn vorige Panda had bij aanschaf een lekke koppakking, een gatenkaasbodem en nogal wat achterstallig onderhoud, maarrr nooit geen startproblemen;)
Er zitten 2 sleutels bij een rode en een blauwe en hij start met beide sleutels.
Soms gaat bij het aanzetten van het contact het sleutellampje branden en soms weer niet en soms blijft hij branden maar de auto blijft dan wel gewoon lopen..
Ik zal nog even zoeken naar het sigarettenverhaal maar ik heb daar niets aan verandert..maar voor de zekerhied zal ik het onderzoeken
Ik ben wel iets verder denk ik en ik vermoed dat een combinatie van 2 problemen heb..

1) brandstofpomp slaat niet altijd aan bij het omdraaien van de contactsleutel en valt mogelijk uit tijdens het lopen van de motor
2) als de brandstofpomp wel aanslaat start hij (na het uitvallen) ook moeilijk, toch sleutelprobleem? brandstoftoevoer?

Het is vreemd, als de pomp aanslaat start hij prima waarna de auto soms spontaan uitvalt na een paar minuten en dan weer niet goed aanslaat.
En dan slaat de pomp bij het starten wel weer aan en dan weer niet...Hoe controleer ik of de pomp voldoende spanning krijgt?
Ik zie alleen die ene stekker erop zitten, waar begint deze?
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb het zwarte en rode relais losgehaald en er zat wat corrosie op, ik heb ze schoongemaakt en teruggezet.
Kunnen relais haperen? Zal ik ze uit voorzorg vervangen?
Afbeelding
Wat connectoren losgehaald en dat zit volgens mij wel goed, de vacuümslang ook doorgeblazen en die functioneert goed
Afbeelding
Niet echt heel belangrijk..;) maar klopt dit houdertje wel? ik krijg het er niet mooi in..
Afbeelding
Hierbij een foto van de nieuwe bak...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Panda 500 »

Wat je vraag over benzinepomp en aansluitingen aan de motor betreft kan ik niet antwoorden daar dit bij mijn 4x4 anders is (andere tank en Spi, niet MPI)
Maar bij je opmerking over "vacuumslang doorgeblazen" heb ik wél een bedenking: een vacuumslang moet uiteraard luchtdicht zijn, en moet je dus testen door hem leeg te zuigen, niet door hem door te blazen...
Allicht niet hygiënisch verantwoord, maar ik zou dus gewoon met mijn mond de leiding durven "leegzuigen" en mijn tong even op de opening houden: dan mag er toch een aantal seconden geen lucht in komen en moet de slang aan je tong blijven hangen. Je moet dus zuigen aan het eind van de slang dat aan het inlaatspruitstuk is aangesloten. Dan test je de dichtheid naar de MAP-sensor en naar de remservo tegelijk. Je kunt er misschien eerst even zachtjes lucht in blazen, om de "vuile" lucht en benzinedampen eruit te verwijderen, maar zeker NIET met een compressor druk op zetten, want dan blaas je mogelijk iets kapot! (mapsensor of membraan van de remservo). Ik las al elders op dit forum over de "lurktest". Ik vermoed dat ze hiermee bedoelen wat ik zonet beschreef. :?: , maar dan hadden ze het over het testen van de vacuumvervroeging van een stroomverdeler bij klassieke ontsteking; Maar het principe is gelijk. In dit geval is het volume lucht dat je moet wegzuigen natuurlijk wel groter, van wege de remservo. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog met je mond zal/kan lukken... :?: Adem de vuile lucht best niet in, en maak de rand van de slang eerst goed schoon! :!: Misschien kennen anderen een hygiënischere manier om dit te testen (zonder speciale apparatuur...) :?:

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ha Panda 500, bedankt voor de info maar ik ben er vrij zeker van dat het probleem niet daar ligt..
Ik ben IIG weer wat verder...er zat een stroomlek bij de radio, deze is niet via het contact aangesloten dat ga ik nog veranderen.
Deze oorzaak heb ik dan ook gevonden.
Ook heb ik een andere brandstofpomp gemonteerd maarrrr helaas nog steeds hetzelfde probleem:(
Ik heb een bougie losgehaald en ik krijg een goede vonk dus ik denk dat het probleem in de communicatie naar de brandstoftoevoer zit

Vonk? - ja
Brandstofpomp slaat altijd aan
Brandstof en ECUrelais zijn schoongemaakt - af en toe haperen? / vernieuwen?
Brandstoftoevoer bij motor losgehaald en gestart - geen benzine...!

Ik kan alleen nog bedenken dat ik er nieuwe relais inzet, kan ik nog iets anders doen?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Panda 500 »

Misschien ook nog voortbomend op het (opgeloste!) probleem van "Thijsken", wil ik nog even iets toevoegen aan de info over die veiligheidsschakelaar die de brandstofpomp stopt bij een stevige schok:
Deze veiligheidsschakelaar onderbreekt de kabel naar de massa! :!: Dat kan een brandstofpomp-foutzoeker dus wel erg op het verkeerde been zetten, want als je controleert of er spanning toekomt, met behulp van een lampje of voltmeter, en je legt de "-" van je testlamp of meter gewoon ergens tegen de massa aan, dan ga je "alles OK" meten! De spanning komt wel toe aan de brandstofpomp, maar toch draait ze niet! Uiteraard want haar massa-aansluiting kan desgevallend onderbroken zijn door die noodschakelaar!
Misschien zit daarin bij jou een slecht contact?
Sluit die ter controle gewoon tijdelijk eens uit (bruggetje leggen), en test wat er dan gebeurt. Je bent dan uiteraard tijdelijk even je veiligheidsschakelaar kwijt natuurlijk, dus niet crashen tijdens die testrit! :wink: (en nadien ook niet!)

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Bedankt voor de info, ik heb ook het topic over de noodschakelaar gelezen.
Het lijkt me dat zo zou zijn hij nooit zou starten maar mss is het een los contact..waardoor dat varieert.
Ik zal jou test proberen uit te voeren, mss / hopelijk zit daar iets los;)

Vwbt de sleutels is het wel raar dat hij de ene keer wel aanslaat en de andere keer weer niet.
Het sleutellampje is ook raar, maar bij beide sleutels start hij de ene keer wel en de andere keer weer niet..
Als hij wel start en het sleutellampje blijft toch branden loopt hij als een zonnetje..!
Dan zou hij het toch helemaal niet moeten doen en nooit moeten aanslaan als het lampje brandt?!
Er zit ook een sleutelcode bij, hoe kan ik de boel testen of resetten / oplossen? dat heb ik nog niet kunnen vinden

Ik heb ook gelezen dat je de krukassensor moet synchroniseren maar hoe je dat doet kan ik ook nergens terugvinden.
Ook hier weer vreemd, dat hij de ene keer prachtig loopt en de andere keer niet...dan zou hij niet mooi moeten lopen als dat zo zou zijn...

The search continues!

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Romeo »

De massacontacten heb je allemaal al nagelopen en gekeken of deze roestvrij zijn en goed vastzitten?
Als ik het zo teruglees dan krijg ik de indruk dat de problemen, of noem het schoonheidsfoutjes niet constant zijn maar in willekeurige volgorde zo nu en dan de kop op steken. Het ene probleem wat vaker dan het andere.

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ha Milan,

Nee ik heb de massacontacten nog niet nagelopen, ik weet eerlijk gezegd niet goed waar deze zitten..;)
De hoofdmassa natuurlijk wel maar niet degene voor de Ecu en of noodschakelaar of eventuele andere.
Dat zou natuurlijk wel de beste uitkomst zijn! een los contact...

Gisteren is de auto naar een garage gesleept...hij liet me gelukkig vlakbij mn huis voor het stoplicht staan.
Bij het uitlezen gaf hij aan dat de bobines en krukassensor en de injectoren kapot waren.
Zeer onwaarschijnlijk want behalve de injectoren is de boel vervangen en dan ook hier weer zou hij altijd niet mooi moeten lopen..
De monteur heeft de compressie gemeten en alles is prima, dus het is waarschijnlijk een elektrisch probleem.
Hij gaat ook de massa`s nakijken...en ik ben al aan het zoeken naar een andere ECU...
Zou wel optimaal.... zijn als die erin zit en het is nog steeds niet goed!
Dus eerst de massacheck even afwachten...
In geval van een ECU altijd nieuw aanschaffen of een goede sloopECU regelen met ander contactslot?

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ha Panda liefhebbers!

Al weer een hele tijd geleden dat ik wat gepost heb...
Het probleem hierboven is opgelost...De panda sloeg toen af, de benzinepomp draaide de ene keer wel en de andere keer niet, ook de sleutelcode gaf foutmelding..

Ik heb toen de panda uiteindelijk naar een ECU expert gesleept en wat bleek...
het brandstofrelais bleek te haperen en deed het daardoor de ene keer wel en de andere keer niet.
Dat zorgde destijds voor verwarring;)
Verder bleek ook de sleutelcode voor problemen te zorgen. Het brandstof relais is vervangen en de code is eruit geprogrammeerd en ik heb sindsdien al weer 70.000km met de Panda gereden!

Wel behoorlijk wat vervangen de laatste jaren waaronder:
De katalysator
De volledige remmen
Uitlaat en schokdempers voor

Nu had ik laatst helaas wat schade en plaats ik een nieuw voorpaneel, bumper, koplamp en grill...
De roestduivel houdt wel huis maar weer wat plaatjes gelast e.d, de oudere waren wel wat beter bestand tegen de roest.
Ik heb er nu al zoveel aan vervangen dat hij nog wel een paar jaar mee moet;)

Nog een vraag en hopelijk weet iemand raad:
Mijn snelheidsmeter doet het niet meer alsmede het mechanisme? van de richtingaanwijzers.
Deze slaan dan ook niet meer terug na het nemen van een bocht.
Is hier een relais voor? of hebben deze 2 iets met elkaar te maken?
De kabel voor de snelheidsmeter zit zo te zien goed vast....

https://ibb.co/6vCczBM

https://ibb.co/tYfJmkK

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door michiel van g. »

goed bezig zeg. Het feit dat je hem zelfs na de schade weer hebt opgeknapt.

Snelheidsmeter is zover ik weet gewoon een mechanische kabel, doet de teller het nog wel? Want als dat het geval is dan zul je de unit moeten vervangen, en is het veertje van de wijzer gebroken. Richtingaanwijzers hebben ook geen relais: er zit een plastic pinnetje aan de stuurhendels dat in een gaatje van het stuur valt. Die draait dan een ring rond met nokjes, en die bedienen dan weer het uitschakelmechanisme.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ha Michiel,

Bedankt voor het snelle antwoord.
De kilometeraanduiding werkt ook niet meer dus ik zal de hele unit moeten vervangen?
Krijg ik dan gezeur met de Apk / afwijkende kilometerstand?
Ik vermoed dat de richtingsaanwijzers dan ook kapot zijn...balen zeg. Die unit kan ik dus ook in het geheel vervangen
of gaat er een stekker ver in het dashboard of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door PandaVespa »

Respect dat je zo’n ‘gehavende’ Panda opknapt. Alles hoeft ook niet in 1 keer.

Heel veel suc6 en geniet ervan als hij weer ‘klaar’ is. Tussen haakjes, want vandaag de dag ben je nooit klaar met een 141 Panda ;) .

Zelf ook vaak in de weer ermee, maar het is ook leuk om aan een 141 Panda te sleutelen cq ‘beter’ te maken toen hij fabriek uit kwam.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Ivo »

Lekker bezig hoor! Flink wat werk gedaan aan de Panda. Zo te zien heb je het voorfront van een eerdere Panda erop gezet. Kom je goed uit met de radiateur?
Een kabel uit de versnellingsbak draait de snelheidsmeter en kilometerteller aan. Als die kapot is, dan gebeurt er niet zoveel. Ik zou even die kabel inspecteren.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ja wel weer wat werk verricht...Ik wilde eigenlijk al 2 jaar wat roestplekken e.d verhelpen.
Bij het achterspatbord
Boven onder de achterklep wat roest
Bij het voorspatbord

Maar het kwam er niet van..;) Nu kon ik gelukkig de auto van mijn moeder lenen en heb het even goed aangepakt.
Het voorpaneel heb ik nieuw gekocht en bij een bevriende garage gepuntlast.
Ook moest de onderdorpel enigszins gericht worden met een spanband...De auto reed wel rechtuit na de schade;)
Het voorpaneel, de bumper, koplamp en radiator waren bij elkaar €140 maar dan heb je wel uren plezie, hahaha
Ja het is wel even vogelen met de bevestiging van de radiator onder en er moet een extra gat in het onderpaneel om een slang door te voeren..

https://www.autodoc.nl/prasco/7455656?g ... -2EALw_wcB

Ik heb echter ook nog een probleem met het slot van de bestuurderskant...Het binnenwerk draait iets mee (wat niet moet) Daardoor wordt de sleutelbeweging kleiner zodat de deur moeilijk sluit en opent....Kun je dit herstellen dmv vastlijmen?
Of moet ik alle sloten vervangen? Dat heb ik al een keer gedaan en heb niet zo`n zin om het nog een keer te doen;)
De bestaande sleutel is wel beschadigd omdat de deur zo moeilijk op slot te zetten is

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Blauwe Panda 1100 van sloop gered:)

Bericht door Pandapower2 »

Ha Panda liefhebbers,

De blauwe panda rijdt weer prima:) en bijna alle problemen zijn opgelost...
Hij is echter net terug van de APK en afgekeurd omdat de Co2 te hoog is
Deze staat nu op 4.5 en dat is veels te hoog... Mss zit er een draad van de lamdasone los.
Hij doet nu iig niets aan afregelen...

Hebben jullie een idee?
Regeleenheid kapot
Omdat alles los is geweest bij het lassen van het scherm mss een kabel die niet goed is?

Wel balen omdat hij nu teveel stinkt wat ook de katalysator geen goed doet en die is 2 jaar geleden al vervangen....

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”