Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Onderhanden nemen van m`n groentje

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door Pinda1000 »

Netjes hoor! Heb je die banden nieuw gekocht of tweedehands?

Gebruikersavatar
jan4an
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 okt 2015 11:14
1e Panda-achtige: Panda classic 1.1 young 2002

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door jan4an »

Pinda1000 schreef:Netjes hoor! Heb je die banden nieuw gekocht of tweedehands?
Velgen 2e hands en voor leuk prijsje gebruikt rubber kunnen krijgen. Niks nieuw dus. Blijft ook een Panda hè :lol:

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door Romeo »

Netjes.Jammer alleen dat de velgen beschadigd zijn waarschijnlijk bij het banden opleggen?
Nu de roestvorming nog aanpakken van de wielkastrand (RA)

Gebruikersavatar
jan4an
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 okt 2015 11:14
1e Panda-achtige: Panda classic 1.1 young 2002

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door jan4an »

Milan schreef:Netjes.Jammer alleen dat de velgen beschadigd zijn waarschijnlijk bij het banden opleggen?
Nu de roestvorming nog aanpakken van de wielkastrand (RA)
De beschadigingen zaten er al op. Tja het zijn geen nieuwe en voor het geld kon ik het iets laten. De roest moet zeker aangepakt worden. Zijn nog meer plekjes. Voor nu smeer ik alles wat ik zie in met RX5 of ML. Zodra ik zin en tijd heb wil ik er wat las werk op los laten.

Gebruikersavatar
jan4an
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 okt 2015 11:14
1e Panda-achtige: Panda classic 1.1 young 2002

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door jan4an »

Helaas het is weer zover....

Van het weekend een ritje naar Kleef en gelijk ff tanken in Duitsland. Netjes afgerekend maar niet meer starten he! Sleutel lampje brand en ik denk gewoon resetten die hap doormiddel van het schakelaartje. Helaas dit hielp ook niet meer. Probleem was nu hardnekkiger dan voorheen.....

ANWB gebeld en deze kwamen gelukkig nog zelf vanuit Nederland. Van alles geprobeerd en niet aan de gang te krijgen. Ben uiteindelijk afgesleept naar huis. Een klein uurtje achter het gele busje.

Afbeelding

Voor de grap zei ik tegen de ANWB, thuis kan ik hem gewoon weer starten...... Wat denk je? Starten he! Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld!

Nu ik dit forum bericht aan het typen ben, ben ik erg in de twijfel wat te doen met de Panda. Ja het is een leuk ding maar als die me zo in de steek laat dan weet ik het niet meer. Gaat hij de deur uit? Tja wat krijg je er dan nog voor...... Ga ik er toch energie in steken? Wat moet ik dan doen? Complete ECU wisselen? De storing is niet hard en daarom zo vervelend om uit te zoeken. Naar de garage brengen heeft ook geen zin want op dat moment doet die het gewoon.

Wellicht heeft een ander op dit forum nog een helder idee want ik weet het even niet meer.

Gr, Jan
Laatst gewijzigd door jan4an op 14 aug 2016 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door bero »

Wat je nog zou kunnen proberen is de transponder uit je sleutel te halen en dan tegen de leesring om je contactslot te plakken.
Mocht dat niet werken, dan weet je zeker dat het probleem dieper zit. Misschien de leesring zelf.

Een permanente oplossing kan zijn om de hele startonderbreker te omzeilen door een IMMO off hack te doen in de ECU.
Er moet dan een kastje met wat draden op je ECU gesoldeerd worden en in het geheugen van de ECU wat veranderd worden.
Het kastje kan ik voor 50 euro voor je regelen, alleen durf ik niet te zeggen of ik het geheugen van de ECU zou kunnen lezen/schrijven.
Heb daar wel apparatuur voor, maar nog nooit geprobeerd of de 1.1 ECU te lezen is met mijn software.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
jan4an
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 okt 2015 11:14
1e Panda-achtige: Panda classic 1.1 young 2002

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door jan4an »

bero schreef:Wat je nog zou kunnen proberen is de transponder uit je sleutel te halen en dan tegen de leesring om je contactslot te plakken.
Mocht dat niet werken, dan weet je zeker dat het probleem dieper zit. Misschien de leesring zelf.

Een permanente oplossing kan zijn om de hele startonderbreker te omzeilen door een IMMO off hack te doen in de ECU.
Er moet dan een kastje met wat draden op je ECU gesoldeerd worden en in het geheugen van de ECU wat veranderd worden.
Het kastje kan ik voor 50 euro voor je regelen, alleen durf ik niet te zeggen of ik het geheugen van de ECU zou kunnen lezen/schrijven.
Heb daar wel apparatuur voor, maar nog nooit geprobeerd of de 1.1 ECU te lezen is met mijn software.
Hmmm hier ben ik wel in geïnteresseerd. Het aanpassen van een ECU :yes:

Op internet kan ik weinig vinden over de ECU van een MPI uit 2002. Ik zou bewijze van al blij zijn met een bedrading schema ofzo om te kunnen meten als het probleem aanwezig is. Meten is weten is mij vroeger geleerd :roll:

Het lezen / schrijven van de ECU, ben je hier afhankelijk van een EPROM die uitneembaar is? Ik heb de ECU al eerder open gemaakt en de solderingen na gelopen. Geen idee meer of het allemaal vast gebakken zooi is....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Onderhanden nemen van m`n groentje

Bericht door bero »

Ja gaat inderdaad om de EEPROM (klein 8 potig chipje).
Ik weet dat ik hem kan uitlezen, maar ik moet uitzoeken dan hoe ik hem weer terug schrijf.
Zou best interessant kunnen zijn (ook voor mij)
Ik heb nu zelf 3 weken vakantie, waarvan ik 12 dagen echt weg ben, daarna heb ik het een en ander wel uitgezocht.
Als je mij tegen die tijd (1e week september) een pbtje kan sturen zodat ik het niet vergeet, graag.

Al met al zou ik ook de tip van de chip op de leesring proberen tot die tijd..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”