Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za, 24 jun 2017, 21:50





Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
niet meer terugschakelen naar de 4 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001
Bericht niet meer terugschakelen naar de 4


Van de week nog postte ik dat mijn panda een beetje vreemd reed. Aangezien hij in juli een keer warmgelopen is en mijn koelvloeistof nu laag stond, dacht ik aan de koppakking. Er was alleen geen witte rook. Ook aan de peilstok was niets bijzonders te zien. Oliepeil normaal.
Afijn, de auto rijdt dus soms een beetje onregelmatig, alsof iemand met het gaspedaal speelde. Meestal alleen bij koude motor, soms ook op de snelweg.
Gisteren reed ik ermee naar Amersfoort (3 kwartier rijden), geheel probleemloos. een paar uur later nog een klein ritje, ook probleemloos. Daarna de rit van een uur naar huis, met daarbij ook 2 passagiers en een hond. Vanaf de start leek de motor het al wat zwaar te hebben, maarja zwaar beladen, dus nog niet direct zorgen.Tot ik op de snelweg wilde terugschakelen naar z'n 4. Dat ging dus niet. Shit! Gelukkig alleen knooppunten op mijn route die ik in z'n 5 kan nemen, dus maar gewoon doorgereden. Op de afrit bleek gelukkig dat ik wel naar de 3 kon terugschakelen,en ook 2 ging prima.Daarna terug naar 3 en 4 ging ook. We kwamen dus uiteindelijk gewoon thuis. Maar de koppakking is dus nu wel verdachte-af.
Maar wat is het wel?Koppeling, versnellingsbak?

Morgen toch de garage maar weer bellen.


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 28 feb 2004, 16:55
Berichten: 5575
Panda: 1000 CLX 1992


Gaat schakelen van 3 naar 4 wel of kun je de 4e versnelling helemaal niet gebruiken?
Je zou een simpel testje kunnen doen, dat kost geen geld dus dat scheelt.
Zet de auto als hij stilstaat met draaiende motor eens in zijn 4 en laat de koppeling dan langzaam opkomen.Op een gegeven moment grijpt deze aan en zal de auto weg willen rollen maar dat is juist niet de bedoeling.Slaat de auto af dan is het oké rolt hij weg dan is de koppeling niet oké.
Probeer het maar eens.

Is het peil van de versnellingsbakolie al eens gecontroleerd? Als het peil aan de lage kant is dan werkt dat ook niet mee. Het schakelen naar een andere versnelling zal dan moeizamer gaan en misschien op een gegeven moment helemaal niet meer.
Kijk hier eerst eens naar of laat er naar kijken als je het liever niet zelf doet.


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Van 3 naar 4 ging gewoon. Naar 5 heb ik niet meer geprobeerd, prioriteit was om thuis te komen :yes:

Ik ga even testen wat jij zegt.

Edit: auto rolt weg in zn 4. Tijd om de garage te bellen. (y)


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 28 feb 2004, 16:55
Berichten: 5575
Panda: 1000 CLX 1992


Dan zou het wel eens de drukgroep kunnen zijn.
Meestal wordt dan een koppelingsset vervangen. Je zou via internet prijsopgaven kunnen laten maken.
Meestal kun je dan bij 3 verschillende garages een offerte opvragen.Er zit wel verschil in bv garantie op de reparatie, haal en brengservice/ vervangende auto bv. Loont altijd de moeite.


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Net terug van garage. Die konden zo niets vinden. De monteur heeft er een rondje mee gereden en kon gewoon van 5 naar 4 schakelen. Panda is dus weer mee naar huis.... Wordt ongetwijfeld vervolgd. :roll:


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Gisteren autosleutelcursus gehad (erg leuk :D ) en toch nog een mogelijke verklaring kunnen vinden: Te weinig versnellingsbakolie. Helaas was er geen versnellingsbakolie voorhanden, dus die moet nog aangevuld worden.
Verder bleek de uitlaat niet goed aan elkaar te zitten (meteen kunnen verhelpen), bleek de aansluiting van een koelslang aan de radiator niet helemaal ok te zijn en moet mn remvloeistof vervangen worden.


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Vervolg:
Vorige week maandag geprobeerd de slang van de koelvloeistof beter vast te maken aan de radiateur. Dit lukte niet echt. Ik kreeg de slang niet dichter naar de radiateur dan hij zat. Afijn, uiteindelijk weer vastgezet en de lekkage viel mee. De volgende ochtend gecontroleerd en alles zat nog op zijn plaats, geen zichtbare lekkage meer. Tijd om versnellingsbakolie te gaan halen. Ik kom bij de automaterialen handel, shit, rook uit de motorkap. Motorkap open. Jahoor, slang van de radiateur afgebroken (plug die uit de radiateur komt). Toevallig zit de automaterialen winkel tegenover de fiat garage. Dus daar maar binnen gelopen. Conclusie: Moest een hele nieuwe radiateur op. Daar werd ik niet gelukkig van, helemaal omdat ik nog steeds niet wist waar de andere problemen vandaan kwamen. Maar goed,ik stond daar met twee kleine kinderen en de fiatmensen konden mij wel naar huis brengen, dus maar gewoon uit laten voeren. Nadat ze woensdag eerst de verkeerde radiateur binnen hadden gekregen, was de auto dan donderdag eindelijk klaar.

En nu dan het vreemde aan het hele verhaal: Sinds vorige week donderdag heb ik 300 kilometer gereden en tot nu toe lijkt ook het 'onregelmatige rijden' ineens verdwenen.


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6676
Woonplaats: Deventer
Panda: 1.3 JTD 2006
2e Panda: 1/2 4x4 Sisley 1987 - Doblo 1.9 2007


Welshwitch heeft ook een keer gestaan met een 1100 die niet meer wou schakelen. Geloof weggesleept door de ANWB en na inspectie, niks aan de hand.. Maar die heette ook Casper (het spookje)



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Mien (Doblo-steen) Fiat Doblo Malibu JTD 1900cc 2007
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 11 okt 2016, 18:27
Berichten: 213
Woonplaats: Médoc (33) Frankrijk
Panda: Panda 4x4 1.1L 1998 Trazione integrale


En welke olie moet er in de versnellingsbak? Is Total multygrade 80w90 OK?



Bonne route.

Volg de advonturen van onze Panda op: viewtopic.php?f=3&t=17797


Fiat 124 Spider Lusso Plus 2016
Fiat 500C Lounge Sportiva 2010
Fiat Panda 4x4 1998


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Dat staat wel ergens in het boekje, weet het al niet meer. Heb het nog niet gekocht, doordat het euvel met de afgebroken slang er tussendoor kwam.

Als iemand kan vertellen welke maat inbus er op de vulplug moet,ben ik die zeer erkentelijk. Ook dat ben ik alweer kwijt (inbus moet even geleend worden op werk van echtgenoot)


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6676
Woonplaats: Deventer
Panda: 1.3 JTD 2006
2e Panda: 1/2 4x4 Sisley 1987 - Doblo 1.9 2007


80w90 inbus 12



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Mien (Doblo-steen) Fiat Doblo Malibu JTD 1900cc 2007
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Dankje !


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Goed, ik gisteren naar de automaterialen winkel. Ze hebben 1000 verschillende soorten versnellingsbakolie,dus lui als ik ben ging ik bij de balie vragen welke ik moest hebben. Zij zoeken op kenteken,en kwamen tot de conclusie dat ze de goede niet hadden.

Komt dat zo nauw dan met de specificaties? Ik lees hier alleen maar 80 W 90. (boekje zegt 75W 80 trouwens)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1179
Woonplaats: Leiden


Voorheen reed ik een aantal jaren met de versnellingsbak olie van MPM welke ik op meerdere plekken kon vinden; MPM Total Drive Line 75W90: http://www.mpmoil.nl/products/index.php ... uct=18000G

Nu rijd ik met Tutela ZC90 80W90, welke niet al te makkelijk te vinden zal zijn in winkels in Nederland: https://www.pli-petronas.com/uk/product ... tela-zc-90



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid

Geregistreerd: ma, 23 maart 2015, 11:17
Berichten: 65
Woonplaats: Betuwe
Panda: Young 2001


Goed, uiteindelijk olie bijgevuld en alles ging goed. Maar sinds gisteren (3 maanden na het bijvullen dus) heb ik het idee dat hij moeilijk in de 2e versnelling gaat. Morgen maar weer even de bakolie checken voor ik naar de ALV ga...... Ik vrees dat ik dus meer olie verlies dan ik hoopte. En behalve dat verlies ik ook koelvloeistof. Het expansievat bleek vandaag geheel leeg te zijn :shock:


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling