Geachte Pandarijders,
Helaas is mijn Panda uit 1992 ernstig ziek. De koppeling is versleten, er lekt wat olie ergens uit 't midden van het blok, de stuurkogels zijn versleten en de schotels voor de schroefveren achter zijn ernstig gecorrodeerd. Ik heb 't brave autootje al vanaf nieuw, het ding heeft iets van 270.000 gelopen en ik vind 't jammer om 'm te laten vermalen. Om 'm weer op de weg te krijgen rekent de garage zo'n 1500 euro.
Wat ik me afvraag ... is er een truc om dat berenprobleem aan te pakken? Zo niet, zijn er hobby sleutelaars die 't leuk vinden om dat aan te pakken en de reparaties goedkoper kunnen doen dan de garage? Tenslotte, mocht dit allemaal niet lukken ... zijn er mensen die in een dergelijke auto geïnteresseerd zijn, liefst voor restauratie maar desnoods voor sloop?
Mijn Panda ziet er verder eigenlijk wel goed uit. Wat kleine deukjes van portieren om parkeerplaatsen, verder nog mooi in de lak (rood) gezien zijn leeftijd.
't Liefste hou ik 'm, maar ja ...
Ik hoor 't graag,
vriendelijke groet,
Tim
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Koppeling en veerschotels Panda 1992
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 jun 2013 01:18
- 1e Panda-achtige: Panda 1000 1991
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
- 1e Panda-achtige: Cool 2010
- 2e Panda-achtige: A112 Junior
Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992
Ik ken wel een hobbysleutelaar die dat wil doen voor je. Maar dan moet je vooral geen haast hebben
- Kwattro
- Forumgebruiker
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
- 1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
- 2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
- Locatie: Leuven, België
- Been thanked: 1 time
Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992
Klinkt mij bekend in de oren
Ik gok dus op versleten keerring van de krukas aan de kant van de versnellingsbak (kost iets van 15€). Als je toch je koppeling (je kan er online wel vinden vanaf 60€) moet vervangen kan je ineens de keerring vervangen. Dat scheelt hem enkel het vliegwiel dat je er nog extra af moet halen. Als je een brug hebt is dat goed te doen, maar hou wel je verstand erbij en zet alle onderdelen terug op hun plaats. Met goed gerief ben je op anderhalf uur bij de keerring! Een handboek à la Haynes' is wel een must als je niet vertrouwd bent met de zaak. Met wat geluk ben je op een halve dag klaar met het werk.
Van de veerschotels heb ik geen verstand.
Ik gok dus op versleten keerring van de krukas aan de kant van de versnellingsbak (kost iets van 15€). Als je toch je koppeling (je kan er online wel vinden vanaf 60€) moet vervangen kan je ineens de keerring vervangen. Dat scheelt hem enkel het vliegwiel dat je er nog extra af moet halen. Als je een brug hebt is dat goed te doen, maar hou wel je verstand erbij en zet alle onderdelen terug op hun plaats. Met goed gerief ben je op anderhalf uur bij de keerring! Een handboek à la Haynes' is wel een must als je niet vertrouwd bent met de zaak. Met wat geluk ben je op een halve dag klaar met het werk.
Van de veerschotels heb ik geen verstand.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km
- Max Laadvermogen
- Forumgebruiker
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 08 mei 2011 19:21
- 1e Panda-achtige: 1000 CLX - 1992 - Avorio Light
Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992
De veerschotels zitten vast aan de achteras. Als die zijn verroest, moet er een hele nieuwe as onder. Veerschotels mogen niet worden gelast voor de APK.
Groetjes,
Max.
Groetjes,
Max.
- Niels G60
- Forumgebruiker
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
- 1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
- 2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992
Serieus geld voor een koppeling wissel met een olie lekkage van waarschijnlijk een krukaskeerring of ashoes die lekt.
Even slag om de arm wbt die schotels, maar zou dat eerst moeten beoordelen. Je kan echt in het ergste geval uitgaan van een nieuwe achteras, maar waarom geen gebruikte opzoeken in dat geval?
Je bent altijd welkom voor een ''second opinion''. Ben er nagenoeg zeker van dat het goedkoper kan!
Even slag om de arm wbt die schotels, maar zou dat eerst moeten beoordelen. Je kan echt in het ergste geval uitgaan van een nieuwe achteras, maar waarom geen gebruikte opzoeken in dat geval?
Je bent altijd welkom voor een ''second opinion''. Ben er nagenoeg zeker van dat het goedkoper kan!
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel
- Max Laadvermogen
- Forumgebruiker
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 08 mei 2011 19:21
- 1e Panda-achtige: 1000 CLX - 1992 - Avorio Light
Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992
Kijk bij het aanschaffen van een gebruikte achteras dan wel op dat de veerschotels niet alsnog verroest zijn. Want dat is bij de meeste slopers toch wel het geval, ben ik bang.
Groetjes,
Max
Groetjes,
Max