Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Koppeling en veerschotels Panda 1992

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Tim de Wolf
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2013 01:18
1e Panda-achtige: Panda 1000 1991

Koppeling en veerschotels Panda 1992

Bericht door Tim de Wolf »

Geachte Pandarijders,

Helaas is mijn Panda uit 1992 ernstig ziek. De koppeling is versleten, er lekt wat olie ergens uit 't midden van het blok, de stuurkogels zijn versleten en de schotels voor de schroefveren achter zijn ernstig gecorrodeerd. Ik heb 't brave autootje al vanaf nieuw, het ding heeft iets van 270.000 gelopen en ik vind 't jammer om 'm te laten vermalen. Om 'm weer op de weg te krijgen rekent de garage zo'n 1500 euro.

Wat ik me afvraag ... is er een truc om dat berenprobleem aan te pakken? Zo niet, zijn er hobby sleutelaars die 't leuk vinden om dat aan te pakken en de reparaties goedkoper kunnen doen dan de garage? Tenslotte, mocht dit allemaal niet lukken ... zijn er mensen die in een dergelijke auto geïnteresseerd zijn, liefst voor restauratie maar desnoods voor sloop?

Mijn Panda ziet er verder eigenlijk wel goed uit. Wat kleine deukjes van portieren om parkeerplaatsen, verder nog mooi in de lak (rood) gezien zijn leeftijd.

't Liefste hou ik 'm, maar ja ...

Ik hoor 't graag,

vriendelijke groet,

Tim

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992

Bericht door Giovanni. »

Ik ken wel een hobbysleutelaar die dat wil doen voor je. Maar dan moet je vooral geen haast hebben 8*)

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992

Bericht door Kwattro »

Klinkt mij bekend in de oren :)

Ik gok dus op versleten keerring van de krukas aan de kant van de versnellingsbak (kost iets van 15€). Als je toch je koppeling (je kan er online wel vinden vanaf 60€) moet vervangen kan je ineens de keerring vervangen. Dat scheelt hem enkel het vliegwiel dat je er nog extra af moet halen. Als je een brug hebt is dat goed te doen, maar hou wel je verstand erbij en zet alle onderdelen terug op hun plaats. Met goed gerief ben je op anderhalf uur bij de keerring! Een handboek à la Haynes' is wel een must als je niet vertrouwd bent met de zaak. Met wat geluk ben je op een halve dag klaar met het werk.

Van de veerschotels heb ik geen verstand.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km

Gebruikersavatar
Max Laadvermogen
Forumgebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 mei 2011 19:21
1e Panda-achtige: 1000 CLX - 1992 - Avorio Light

Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992

Bericht door Max Laadvermogen »

De veerschotels zitten vast aan de achteras. Als die zijn verroest, moet er een hele nieuwe as onder. Veerschotels mogen niet worden gelast voor de APK.

Groetjes,

Max.

Gebruikersavatar
Niels G60
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992

Bericht door Niels G60 »

Serieus geld voor een koppeling wissel met een olie lekkage van waarschijnlijk een krukaskeerring of ashoes die lekt.

Even slag om de arm wbt die schotels, maar zou dat eerst moeten beoordelen. Je kan echt in het ergste geval uitgaan van een nieuwe achteras, maar waarom geen gebruikte opzoeken in dat geval?

Je bent altijd welkom voor een ''second opinion''. Ben er nagenoeg zeker van dat het goedkoper kan!
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel

Gebruikersavatar
Max Laadvermogen
Forumgebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 mei 2011 19:21
1e Panda-achtige: 1000 CLX - 1992 - Avorio Light

Re: Koppeling en veerschotels Panda 1992

Bericht door Max Laadvermogen »

Kijk bij het aanschaffen van een gebruikte achteras dan wel op dat de veerschotels niet alsnog verroest zijn. Want dat is bij de meeste slopers toch wel het geval, ben ik bang.

Groetjes,

Max

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”