Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duco
Forumgebruiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:06
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001

Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door duco »

Beste forumleden,

De laatste tijd had ik last van een schurend geluid rechts achter, wat vooral kwam in (flauwe) bochten naar rechts. Omdat het geluid verdween als ik de handrem iets aantrok en weer terug liet vallen, vermoedde ik dat het probleem ergens in de remtrommel rechtsachter zat. Ik heb deze er vandaag afgehaald, en het blijkt inderdaad dat de zijkant van de achterste remschoen een beetje verbogen is, met duidelijke schaafsporen aan de binnenkant van de remtrommel (niet op het remgedeelte).

Afbeelding

Na een paar tikken met de hamer op de remschoen is het probleem nu - zo lijkt het - verholpen. Ik vroeg me alleen af of iemand een idee heeft wat de oorzaak geweest kan zijn van dit probleem.

Het viel me in ieder geval op dat het handremmechanisme een beetje speling heeft, ik weet niet of dit normaal is.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door Paul4x4 »

zoals je op de foto kunt zien, staat de remschoen met 'de punt' niet in het midden van de remcylinderzuiger.
zit daar geen sleuf in die de remschoen op zijn plaats kan houden? die moet daar dan netjes in zitten en dan kan de remschoen niet wijken

sleuf in de zuiger moet dan ook verticaal staan, even met een schroevendraaier in de juiste positie draaien

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door Panda 500 »

Inderdaad, zoals Paul zegt, zou ik verwachten dat er een sleuf zit in je remzuigertjes (voorkant en achterkant) waarin je remschoen op zijn plaats blijft zitten en dus niet opzij kan schuiven, wat bij jou blijkbaar wél gebeurde. Maar eigenlijk zou vooral het klemveertje, ongeveer midden in de remschoen, de schoen tegen de ankerplaat geklemd moeten houden. Dat dient daar speciaal voor! En het zou kunnen dat jou remzuigertjes dus gewoon die sleuf niet hebben, dus gewoon vlakke einden, en dat enkel het veerklemmetje (moet stérk klemmen!) de schoen op zijn plaats (tegen de ankerplaat gedrukt) moet houden. Op de foto zie ik géén sleufje, dus vermoed ik de laatste situatie. Je kunt het veerklemmetje losmaken door het wat in te duwen en tegelijkertijd het pennetje dat er centraal doorheen zit een kwartslag te verdraaien. Dan loslaten en het veertje zou moeten loskomen. Vervang ze sowieso meteen allebei, veertje én pennetje, dan ben je weer jàren gerust. En dit dus meteen aan beide remschoenen! Dat kost hoogstens een paar euro!
Ook moeilijk zichtbaar op de foto is wélk type remregeling je hebt. Ik meen de simpele, met de wrijvingsplaatjes. (Die overigens prima werkt hoor!) Wanneer je de "complexe", met het "pal-rad"-tandjessysteem hebt, kan het zijn dat deze niet automatisch bijregelt, wegens vuil of roest dat er tussen zit...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door Panda 500 »

Correctie op het hiervoor geschreven...
Ik denk dat je bij "jouw" type klemmetje, dus een gebogen bladveertje, het moet induwen en onder het pennetje uit schuiven. Of het pennetje opzij duwen, zodat de zaak loskomt. Je moet dan best wél het pennetje langs de achterkant van het wiel tegenhouden, zodat het niet gewoon mee achteruit beweegt.
Het kwartslag draaien waarvan ik sprak geldt voor een ander type veertje, wat ook voorkomt met dezelfde functie: dan is het een schroefveertje, en moet je dus, zoals ik eerder vermeldde, het pennetje (of beter: het veerschoteltje) een kwartslag draaien. Dit is een soort "sleutelgat"-principe. :wink:

Gebruikersavatar
duco
Forumgebruiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:06
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001

Re: Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door duco »

Bedankt voor de tips! Ik kan me inderdaad niet herinneren dat er sleufjes in de zuigers zaten, en ook op een foto van de andere kant genomen lijkt het niet het geval.
Afbeelding
Ik ga in ieder geval de bladveertjes en pennetjes vervangen aan beide zijden van de auto.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door Panda 500 »

Inderdaad, jou remzuigers hebben geen sleuf. Op de tweede foto is wél duidelijk zichtbaar dat je de automatisch remregeling hebt met het "pal-rad"-systeem. Op beide foto's is te zien dat er wel wat vuil op je remcylinder zit, niet echt meteen een probleem, maar dat kan het wél zijn op die regeltandjes (?). Wél opletten wanneer je de boel zou schoonmaken dat je geen vuil in de stofkapjes doet terechtkomen. Dat zijn de rubberen dopjes, goed zichtbaar op beide foto's, die de afdichting tegen vuil van buitenuit verzorgen tussen remzuiger en cylinder. Hier dus steeds van buitenkant naar binnen toe schoonblazen (met perslucht; voorzichtig, niet té hard blazen) of gewoon met een stevig borsteltje. Op zo'n manier dat je ze niet "optilt" aan de rand en er toch vuil zou kunnen tussenkomen. Borstelen lijkt me hier beter daar blazen eigenlijk alleen voor echt loszittend stof is en het hier meer een plakkerig vuil lijkt.
En gewoon terzijde, bij het werken aan remmen, steeds vermijden dat er vet komt op de remschoen-wrijvingsvlakken of binnenkant remtrommel ("remgedeelte") natuurlijk. Dat witte spul op je foto's lijkt me spuitvet (?) of zo, dus opletten daarmee!

Gebruikersavatar
duco
Forumgebruiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:06
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001

Re: Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door duco »

Bedankt voor de tips! Mijn hamer methode blijkt niet geholpen te hebben. Het schurende geluid is terug, en ik hoor nu ook een veertje 'tikken' bij elke omwenteling. Zodra ik tijd heb ga ik de bladveren en pennetjes vervangen. Ik zal ook gelijk kijken of de achterste zuiger überhaupt wel naar buiten komt. Ik houd jullie op de hoogte.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Zijkant remschoen schuurt tegen remtrommel

Bericht door Paul4x4 »

mijn tip; 2 nieuwe remcylinders monteren
ze kosten niets en alles is schoon en werkt weer 100%
wel die met de sleuven in de zuiger kopen :D

begin maar vast met kriupolie op de wartels van de remleidingen te spuiten

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”