Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Eerste technische problemen panda.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
joiatenvelden
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2016 23:49
1e Panda-achtige: Panda Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/joia.tenvelden

Eerste technische problemen panda.

Bericht door joiatenvelden »

Beste allen,

Ik ben redelijk nieuw op het forum en ben wat betreft techniek een leek. Daarom heb ik een hele betrouwbare garagemonteur, maar ik wil graag zelf dingen snappen en proberen.

Nu zijn er twee probleempjes met mijn Panda Classic uit 2000.

1. De verwarming/hete lucht is wispelturig in die zin dat er met enige regelmaat geen warme maar koude lucht uit komt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en wat zou ik hier aan kunnen doen?

2. Sinds een week komt er ergens linksvoor in de auto (bij de bestuurdersstoel/ bij het stuur) een piepend geluid. Hoe harder ik rijd, hoe meer lawaai.Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Is er iets versleten? Wellicht de distributie riem?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ondanks deze algemene beschrijvingen.

Vriendelijke groet,

Joia

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Eerste technische problemen panda.

Bericht door Giovanni. »

1 Koelvloeistofnivo controleren, als het peil te laag staat merk je dat als eerste aan de kachel.

2 Dat kan vanalles wezen natuurlijk. Als eerste even controleren of de remklauw nog goed gangbaar is? Goed kijken of er geen steentje tussen de stofplaat en de remschijf terecht is gekomen? Zomaar 2 willekeurige oorzaken die met veel piepgeluiden kenbaar maken dat er iets niet helemaal pluis is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Eerste technische problemen panda.

Bericht door Pinda1000 »

1. De verwarming/hete lucht is wispelturig in die zin dat er met enige regelmaat geen warme maar koude lucht uit komt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en wat zou ik hier aan kunnen doen?

Waarschijnlijk lucht in het koelvloeistof circuit van de kachel. Ontluchten.

2. Sinds een week komt er ergens linksvoor in de auto (bij de bestuurdersstoel/ bij het stuur) een piepend geluid. Hoe harder ik rijd, hoe meer lawaai.Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Is er iets versleten? Wellicht de distributie riem?

Is het geluid weg als je de koppeling intrapt? Wordt het geluid minder of erger als je de rem zacht/hard intrapt?

edit: Jan typt sneller :P

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Eerste technische problemen panda.

Bericht door Giovanni. »

Humor :rofl:

joiatenvelden
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2016 23:49
1e Panda-achtige: Panda Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/joia.tenvelden

Re: Eerste technische problemen panda.

Bericht door joiatenvelden »

Bedankt voor jullie tips! Ik kreeg geen mail dat er was gereageerd dus heb dit helaas niet eerder gezien (de reacties), nieuw hier:)
Punt 1 is inderdaad opgelost door de koelvloeistof te vervangen.
Punt 2 (de ratel) is minder maar af en toe nog steeds aanwezig. Hoort er ook een beetje bij...
nogmaals bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”