Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Nieuwe koplampen maar welke?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Pinda1000 schreef:Maak en post even een foto van de fitting zonder lamp erin. Misschien is het juist H4 ipv duplo :P

Normaal zit er in een wit knipperlicht een oranje kapje voor de kleur.
Volgens mij zijn het inderdaad de H4. Heb ik weer :P . Linkje:
Afbeelding

&

Afbeelding

Ik zou wel H4 willen (hoe ik die dan zou moeten vast zetten is me een raadsel met deze lampen), maar ik kan er zelf geen relais tussenzetten |:| . Heb de topics van o.a. Lanser gevonden, maar dat gaat me echt boven mn pet. Als het nou kabeltje doorknippen was stekkertje in A andere in B, dan kon ik het :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pinda1000 »

Die grijze plastic ring moet tussen de lamp en de fitting. Zo te zien zijn het inderdaad H4 verloopringen. maak nog even een foto van beide kanten vande plastic ring.

H4 lampen kunnen gewoon met dezelfde stekker aangesloten worden als Duplo. Beter is inderdaad met relais maar ik rij al weer een jaar rond zonder relais met H4. Ik moet wel zeggen dat ik bijna nooit met licht aan rij (alleen als het donker is :P )

Een relais aansluiten stelt weinig voor, er zijn zelfs compleet voorgemonteerde sets hiervoor te koop (dacht voor een Land Rover)

Hier staat meer: http://landreiziger.nl/2011/02/relais-s ... ersterker/

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Micha D. »

Ben je nog blij met keuze voor Winparts :lol: :rofl:?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pinda1000 »

:P

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Micha D. schreef:Ben je nog blij met keuze voor Winparts :lol: :rofl:?
Ik begin nu ook te twijfelen :mrgreen: . Ik heb de duplo lamp erin gedaan en nu het stukje metaal eens omgedraaid en ''gedraaid'' erin gezet.
De lamp blijft nu netjes stevig en goed zitten. Zouden die dan koplampen zijn die voor zowel H4 als ook Duplo geschikt zijn??? :? Er staat
in de hoek van de koplampen in het plastic H4 gedrukt :shock: .

Ik wil graag eerst met mijn duplo lampen rondrijden en eventueel later naar H4 overschakelen (eerst weer sparen :roll: ).

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Ivo »

Het lijkt mij dat de reflector gewoon bedoeld is voor R2 lampjes, maar met de plastic adapter ring kunnen er ook H4 lampen in. De connector is voor R2 en H4 lampen gelijk. Wel vreemd dat er H4 op de lamp staat dan.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Ivo schreef:Het lijkt mij dat de reflector gewoon bedoeld is voor R2 lampjes, maar met de plastic adapter ring kunnen er ook H4 lampen in. De connector is voor R2 en H4 lampen gelijk. Wel vreemd dat er H4 op de lamp staat dan.
Ik snap er ook helemaal niets meer van zeg. In de koplampen die ik nu heb zit trouwens ook geen oranje kapje achter het witte knipperlicht voor de kleur. Moet ik er dan gewoon een oranje lampje in doen? Een oranje knipperlicht vind ik namelijk wel veiliger.

Bovendien staat op de sticker van de doos ook het volgende nummer, zoals ik al zei het merk TYC i.p.v. Wezel en dan nummer: 20-6083-15-2.
Wat kan ik nu het beste doen?

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Giovanni. »

Gewoon monteren met duplolampen. Wel ff checken of het lichtbeeld goed is. Heb niet zulke beste ervaringen met TYC spul. De prijs is het bewijs meestal en dat is niet lullig bedoeld verder. Als het beeld goed is, lekker laten zitten. Een setje TYC is altijd nog beter dan aangetaste oude lenzen. Beeld echter niet goed: direct demonteren en terugsturen!

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Dank jullie wel voor de snelle reacties. Wat een gedoe zeg om een stel suffe koplampen. Sorry voor mn gezeur! Ik had liever ook andere gehad, maar ik kon zo 1,2,3 geen ander merk vinden dan TYC / van Wezel. TYC is volgens velen troep, hoop dat ik geen spijt krijg.

Ik houd jullie op de hoogte. Mocht je na dit berichtje lezen van: NEEE niet monteren, echt anderen kopen of via Winparts nog een keer bestellen en dan hopen op echte van Wezel, meld je dan.

PS van Winparts kreeg ik de volgende reactie: van Wezel maakt zelf geen koplampen maar koopt elders in (onder andere bij TYC) en maakt daar hun eigen nummer voor.


PS Deze TYC koplampen hebben dus geen oranje lesje erin. Met een oranje lampje los ik dit probleem op? :shock:

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Giovanni. »

Even in het fittinkje kijken. Een normaal wit lampje heeft twee pennetjes recht tegenover elkaar staan, een oranje lampje niet. Als de uitsparingen in de fitting niet tegenover elkaar staan, kan er dus gewoon een oranje lampje in.

Beeld van de koplamp kan je ook ff los controleren, scheelt bij evt terugsturwn een hoop gezeur dat ze gemonteerd zijn geweest.

En nee, je zeurt niet :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”