Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Nieuwe koplampen maar welke?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Dag allemaal,

Misschien een domme vraag, maar ik kom er niet uit :? . Afgelopen week heb ik H4 lampen op een duplovoet erin gezet. Wel hetzelfde wattage dan de oude duplo lamp om doorbranden te voorkomen. Ik heb nu wat beter licht, maar toen ik in de koplamp zelf keek, bleek het houdertje wat om de lamp zit helemaal geoxideerd. Bovendien is het chroom binnenin eraf gebrokkeld en ligt nu als poedervorm onderin. Tijd voor nieuwe koplampen dus!

Maar welke? :? Als ik op onderdelensites zit krijg ik de volgende opties: Kleur Geel, voor voertuigen zonder lichtreikwijdteregeling, voor voertuigen met lichtreikwijdteregeling (mechanisch), lichtreikwijdteregeling (elektrisch), lampen voor R2 en H4....enzovoorts.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen welke ik dus exact nodig heb? Ik zou graag koplampen met knipperlicht willen hebben die aan de voorkant wit zijn, maar als het knipperlicht gebruikt wordt oranje is. Mijn huidige koplampen hebben aan de de buitenste zijden binnenin een soort schroef waar de lamp omhoog/omlaag mee gesteld kan worden.

Welke van de koplampen heb ik nodig? De link met verschillende koplampen: https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... r=populair

Ik kijk uit naar reactie,

Groet,
Pandaliefde

PS Het mooist zou zijn koplampen die voor zowel R2 als ook voor 'echte' H4 geschikt zijn, mocht ik evt. later de kabelboom veranderen en 'echte' H4 gebruiken.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pinda1000 »

Deze heb je nodig:

https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... 13950.html

https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... 13952.html

Deze zijn voor R2/Duplo, als je later H4 wil gebruiken moet je nu koplampen voor H4 kopen.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Micha D. »

Of H4 met duplo voet kopen, die kunnen er dan ook in de R2/duplo als ik mij niet vergis.

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Bedankt voor snelle reacties! Ik ben nog niet van plan om er H4 in te zetten, omdat ik dan door de garage nieuwe kabelboom moet laten monteren, en dan wordt het allemaal erg duur. Moet de Panda ook laten lassen |:| , maar alles voor de klassieker! :yes: Ik hoop eerlijk gezegd dat met nieuwe R2 koplampen ik beter kan zien. Want op dit moment is het gewoon echt heel erg gevaarlijk.

Op dit moment heb ik er de volgende lampen in zitten: https://www.amazon.de/Bosch-1987301021- ... B003JY81UK

Ik houd jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Micha D. »

Ik heb H4 met duplo in mijn Panda, gewoon een relais tussen gezet zodat je je schakelaar niet doorbrandt en dan is er niets aan de hand.

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Micha D. schreef:Ik heb H4 met duplo in mijn Panda, gewoon een relais tussen gezet zodat je je schakelaar niet doorbrandt en dan is er niets aan de hand.
In de prijs van H4 en R2/Duplo koplampen zit nauwelijks verschil. Maar is zo'n relais ertussen plug & play? :oops: Ik ben niet zo technisch met dit soort dingen.

Stel ik kies voor 'echte' H4 koplampen. Klopt het dan, dat ik moet kiezen voor:

https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... 00643.html

https://www.winparts.nl/verlichting-lam ... 00642.html

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pinda1000 »

Die twee linkjes van Winparts zijn volgens mij gewoon R2, er staat ook H4 bij maar dat klopt niet. Je zou ze even kunnen mailen of bellen.

Relais ertussen plaatsen stelt op zich niet zoveel voor, er staan genoeg topics op het forum hierover.

Winparts staat trouwens niet bekend om de goede service (vraag maar aan micha :P )

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Micha D. »

Vraag maar niet aan Micha, Micha wordt daar namelijk niet zo vrolijk van :rofl:.

Arjan202
Forumgebruiker
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 dec 2016 07:36
1e Panda-achtige: PANDA 1.1 I.E. 4X4 E2
Locatie: Harreveld

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Arjan202 »

Winparts hier wel goed geleverd btw. Even gebeld met winparts over onderdelen in backorder en opgelost. 2 dagen later alles binnen.

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Gebeld, helaas niemand kon me zekerheid geven over wel of geen H4. Ik denk dat ik daarom voor de duplo ga.
Bovendien gaat een zekering mij echt boven m'n pet. Helaas.

Maar hoe krijg ik in hemelsnaam dat meest onderste boutje van de koplamp los? Ik kom er met een normale moersleutel niet bij/tussen. Iemand tips wat ik evt. moet aanschaffen?

Iemand misschien ook een tip hoe ik de voorbumper verwijder? Mijn bullbar moet namelijk los. Ik zie de 4 bouten van de bumper aan de voorkant zitten, maar kom je daar makkelijk tussen (met 'normale' rechte moersleutels?)

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door louis »

Voor dit soort klussen adviseer ik je een goede dopsleutelset te kopen. Werkt wel wat makkelijker.
Ik zou alvast de bumper bouten inspuiten met WD40, kan het alvast wat losweken. Krijg je het later makkelijker los.
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Micha D. »

Wat Louis zegt is inderdaad een goede tip. WD40 of (bij voorkeur) kruipolie gebruiken om het los te weken.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Panda 500 »

Helemaal eens met Louis' raad!
Wat "een goede dopsleutelset" betekent kun je op verschillende manieren bekijken:
natuurlijk best van een goed merk, en duurder dan een goedkope set, maar een goede set heb je dan ook voor de rest van je leven. Natuurlijk moet je ook realistisch beoordelen hoe vaak je hem gaat gebruiken.
Maar er is ook verschil tussen doppen met 6 of met 12 kanten!
Die met 6 kanten zullen minder rap over een "rotte" of dus al wat versleten bout-of moerzeskant schieten (ik denk bvb. aan bumperbouten), maar het nadeel is dan weer dat wanneer je (zéér) weinig slagruimte hebt met het sleuteleind, je problemen kunt hebben om de sleutel te verzetten of dus de ratel te laten klikken... Bovendien kun je dan toch nog in extreme gevallen de dop een kwartslag in een andere stand op je ratel-vierkant zetten, en dan komt je zeskant toch in een nieuwe tussenstand staan. Maar die kans is toch erg klein , dus ik zou voor een zeskant-systeem kiezen.
Succes verder!

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pandaliefde »

Bedankt voor de reacties! Vandaag de koplampen binnengekregen, ziet er echt veeeeeeeel beter uit! Dan zijn mijn reflectoren/chroom echt wel op.
Wilde het inbouwen maar...ik had koplampen van het merk van Wezel besteld, zoals Pinda1000 adviseerde. Ik krijg echter een doos van TYC, koplampen van TYC en over het etiket van TYC is het typenummer van van Wezel geplakt.

Als het nou zou passen, ok..... maar deze lampen zijn dus niet geschikt, want mijn duplo lamp past er niet in. Zelfs niet met de soort van 'opzet' stukjes.

Zojuist een e-mail gestuurd naar het bedrijf en ben benieuwd :no: |:|

PS bij de TYC lampen is het knipperlicht ook echt wit (en niet een witte behuizing en bij gebruik een oranje knipperlicht). Is dat bij die van Pinda wel het geval? Weet iemand dat? :-(

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nieuwe koplampen maar welke?

Bericht door Pinda1000 »

Maak en post even een foto van de fitting zonder lamp erin. Misschien is het juist H4 ipv duplo :P

Normaal zit er in een wit knipperlicht een oranje kapje voor de kleur.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”