Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ander motorblok in mijn Panda

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Beste lezers,

Ik heb heel veel lopen speuren de afgelopen dagen, maar ben nog er nog niet helemaal uit, wellicht dat een van jullie mij nog van tips wil voorzien.

Ik heb een Panda 1000 clx uit 1992 en ik heb nu een donorauto gekocht uit 2002 met een 1100 motor.
De motor en de versnbak uit de nieuwere panda wil ik overzetten in mijn oude.
Ik kom er alleen niet echt achter of dit 1100 blok een fire motor is, want ik begreep dat wanneer dit het geval is dat de overbouw relatief makkelijk is.

Ik neem aan dat ik de kabelboom wel moet overzetten ?

Kortom mijn vraag is wie heeft er nog tips waarop ik moet letten ?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

Ja blok past gewoon. 1100 is ook fire. Alleen 900 niet. Motorkabelboom overzetten. Is de1100 een SPI of MPI? Waarom wil je motor en bak overzetten? Bak is lastiger want kabelgeschakeld van 1100 en van 1000 is stanggeschakeld.

Er staat een hoop al hierover op het forum.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Ivo »

Alle Fire blokken passen op de versnellingsbak en kunnen de motorsteunen van de Panda op worden gezet. Dat gezegd hebbende, waarom zou je niet voor het 1.2 motorblok uit een Punto 60 gaan? Daar vind je nu meerdere van te koop voor een hele lage prijs. Ombouw is hetzelfde als bij de 1.1 die je nu hebt. Ik heb die ombouw ook gedaan en hier zijn wat foto's te zien: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... &start=225" onclick="window.open(this.href);return false;

In ieder geval, als je de 1.1 wilt gebruiken moet je de hele motordraadboom overzetten. Dat betekent alles wat aan de computer vast zit, moet mee. Ook even opletten met de startonderbreker. In de hele draadboom heeft elk draadje een specifieke kleur, maar richting de startonderbreker wil die nog wel eens van kleur en dikte veranderen (Zo was dat bij mij). De uitlaat van de 1.0 zal hoogst waarschijnlijk passen op het 1.1 blok. De versnellingsbak hoef je niet om te wisselen. Het is eigenlijk alleen logisch om die te gebruiken als je per se kabel geschakeld wil hebben. De kabels gaan ook niet door hetzelfde gat naar binnen als de stangen en dan moet je dat aanpassen. Toevallig zoek ik nog een kabel geschakelde bak met bediening, dus mocht je die niet willen :lol:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

Even een aanvulling, een 1100 SPI loopt in principe wel met een ECU, inspuiting en draadboom van een 1000.

Maar waarom wil je het blok nou wisselen voor een ander??

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Pinda1000 schreef:Even een aanvulling, een 1100 SPI loopt in principe wel met een ECU, inspuiting en draadboom van een 1000.

Maar waarom wil je het blok nou wisselen voor een ander??
Als eerste bedankt voor het antwoorden.
Ik heb nu dus een 1000clx uit 1992 en sinds vandaag ook een 1.1 young uit 2002.


Ik ben gaan zoeken naar andere losse versnellingsbak omdat de derde versnelling van mijn huidige bak stuk is. Ik denk de Synchromesh ring is stuk of bijna stuk hij gaat er nog wel in maar met tandenpoetsen geluid.

Toen ik mijn Panda kocht zat er een lekke koppakking in en die heb ik vervangen, de motor loopt nu op zich goed maar ik denk dat ie ook wel een beetje "moe" is.

Na e.a ander hier op het forum gelezen te hebben dacht ik toen ach waarom plaats is er ook niet een Punto motor in, in het kader van ik ga toch aan de slag.
Tot... ik van de week hier in het onderdelen te koop forum de Panda Young te koop aangeboden zag.
Die heb ik bekeken en die was helemaal handig voor mij, er zaten allerlei onderdelen in die ik goed kan gebruiken voor mijn clx en dan heb ik meteen een andere frissere motor en versnellingsbak. Jammer dat ik nu uit jouw bericht begrijp dat ik de bank niet zomaar kan gebruiken, maar ik vind hem wel echt veeeel fijner schakelen.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

Je kan de bak op zich wel gaan gebruiken maar je zal wat meer moeite moeten doen voor het ombouwen. Of je zou hem ook met iemand kunnen ruilen....

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Giovanni. »

Het hele schakelmechanisme verwisselen is toch niet zoveel werk? Of simpelweg het dekseltje op de bak verwisselen? Kan ke de rest bij het oude laten.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

De gaten waar de kabels doorheen gaan zitten op een andere plek dan waar de pook van de stanggeschakelde bak zit. Maar het is altijd wel te doen op zich.

En je moet dan wel voor het mooie de middenconsole plaatsen.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door zwrtw »

Als ik me niet vergis heeft de bak van een 1100 wat langere overbrengingsverhoudingen. Dat is fijn, want dat zorgt voor minder herrie in de auto. De 1100 heeft wat meer koppel en vermogen dan de 1000 en trekt die langere overbrengingsverhouding prima.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door pandapouwer »

Hallo Panda1974......

Je hebt het over een donoor panda in je verhaal.....ff nieuwsgierig , zijn er ook nog onderdelen die je zelf niet nodig heb en wel van de hand zou willen doen....

Gr Pandapouwer.....

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of dit zo gaat met de foto's maar dit zijn de twee auto's.

En ik heb vandaag eens heel erg goed gekeken, denk ik, maar volgens mij zit er bij de 1000clx op de plek waar de kabels doorheen moeten voor de kabel geschakelde bak, afdek rubbers en kun je dus wel redelijk makkelijk door het schutbord heen ?

Wat ik me alleen wel afvraag is of ik ook niet het brandstofsysteem moet overbouwen, in mijn Haynes boek zit dit er namelijk wel heel erg anders uit.....

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door michiel van g. »

Het zou kunnen dat de rubbers er al zitten, omdat de Selecta automaat er ook gebruik van maakt. Dus in dat geval zou je moeten controleren of de bevestigingspunten er zijn waaraan de schakelkabels bevestigd kunnen worden.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

michiel van g. schreef:Het zou kunnen dat de rubbers er al zitten, omdat de Selecta automaat er ook gebruik van maakt. Dus in dat geval zou je moeten controleren of de bevestigingspunten er zijn waaraan de schakelkabels bevestigd kunnen worden.
Bedankt voor de tip :)
Het mooiste zou zijn als iemand een foto heeft van de motor ruimte leeg, zeg maar in de productiefase. Eentje van de stang uitvoering en eentje van de kabel, dan kan ik het zo vergelijken :)
Maar goed morgen ga ik een begin maken, en ga veel foto's maken en ik zie wel waar het schip strand.

In mijn Haynes boek las ik trouwens wel dat ook het brandstofsysteem niet helemaal gelijk is...zou je dit ook moeten overbouwen?

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

michiel van g. schreef:Het zou kunnen dat de rubbers er al zitten, omdat de Selecta automaat er ook gebruik van maakt. Dus in dat geval zou je moeten controleren of de bevestigingspunten er zijn waaraan de schakelkabels bevestigd kunnen worden.
Bedankt voor de tip :)
Het mooiste zou zijn als iemand een foto heeft van de motor ruimte leeg, zeg maar in de productiefase. Eentje van de stang uitvoering en eentje van de kabel, dan kan ik het zo vergelijken :)
Maar goed morgen ga ik een begin maken, en ga veel foto's maken en ik zie wel waar het schip strand.

In mijn Haynes boek las ik trouwens wel dat ook het brandstofsysteem niet helemaal gelijk is...zou je dit ook moeten overbouwen?

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Giovanni. »

Ik zou alles mooi bij elkaar houden. Motor, bak, inlaatspruitstuk met brandstofinspuitsysteem, ontsteking, kabelboom, ecu met startonderbreker, transponders in de sleutels (als de sleutels niet open kunnen, heel het slotset vervangen, je hebt het nu toch) schakelmechanisme en kabels, gewoon alles bij elkaar houden. Beetje alles of niets zeg maar :mrgreen:

Vergeet niet om de krukaskeeringen, de prise-as keering en de koppeling met drukgroep te controleren als het blok naast de auto staat. Scheelt een hoop dubbel werk als die onderdelen aan vervanging toe zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”