Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ander motorblok in mijn Panda

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

En na het ombouwen naar de RDW voor het omkeuren.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Erik 319 »

Voor die 100 cc extra.... :S
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

Ja, ander motortype..... :P

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

erguly schreef:Voor die 100 cc extra.... :S

Ik snap je reactie helemaal, maar het is echt niet te vergelijken. Ik bedoel het ene type motor met het andere.
Daarnaast ging het me ook om de rembekrachtiger en meer spullen van de andere auto.

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Zo ik denk ik zal eens wat foto's plaatsen, het slopen lukt wel aardig tot nu toe.
Alhoewel ik niet helemaal blij was met mezelf met het demonteren van de kachel motor, ik kreeg het een heel stuk los, maar verloor helaas mijn geduld met de kabels....gelukkig zit er ook eentje in de andere panda.
Ook is er e.a. mis gegaan met de brandstofleidingen, maar goed we zien het wel volgens mij is de galerij dezelfde als van de Cinquecento dus ik zal wel iets kunnen vinden op de sloop.

Wat ik me nog afvraag is het nu handiger om de tank en de andere brandstofpomp ook over te bouwen ? Ik ben bang dat de oude namelijk toch misschien te weinig druk gaat leveren, of valt dat mee in jullie ervaring.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Ivo »

Hier heb je natuurlijk niets aan, want ik zie de scherven van een kachelhuis, maar de kachelmotor en radiateur kan je alleen vervangen door het hele kachelhuis uit de auto te halen. Dat doe je door de kabelbediening aan de dashboard zijde los te halen (4 schroeven) en in het motorruim (2 bouten). Makkelijk is ook om eerst de ruitenwisser met motor te verwijderen.

Wat is er precies stuk gegaan van de brandstofleidingen? De benzinepomp zou ik ook gebruiken. Je gaat nu over van spi naar mpi toch? De hoeveelheid bar weet ik niet uit mijn hoofd, maar is op internet vrij makkelijk te vinden. Ik zou trouwens heel erg oppassen met de benzinepomp los maken. Het plastic breekt eerder dan je breekt kunt zeggen.

Vergeet de startonderbreker bij het dashboard niet!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Ik ben weer iets verder, en ik heb wel een aantal struikelblokken ontdekt en ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.
Moet ik het hele brandstofsysteem vervangen om het 1100 mpi blok in te bouwen ?

Er zit een startonderbreking op moet ik dan de hele draadboom overbouwen of kan ik het aansluiten op de bestaande draadboom ?

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Ivo schreef:Hier heb je natuurlijk niets aan, want ik zie de scherven van een kachelhuis, maar de kachelmotor en radiateur kan je alleen vervangen door het hele kachelhuis uit de auto te halen. Dat doe je door de kabelbediening aan de dashboard zijde los te halen (4 schroeven) en in het motorruim (2 bouten). Makkelijk is ook om eerst de ruitenwisser met motor te verwijderen.

Wat is er precies stuk gegaan van de brandstofleidingen? De benzinepomp zou ik ook gebruiken. Je gaat nu over van spi naar mpi toch? De hoeveelheid bar weet ik niet uit mijn hoofd, maar is op internet vrij makkelijk te vinden. Ik zou trouwens heel erg oppassen met de benzinepomp los maken. Het plastic breekt eerder dan je breekt kunt zeggen.

Vergeet de startonderbreker bij het dashboard niet!
Ik heb het idee dat er een onderdeel van de injector galerij stuk is. Dus een nieuwe injectorgalerij maar halen bij de sloop denk ik. Ik zou wel geholpen zijn met een goede afbeelding van de injectorbrug.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Ivo »

Wat heb je nou precies gesloopt van de benzinetoevoer? Want je zegt dat je niet zeker bent of iets stuk is. Plaats anders een foto van datgene wat stuk zou zijn.
Panda1974 schreef:Ik ben weer iets verder, en ik heb wel een aantal struikelblokken ontdekt en ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.
Moet ik het hele brandstofsysteem vervangen om het 1100 mpi blok in te bouwen ?
Zoals eerder is genoemd, ja, de pomp, inlaatspruitstuk, injectoren, gasklep.
Panda1974 schreef:Er zit een startonderbreking op moet ik dan de hele draadboom overbouwen of kan ik het aansluiten op de bestaande draadboom ?
Zoals ook al genoemd is, ja, de hele motordraadboom moet overgezet worden. Lijkt mij ook vrij logisch, want de Fiat Panda 1000 heeft bijvoorbeeld geen sensoren voor de kruk- of nokkenaspositie, heeft geen 4 injectoren enzovoorts. Let op, de motordraadboom is dat wat allemaal vast zit aan de computer (ECU) stekker.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door bero »

Startblokkering valt ook te verwijderen door aanpassingen te doen in de ECU, maar dat scheelt een kastje en een leesring, meer ook niet.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Bedankt voor alle tips!!!!

De vraag die ik nu ga stellen is misschien ook al beantwoord, maar goed voor de zekerheid.

Ik heb alle 3 de draadbomen en de startonderbreker ring eigenlijk het hele huis uit de 1100 gehaald.

In de motorruimte ben ik van plan mezelf het niet ingewikkelder te maken dan dat het al is, ik ga dus de draadboom van de mpi motor in zijn geheel gebruiken en laat de oude boom in zijn geheel vervallen.
Omdat ik ook de draadboom van binnen heb lijkt het mij ook gemakkelijker om deze te gebruiken. Waar mijn twijfel nu zit is de laatste draadboom, de boom die dus de brandstofpomp aanstuurt, de verlichting achter en waar het slangetje van de ruitenvloeistof achter bij gebonden zit.

Wat is mijn twijfel ? Het liefste laat ik deze liggen en gebruik ik gewoon de originele, de vraag is dan alleen of ik deze zou kan aansluiten op de zekeringskast van de "nieuwe"draadboom.
Daarnaast weet ik ook niet of hij op de juiste manier de brandstofpomp gaat aansturen op deze manier.
Ook is me opgevallen dat er een bots schakelaar in deze "nieuwe" boom (de boom die dus uit de 1100 mpi auto komt ) zit en ik weet niet of de oude boom die dus nog in de auto ligt ook zo een bots schakelaar heeft en of dit problemen kan gaan opleveren.

De stel dat het veel eenvoudiger is om toch de "nieuwe" boom de gebruiken ipv de oude te laten liggen, kan ik dan de brandstofpomp die in de "nieuwe" tank zit gebruiken in de oude ?
Is dat wat ivo bedoeld met pas op met het uitbouwen van de pomp ? Waarom ik dit graag wil weten is, omdat ik graag wil proberen te voorkomen dat ik de oude brandstoftank moet uitbouwen en de brandstofleidingen van voor naar achter moet gaan vervangen voor de "nieuwe "

Ik hoop dat een van jullie het me wil uitleggen.

Daarnaast heb ik nu dus over een motorkap, twee deuren waarvan eentje nog best te redden is in de kleur blauw. Ook heb ik nog een deur staan in de kleur zwart die redelijk is.
Ik heb ook een achterbank over, dus voor degene die geïnteresseerd is neem even contact met me op.
Groet

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Ivo »

Kijk eerst eens even naar hoe alles gemonteerd is bij beide Panda's bijvoorbeeld de benzinepomp. Onder de achterbank zit een deksel en daaronder kan je bij de tankunit. De aansluitingen aan de tankunit breken gemakkelijk af, dus pas daarmee op. De tankunit kan je open maken door de ring los te draaien en die zit héél erg vast. Als de tankunit eruit is, kan je de pomp vervangen van de 1000 met die van de 1100. Waarom niet de complete 1100 tankunit gebruiken? Die heeft namelijk andere aansluitingen. Het kan wel, maar is meer werk.

Begin ook eens met de motordraadboom van de Panda 1000 los te halen. Vanuit de computer gaat bijna elke draad naar een stekker toe. Er zijn een aantal draden die niet aan een stekker zitten bijv. die van de benzine pomp. Die draad knip je los en bij de 1100 motordraadboom doe je hetzelfde en die sluit je vervolgens weer aan in de Panda. Je moet dus de 1100 draadboom en computer gebruiken. De startonderbreker zit aangesloten op de motordraadboom! De rest van de draden in de Panda hoef je niet aan te komen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Ivo schreef:Hier heb je natuurlijk niets aan, want ik zie de scherven van een kachelhuis, maar de kachelmotor en radiateur kan je alleen vervangen door het hele kachelhuis uit de auto te halen. Dat doe je door de kabelbediening aan de dashboard zijde los te halen (4 schroeven) en in het motorruim (2 bouten). Makkelijk is ook om eerst de ruitenwisser met motor te verwijderen.

Wat is er precies stuk gegaan van de brandstofleidingen? De benzinepomp zou ik ook gebruiken. Je gaat nu over van spi naar mpi toch? De hoeveelheid bar weet ik niet uit mijn hoofd, maar is op internet vrij makkelijk te vinden. Ik zou trouwens heel erg oppassen met de benzinepomp los maken. Het plastic breekt eerder dan je breekt kunt zeggen.

Vergeet de startonderbreker bij het dashboard niet!
Zoals je kunt zien in de onderstaande foto is het dit keer wel gelukt zonder scherven :yes: bedankt voor de tip!! (y) (y)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

Ik dacht dat je er een ander blok in ging zetten..... :?

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Pinda1000 schreef:Ik dacht dat je er een ander blok in ging zetten..... :?

Klopt en dat ben ik ook aan het doen, valt alleen een beetje tegen, ik moet de draadbomen ook overzetten omdat ik van spi naar mpi aan het gaan ben....

Dus daarom heb ik het interieur er ook maar voor een groot deel uitgehaald kan ik er makkelijker bij.

De kachelradiateur had ik idd kunnen laten zitten, maar de bedrading loopt er achterlangs. Met de goede tip is het eigenlijk wel simpel om hem eruit te halen, en dan kun je wel overal veeel gemakkelijker bij. Vandaar deze actie

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”