Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ander motorblok in mijn Panda

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

Die bedrading die achter de kachel langsloopt hoef je helemaal niet los te halen. De motordraadboom van de 1100 sluit je in de buurt van de ruitenwissermotor aan op de draadboom van de 1000.

Denk er aan dat de 1100 een enkele brandstofleiding heeft zonder retourleiding en dat de 1000 van jou (waarschijnlijk) een dubbele brandstofleiding met retourleiding. Dus alleen de pomp verwisselen gaat dan niet werken.

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Pinda1000 schreef:Die bedrading die achter de kachel langsloopt hoef je helemaal niet los te halen. De motordraadboom van de 1100 sluit je in de buurt van de ruitenwissermotor aan op de draadboom van de 1000.

Denk er aan dat de 1100 een enkele brandstofleiding heeft zonder retourleiding en dat de 1000 van jou (waarschijnlijk) een dubbele brandstofleiding met retourleiding. Dus alleen de pomp verwisselen gaat dan niet werken.

Ik zou niet weten hoe ik deze draadbomen aan elkaar zou moeten knopen, daarnaast heeft de 1100 een obd aansluiting binnen, maar zit de ecu niet binnen gemonteerd. De ecu van de 1000 zit wel binnen. Dus hoe je dit zou moeten doen ??

De tank van de 1100 heb ik er onderuit gehaald en die ligt compleet te wachten, ik heb daar wel degelijk twee leidingen op gezien die naar voren gaan. De reden waarom ik niet echt zit te wachten op het monteren van de 1100 tank is omdat er ook een apart damp opvang systeem bij zit. Dat is een gedoe om aan te sluiten.

Ik zit er wel over te denken of het mogelijk is de draadboom naar achter te laten zoals hij is. De stekker komt niet overeen, maar ik kan misschien wel e.a. hier aan elkaar knopen dit ga ik zsm onderzoeken.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Ivo »

De Panda 1100 heeft gewoon een aparte motordraadboom. Alles wat onder/in het dashboard zit, heb je niet nodig. Behalve de startonderbreker. Begin eens met de draadboom uitelkaar te halen, dus alle tape en isolatie eraf. Dan elke draad vanaf de computer te volgen. Dat is het enige wat je nodig zult hebben.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door bero »

En dat allemaal voor 100cc meer ;-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Ivo schreef:De Panda 1100 heeft gewoon een aparte motordraadboom. Alles wat onder/in het dashboard zit, heb je niet nodig. Behalve de startonderbreker. Begin eens met de draadboom uitelkaar te halen, dus alle tape en isolatie eraf. Dan elke draad vanaf de computer te volgen. Dat is het enige wat je nodig zult hebben.
Dus wat je zegt is dat de odb stekker die bij een 1100 er wel zit, de botssensor die er bij de 1100 wel zit, de brandstofpomp die bij een 1100 anders is allemaal zo passen op het bestaande systeem ?

Ik heb totaal geen verstand van electric, maar ik denk dat het uitpluizen van de draadbomen net zoveel werk is als het simpelweg 1 op 1 vervangen van deze. Ik zou alleen wel heeel graag de achterste laten zitten, dus nu heb ik bedacht dat ik ga kijken of ik daarvan de stekker niet kan overzetten zodat deze ook past op de 1100 draadboom en de bedrading van de brandstofpomp trek ik dan desnoods apart opnieuw.
Enige blijft dan de bots sensor ik denk dat ik daar ook iets mee moet, waarschijnlijk wordt deze namelijk ook aangestuurd door de ecu.

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

bero schreef:En dat allemaal voor 100cc meer ;-)

Inderdaad Bero :wink: :wink: :wink: :wink:

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Zo even een update voor degene die het leuk vindt.

Motor in de Panda ingebouwd
Brandstoftank inclusief leidingen overgezet
Kabelbomen overgezet
Remcilinder en rembekrachtiger overgezet
En nu alles maar aansluiten en gaan......

Ik heb wel wat vragen en ben benieuwd of iemand van jullie het weet en wil delen met me.

De brandstofleidingen vanaf achter lopen die anders bij de nieuwere modellen ? Want ik kom nu iets te kort, terwijl ik niets heb afgeknipt. Ik begrijp dus niet zo goed waarom ik voor niet helemaal goed uitkom.
Lijkt wel of de leidingen achterin bij de tank iets anders horen te lopen dan dat dit het geval was bij de 1000 clx motor....


Tweede uitdaging ik kom niet helemaal uit met de radiateur voor, het lijkt wel of het subframe waar de radiateur in staat bij de 1100 een iets andere vorm heeft dan bij de 1000, alsof deze iets meer uitgebouwd is. Kan dit kloppen ?

De remcilinder en de rembekrachtiger overbouwen was geen enkel probleem, ik las hier ergens dat de aansluitingen op de hfdrem ciinder anders zouden zijn, maar in mijn geval was dit in ieder geval niet zo.

Afbeelding

Al die kabels ....

Afbeelding

Dit is de 2001 zonder motor, je kunt hier zien dat de kabelboom sowieso voor buitenom loopt ipv van binnendoor, het is nu lastig om de radiateur kwijt te raken, lijkt wel of het blok iets meer naar voren ligt....

Afbeelding

Nieuwe motor hier op deze foto nog in de donor auto gebouwd


Afbeelding

Oude motor hier nog veilig op zijn plekje..

Afbeelding

Tja het geeft wel wat werk als je de kabelbomen ook wil overzetten :)


PS ik heb nog steeds behoorlijk wat onderdelen over, wie kan ik blij maken met wat ???
En ik ben erg nieuwsgierig of er naar jullie weten veranderingen zijn geweest in de motorruimte in de Panda geschiedenis. Behalve dan de motoren zelf, dit voor eventuele grappenmakers ;)

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door lenny »

Panda1974 schreef: het lijkt wel of het subframe waar de radiateur in staat bij de 1100 een iets andere vorm heeft dan bij de 1000, alsof deze iets meer uitgebouwd is. Kan dit kloppen ?
Dat kan kloppen. Bij de 1100 is de onderkant van de radiateur wat verder naar voren geplaatst, iets van 5cm. Ik denk om ruimte te maken voor het spruitstuk met katalysator en hitteschild.

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Lenny bedankt voor het reageren, ik weet nu zeker dat ik niet gek ben :lol: :lol: :lol:

Nu nog even een oplossing bedenken, ik ben er wel bijna, maar ben benieuwd naar suggesties.

Nu heb ik het volgende bedacht, ik doe de bedrading gewoon buitenom, de koelslang er onderlangs zodat ik de radiateur helemaal naar voren kan plaatsen. En ik plaats de kleinere radiateur motor en fan van de 1000 die kan er net naast.

Of ik zal ik zoals ik bij een duitser zag het hele subframe aanpassen... nog even denk werk dit weekend :)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Ivo »

Ik heb het niet nagemeten, maar voor zover ik kon zien zaten beide blokken op dezelfde plek. De katalysator van de 1100 komt verder naar voren toe. Vandaar dat het voorfront van de 1100 een uitsparing heeft voor de radiateur. Ik heb ook de radiateur van een 1100 erin gezet en die past gewoon over de bestaande kabels heen. Ik denk dat het ook gewoon moet passen zonder het voorfront te verzagen. Het hitteschild zal misschien wat bijgebogen moeten worden of helemaal weg laten. Dit kan ik alleen niet met zekerheid zeggen. De Panda 1100 ventilator is wel een stuk platter, waarom gebruik je die niet?

Ik snap alleen niet waarom je nu álle kabels gaat overzetten van de 1100 op de 1000. De motorkabelboom, dus alles wat aan de computer vast zit, gaat op een gegeven moment het interieur in. Dan zal dat overgaan in een grote stekker. Zie hieronder de foto van die stekker van mijn Punto 85 kabelboom. De stekker kan qua vorm wat anders zijn, maar het principe is hetzelfde. Zo was het namelijk ook bij mijn Punto 60 ombouw. Je hebt van die stekker maar een paar draden nodig. De zwart/rode gaat naar de accu, oranje & rood naar contactslot, groen & zwart naar de startonderbreker en bruin/wit naar de benzine pomp. De andere draden zijn bijvoorbeeld voor de toerenteller en controle lampjes in het dashboard.

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda 500 »

Dat de ene Firemotor meer naar voren zou zitten dan de andere lijkt me uitgesloten! Dat begrijp je meteen ivm de vaste samenhang met de versnellingbak en aandrijving: hier gaan ze geen afwijkingen in maken. Wél zie ik op je foto's dat de ene bvb een ander luchtfilter huis heeft... Maar je had het over plaatsgebrek bij de radiateur, dus dat zal de luchtfilter niet zijn.
Ik denk dat Ivo het hier juist heeft betreffende de ruimte voor de katalysator en hitteschild eromheen. Ik denk dat er hier weinig mensen zijn met meer ervaring wat dit soort klussen betreft dan Ivo, met zijn Puntomotor inbouw... (al zijn er nóg die dat gedaan hebben, meen ik. Pinda1000 ?)
Toch lees ik hier om het forum soms algemene beweringen die niet altijd juist zijn! Zo lees ik soms bvb: "bij de 1100 ... dit of dat" terwijl ik pertinent weet dat die bewering dan voor mijn 1100 alvast niet klopt! Dus opletten daarmee, zou ik zeggen. In de context van dit verhaal bvb heeft mijn 1100 de katalysator onder de wagen zitten, en dus niet dat plaatsprobleem vooraan bij de radiateur. Het onderscheid zit hem allicht in de SPI of MPI ? Ook zit bij mij de ECU binnen, onder de hangmat. Soms lees ik hierover ook andere beweringen. Ook wat de schakelbediening betreft, heeft mijn 1100 SPI dus één stang en één kabel.
En dan wil ik nog even besluiten dat je voor iemand die "Ik heb totaal geen verstand van electric, " beweert, je er blijkbaar toch zeker geen schrik van hebt! (y)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Pinda1000 »

Panda 500 schreef:Dat de ene Firemotor meer naar voren zou zitten dan de andere lijkt me uitgesloten!)
Klopt, ze zitten allemaal op dezelfde plek
Panda 500 schreef:(al zijn er nóg die dat gedaan hebben, meen ik. Pinda1000 ?)
Klopt ook :P

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Zo update van de ombouw, het is gelukt !!!!! hij rijd en goed ook.

Ik heb een aantal dingen gevraagd en de conclusie voor mij is dat wanneer je geen echt verstand hebt van elektronica, je beter de alle kabelbomen kunt overzetten.

De versnellingsbak en de kabels passen prima !! hoef je niet ingewikkeld over te doen.
De wielremcilinder met bekrachtiger kun je in zijn geheel met plaat overzetten, werkt prima.
Het is gewoon best wel veel werk maar als hij dan loopt is het wel fijn.

Er moeten nu nog wel wat dingen worden gedaan, ik moet de radio nog inbouwen,tzt de deuren en linkervoorscherm in kleur en het rechterachterscherm roest vrij maken.
En ik vind de borbett velgen echt gaaf ben ik zo blij mee !!! Bandenmaat Ankeveen super bedankt !!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Panda1974
Forumgebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 okt 2016 17:21
1e Panda-achtige: panda 1000clx

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Panda1974 »

Ivo schreef:Ik heb het niet nagemeten, maar voor zover ik kon zien zaten beide blokken op dezelfde plek. De katalysator van de 1100 komt verder naar voren toe. Vandaar dat het voorfront van de 1100 een uitsparing heeft voor de radiateur. Ik heb ook de radiateur van een 1100 erin gezet en die past gewoon over de bestaande kabels heen. Ik denk dat het ook gewoon moet passen zonder het voorfront te verzagen. Het hitteschild zal misschien wat bijgebogen moeten worden of helemaal weg laten. Dit kan ik alleen niet met zekerheid zeggen. De Panda 1100 ventilator is wel een stuk platter, waarom gebruik je die niet?

Ik snap alleen niet waarom je nu álle kabels gaat overzetten van de 1100 op de 1000. De motorkabelboom, dus alles wat aan de computer vast zit, gaat op een gegeven moment het interieur in. Dan zal dat overgaan in een grote stekker. Zie hieronder de foto van die stekker van mijn Punto 85 kabelboom. De stekker kan qua vorm wat anders zijn, maar het principe is hetzelfde. Zo was het namelijk ook bij mijn Punto 60 ombouw. Je hebt van die stekker maar een paar draden nodig. De zwart/rode gaat naar de accu, oranje & rood naar contactslot, groen & zwart naar de startonderbreker en bruin/wit naar de benzine pomp. De andere draden zijn bijvoorbeeld voor de toerenteller en controle lampjes in het dashboard.

Afbeelding

Ivo nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken, maar ik heb er toch voor gekozen alles over te bouwen, ik durfde dit niet aan met een auto die klaar moest. Ik rij er namelijk heel vaak mee en de belasting op kennissen en familie ivm het lenen van auto's werd al behoorlijk hoog. :-( :-(

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ander motorblok in mijn Panda

Bericht door Ivo »

Gefeliciteerd (y) ! Mooi dat de ombouw geslaagd is. Je hebt dus ook de kabels van het interieur overgezet inclusief die naar de achterkant? Het kan natuurlijk, maar is wel veel meer werk. Ik zie dat je nieuwe remleidingen hebt gemonteerd. Zijn dit koperen leidingen of cunife leidingen?

Trouwens een tip, probeer de foto's horizontaal te maken. Dan past er meer op de foto's en hoef ik niet mijn hoofd 90 graden te draaien :wink:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”