Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za, 19 aug 2017, 08:30





Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Stuur scheef na vervangen schokdempers 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 13 dec 2008, 18:18
Berichten: 151
Woonplaats: Leuven, België
Panda: 750 Fire 1992
Bericht Stuur scheef na vervangen schokdempers


Hallo,

dit weekend even de handen uit de mouwen gestoken en de voor de keuring vereiste herstellingen uitgevoerd. De auto was afgekeurd wegens defecte schokdemper links, speling op stuurkogel links, speling op ophangingsgewricht rechts. Ik zal hier ook de foto's van het werk posten als ik even tijd vind. Nu echter eerst mijn verhaal.

Ik heb beide schokdempers vooraan vervangen en al deze onderdelen. Rechts ook de stijl met ophangingsgewricht (onderdeel 1). Ik heb stap voor stap en letterlijk de instructies gevolgd in mijn Haynes werkplaatshandboek.

Links heb ik dan ook de stuurkogel vervangen. Beide onderdelen waren even lang en ik heb het nieuwe stuk evenveel windingen op de stuurstang gedraaid als het stuk dat ik vervangen heb.

Resultaat van al dat werk? Als ik rechtdoor rijd, dan staat het stuur scheef en wel betrekkelijk scheef. Zeker 30°. Voor de herstellingen (hum hum) was dat niet het geval. Iemand een idee of oplossing? Kan ik gewoon het stuurwiel er af halen en draaien? Is dit verstandig? Moet de boel opnieuw worden uitgelijnd? Wat is jullie advies?



Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 223.000 km

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 884
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991


Als je veel onderdelen vervangt waar speling in zou kunnen zitten, zoals rubbers en gewrichten, is het vrij normaal dat daarmee de wielen anders gaan staan. Door het gewicht van de auto word er druk uitgeoefend op die delen, dus elk beetje speling(of juist het weghalen van speling) veranderd de positie van b.v. camber en/of sporing, waarschijnlijk beide aangezien je veel hebt vervangen. Ik denk dat er niks aan de hand is, en dat uitlijnen de remedie is. Een kleine afwijking van de afstelling kan al een scheef stuur veroorzaken. Als je enkel het stuur recht zet zal je in de loop van de tijd denk ik ongelijkmatige bandenslijtage zien door slechte uitlijning gok ik


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 638
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)


Inderdaad, wat Lenny vertelt is juist. Bij het vervangen van de "voorpoten" moet je de wagen sowiezo opnieuw laten uitlijnen. Ik betaalde daar onlangs (voor een Renault Scenic) 50 euro voor, en vond het dat zeker waard!


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 13 dec 2008, 18:18
Berichten: 151
Woonplaats: Leuven, België
Panda: 750 Fire 1992


Uitlijnen bracht soelaas.

Bedankt,

Kwattro



Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 223.000 km

Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling