Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Stuur scheef na vervangen schokdempers

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Stuur scheef na vervangen schokdempers

Bericht door Kwattro »

Hallo,

dit weekend even de handen uit de mouwen gestoken en de voor de keuring vereiste herstellingen uitgevoerd. De auto was afgekeurd wegens defecte schokdemper links, speling op stuurkogel links, speling op ophangingsgewricht rechts. Ik zal hier ook de foto's van het werk posten als ik even tijd vind. Nu echter eerst mijn verhaal.

Ik heb beide schokdempers vooraan vervangen en al deze onderdelen. Rechts ook de stijl met ophangingsgewricht (onderdeel 1). Ik heb stap voor stap en letterlijk de instructies gevolgd in mijn Haynes werkplaatshandboek.

Links heb ik dan ook de stuurkogel vervangen. Beide onderdelen waren even lang en ik heb het nieuwe stuk evenveel windingen op de stuurstang gedraaid als het stuk dat ik vervangen heb.

Resultaat van al dat werk? Als ik rechtdoor rijd, dan staat het stuur scheef en wel betrekkelijk scheef. Zeker 30°. Voor de herstellingen (hum hum) was dat niet het geval. Iemand een idee of oplossing? Kan ik gewoon het stuurwiel er af halen en draaien? Is dit verstandig? Moet de boel opnieuw worden uitgelijnd? Wat is jullie advies?
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Stuur scheef na vervangen schokdempers

Bericht door lenny »

Als je veel onderdelen vervangt waar speling in zou kunnen zitten, zoals rubbers en gewrichten, is het vrij normaal dat daarmee de wielen anders gaan staan. Door het gewicht van de auto word er druk uitgeoefend op die delen, dus elk beetje speling(of juist het weghalen van speling) veranderd de positie van b.v. camber en/of sporing, waarschijnlijk beide aangezien je veel hebt vervangen. Ik denk dat er niks aan de hand is, en dat uitlijnen de remedie is. Een kleine afwijking van de afstelling kan al een scheef stuur veroorzaken. Als je enkel het stuur recht zet zal je in de loop van de tijd denk ik ongelijkmatige bandenslijtage zien door slechte uitlijning gok ik

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Stuur scheef na vervangen schokdempers

Bericht door Panda 500 »

Inderdaad, wat Lenny vertelt is juist. Bij het vervangen van de "voorpoten" moet je de wagen sowiezo opnieuw laten uitlijnen. Ik betaalde daar onlangs (voor een Renault Scenic) 50 euro voor, en vond het dat zeker waard!

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Stuur scheef na vervangen schokdempers

Bericht door Kwattro »

Uitlijnen bracht soelaas.

Bedankt,

Kwattro
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”