Ter info en wellicht interessant voor Panda 34 en 45 rijders:
Het 850/903 blok (en trouwens ook het 965 blok van de 4x4 mk1) heeft zoals bekend een ketting om de nokkenas aan te drijven. Deze ketting heeft geen spanner en doorgaans gaat die ketting lang mee. De ketting kan op den duur wel steeds meer geluid gaan maken. De nieuwere 900 blokken zijn in de basis gelijk maar hebben wél een kettingspanner.
Omdat ik me aan het verdiepen ben in het Autobianchi A112 blok wat in de 34x4 moet komen, las ik op een Duits A112 forum dat de spanner van de nieuwere 900 blokken uit de Cinq, Sei en Panda ook te monteren is in de oude blokken. Er schijnt een kleine aanpassing nodig te zijn aan de carterpan. Ik heb de spanner-onderdelen bij de dealer besteld. Hieronder is een afbeelding van de spanner. Het lijkt erop dat de metalen plaat aan een hoofdlagerkap wordt bevestigd.
Ik zal later tijdens de opbouw van het blok foto's maken van de spanner in situ (als het i.d.d. past...). Maar het blok ligt nu nog bij een revisiebedrijf...
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Nokkenaskettingspanner 900
Moderators: michiel van g., Niels9966
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Nokkenaskettingspanner 900
- Bijlagen
-
- nokkenaskettingspanner.gif (117.89 KiB) 1218 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Nokkenaskettingspanner 900
Leuke uitdaging/aanpassing!
Was het blok erg aan revisie toe?
Was het blok erg aan revisie toe?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Nokkenaskettingspanner 900
@Bero
Het blok viel best mee. Van de 1050 abarth blokken schijnt vooral het middelste hoofdlager te slijten. Dat was gelukkig nog helemaal perfect. De hoongroeven in de cilinders waren wel voor een deel "weg gepoetst". Dat kan olieverbruik veroorzaken. Daarbij koop je een A112 abarth niet om rustig mee te rijden, dus ging ik er vanuit dat het blok wat "afgejakkerd" is en olie verbruikt.
Omdat ik een blok wisselen van een auto niet écht leuk werk vind, wil ik er zeker van zijn dat ik het blok niet binnen korte tijd er weer uit moet halen om alsnog te reviseren. Dus dan gelijk maar goed. Krukas hoeft dus niet geslepen te worden, maar ik zet er wel nieuwe lagerschaaltjes in (is niet eens echt nodig, maar kost weinig). Wel boren en honen met overmaat zuigers. Ook nieuwe klepgeleiders. Vanzelfsprekend nieuwe pakkingen en keerringen.
Het blok viel best mee. Van de 1050 abarth blokken schijnt vooral het middelste hoofdlager te slijten. Dat was gelukkig nog helemaal perfect. De hoongroeven in de cilinders waren wel voor een deel "weg gepoetst". Dat kan olieverbruik veroorzaken. Daarbij koop je een A112 abarth niet om rustig mee te rijden, dus ging ik er vanuit dat het blok wat "afgejakkerd" is en olie verbruikt.
Omdat ik een blok wisselen van een auto niet écht leuk werk vind, wil ik er zeker van zijn dat ik het blok niet binnen korte tijd er weer uit moet halen om alsnog te reviseren. Dus dan gelijk maar goed. Krukas hoeft dus niet geslepen te worden, maar ik zet er wel nieuwe lagerschaaltjes in (is niet eens echt nodig, maar kost weinig). Wel boren en honen met overmaat zuigers. Ook nieuwe klepgeleiders. Vanzelfsprekend nieuwe pakkingen en keerringen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Nokkenaskettingspanner 900
Klinkt goed allemaal, en ook allemaal heel logisch
Motorswapjes zijn inderdaad ook niet de leukste sleutelklusjes die er zijn, maar zoals het bij jou allemaal gaat, zal het weer een mooi eindproduct zijn!
Motorswapjes zijn inderdaad ook niet de leukste sleutelklusjes die er zijn, maar zoals het bij jou allemaal gaat, zal het weer een mooi eindproduct zijn!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Nokkenaskettingspanner 900
Zoals beloofd nog wat foto's van de kettingspanner. Het past, er moest alleen wat van het distributiedeksel afgevijld worden... De carterpan past probleemloos (carterpan staat niet op de foto). Daar hoeft dus niets aan veranderd te worden.
Voor de duidelijkheid: het blok ligt ondersteboven. Dus het vlak waar normaal de cilinderkop op zit, staat nu op de werkbank. De carterpan is gedemonteerd dus je zie op de tweede foto de krukas en iets dieper ook de nokkenas zitten.
Voor de duidelijkheid: het blok ligt ondersteboven. Dus het vlak waar normaal de cilinderkop op zit, staat nu op de werkbank. De carterpan is gedemonteerd dus je zie op de tweede foto de krukas en iets dieper ook de nokkenas zitten.
- Bijlagen
-
- P1010043-klein.gif (164.47 KiB) 1146 keer bekeken
-
- P1010040-klein.gif (175.09 KiB) 1146 keer bekeken
-
- P1010041-klein.gif (193.28 KiB) 1146 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- louis
- Clublid
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Nokkenaskettingspanner 900
Leuk artikel dit
Loopt de ketting nog steeds lekker met deze spanner? Hoeveel km heb je inmiddels met dit blok gereden?
Ik heb hier namelijk een SPI blok uit een late Marbella (‘97-‘98) liggen met eenzelfde spanner.
Misschien wil ik eenzelfde set-up maken in mijn 45 blok.
Loopt de ketting nog steeds lekker met deze spanner? Hoeveel km heb je inmiddels met dit blok gereden?
Ik heb hier namelijk een SPI blok uit een late Marbella (‘97-‘98) liggen met eenzelfde spanner.
Misschien wil ik eenzelfde set-up maken in mijn 45 blok.
gr,
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie