Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo, 18 okt 2017, 21:02





Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
langzaam op gang komen bij starten 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 907
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991
Bericht langzaam op gang komen bij starten


Het is al een tijdje rustig op mijn topic omdat de panda slecht start. Degenen die bij boxtel aanwezig waren hebben het misschien meegekregen met wegrijden. Ik ben al minstens een maand bezig met uitvogelen wat het zou kunnen zijn. Ik heb de auto nu een paar weken niet aangeraakt uit frustratie maar begin m nu een beetje te missen...
Wat gebeurt er;
De starmotor etc doet t prima (nieuwe dynamo, accu is goed genoeg, onlangs volledig gereviseerd blok), maar je moet erg lang doorstarten voordat er iets gebeurt en dat moet je combineren plankgas geven om het draaiend te houden met onregelmatige loop. langzaam maar zeker komt de boel dan pruttelend op gang(ongeveer 5 seconde) daarna is alles in orde. het is net een oldtimer. Voor de revisie was het ook al een beetje trouwens, geen lekke koppakking.
Het voelt alsof de benzine niet voldoende binnen komt of de vonkjes..
Alles wat met ontsteking heeft te maken is vervangen en nieuwe benzinepomp, ook bij garage gecheckt of alle sensors t doen, ja. dit alles gaf geen verschil....alleen in de portemonee :wink: ..vandaar de frustratie, niet zozeer het geld.
Het enige wat ik nog kan verzinnen(wat een idee van pinda 1000 was..) , en het enige wat niet is vervangen/gechekt aan randapparatuur, is het injectie huis met de benzine drukregelaar... of iets met ontsteking...of :?
Ik ga van de week een paar daagjes t land uit en a.s. weekend wil ik weer een poging wagen, Dus ben benieuwd of er in de tussentijd iemand is die het herkent of een suggestie heeft als 'inspiratie' om de panda weer als leuk project te kunnen gaan zien en een iets wat al maanden een irritatie en hersenkraker is op te lossen.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 sep 2014, 21:38
Berichten: 488
Woonplaats: Emmeloord
Panda: 45cl - 1983
2e Panda: 1100 young - 2002


Ik heb zulke klachten eens gehad met m'n oude mazda 323bf,
Toen bleek het de vacuumvervroeger te zijn, daar zat een in het membraan.



''En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht.''

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 673
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)


Bijkomend vraagje: wanneer ie eenmaal "op gang" is gekomen, na de moeilijke start, rijdt ie dan verder wél normaal, ook goed optrekken?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 907
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991


Erik` schreef:
Ik heb zulke klachten eens gehad met m'n oude mazda 323bf,
Toen bleek het de vacuumvervroeger te zijn, daar zat een in het membraan.
Die is ook vervangen en functioneert, merkbaar verschil als je het slangetje loshaalt.
Panda 500 schreef:
wanneer ie eenmaal "op gang" is gekomen, na de moeilijke start, rijdt ie dan verder wél normaal, ook goed optrekken?
Geen gestotter of zoiets. Het lijkt iets in te houden, niks extreems, Zou evt de timing kunnen zijn die nog niet helemaal gefinetuned is, de afstelling is wel binnen de fabrieks opgave stationair.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2262
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart


Was het nou bij elke start, warm of koud?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 907
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991


dat maakt niet veel uit


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 13 feb 2011, 09:42
Berichten: 317
Woonplaats: Made (De May)


Oude benzine?



panda 34 openair

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 673
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)


Het is een paar maanden bezig, zeg je... Misschien sinds (of een paar maanden nadien) die "nieuwe" euro10-benzine? Of tank je super 98?
Ik weet niet hoe het zit in NL, maar in België zitten we intussen dus ook met die E10 (10% ethanol) in de super 95. Maar ik meen dat dat probleem enkel slaat op mogelijk verharden van rubberen onderdelen, niet op het ontsteken van de benzine. Maar misschien is er ergens wat rubber in je brandstofsysteem gekomen..? 't Is maar wat gissen hoor...
Je hebt een 1000 Fire met SPI maar nog wel een stroomverdeler met vacuumvervroeger, dus geen ECU, als ik het goed begrijp (?)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 907
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991


in de tussentijd heb ik regelmatig getankt, gewoon standaard euro 95.
Panda 500 schreef:
Je hebt een 1000 Fire met SPI maar nog wel een stroomverdeler met vacuumvervroeger, dus geen ECU, als ik het goed begrijp (?)
die hebben een ecu, in mijn geval een bosch. Het is injectie met lambda sonde, gasklepstand meter etc, dus er moet e.a. geregeld worden :wink:

Ik ga zaterdag eens kijken hoe de bougies er bij staan, want aangezien het naar onverbrande benzine ruikt na starten, zou daar ook iets mee kunnen zijn, vervuild misschien door (voorheen) verkeerde afstelling of zoiets...het blijft gissen


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 673
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)


"...gewoon standaard euro 95". Is dat in NL nog verkrijgbaar? Of bedoel je daarmee de "nieuwe" euro95, die dus "E10" is en tot 10% ethanol bevat? In België is de "oude" euro 95 niet meer te verkrijgen en vervangen door de E10, die dus mogelijk oudere rubbers doet verharden en mogelijk afbrokkelen. Vandaar mijn vraag, maar ik weet dus niet hoe het in NL zit. Ik dacht dat jullie al eerder omgeschakeld waren, of kun je nog kiezen? Ik tank altijd super 98, wel wat duurder, maar voor mijn beperkt aantal km's niet echt een ramp... :wink: Je kunt het eens proberen, wanneer je moet tanken en het probleem dan nog niet opgelost zou zijn... Maar ja, het (eventueel) aangetaste rubber wordt daarmee natuurlijk niet hersteld.
Je kunt op internet lijsten vinden van welke wagens ongeschikt zijn voor de E10-benzine, maar bij de keuzelijst van Fiats stond de Panda er niet gewoonweg niet eens bij...! Maar wél de Multipla, Barchetta, en nog een paar ...!!! (Ik zocht bij de Belgische VAB site; dat is zoiets als bij jullie de ANWB)
't Blijft natuurlijk maar een gissen naar een mogelijke oorzaak, zeker geen rechtstreekse aanwijzing.

Nu ik je eerste post eens herlees denk ik toch aan een brandstoftoevoer die bij het starten slecht verloopt, en eenmaal ie goed draait blijft ie wél goed lopen: misschien een defecte terugslagklep die de hele leiding laat leeglopen naar de tank wanneer je stilstaat? Maar met contact aan zou de elektrische pomp de brandstof toch weer moeten naar voren pompen... Misschien eens wachten, met contact aan, tot je de pomp hoort stilvallen? (Of blijft die altijd draaien, dat weet ik niet zeker...) Maar toch eens 5 of 10 seconden wachten met contact aan en dan pas doordraaien naar starten. Eenvoudige proef...


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 907
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991


Dat het door het soort brandstof komt, daar geloof ik niet in. Anders zou dit forum vol staan met waarschuwingen en (vergelijkbare)klachten daarover, in 8 jaar nooit iemand daar over gehoord.

Nu met nieuwe bougies en goed afgestelde timing is het al stukken beter, ook het complete injectiehuis verwisseld bij wijze van test, het pruttelen is weg, duurt alleen nog wat lang voordat ie aanslaat. Benzine filter wisselen is het volgende op het lijstje, alhoewel die ook redelijk vers is, dus daar verwacht ik ook niet veel van. Maar al stukken beter zo :)


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 28 jan 2007, 14:48
Berichten: 1366
Woonplaats: Almere
Panda: 1100 young 2001
2e Panda: Alfa 166 3.0 v6


Die E10 rommel is er wel in NL maar ik denk niet dat veel mensen het tanken in een oude auto.



17 inch past echt wel op een panda....

Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling