Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Slechte start/ geen oliedruk

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
elnacho
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 dec 2014 09:24
1e Panda-achtige: 900 Young 1999
Facebook: https://www.facebook.com/rik.gerritsen1
Locatie: Enschede

Slechte start/ geen oliedruk

Bericht door elnacho »

Hallo iedereen,

Het is gelukkig al weer een tijdje geleden dat ik met een probleem gezeten heb maar helaas is nu raak en ik vermoed serieus raak.

Het duurde de laatste paar dagen al even voordat het olielampje uitging ne het starten (10sec) maar vanochtend was het helemaal raak, dusdanig dat ik de motor snel uitgezet heb. Ik heb het oliepeil gecontroleerd maar dat was zoals verwacht goed. (ik controleer dit elke twee weken en heb standaard een fles achterin staan). Toch iets bij gedaan zodat hij weer helemaal bovenaan stond. Daarna weer voorzichtig gestart, direct na het starten maakt de motor een heel rauw geluid, het is duidelijk te horen dat er te weinig olie bij assen en klepstoters zit. Rauw en hard. Dit houdt na een 10 a 20 seconden weer op en dan gaat het olielampje ook uit, dus is de druk op orde.

Nu is mijn vermoeden op basis van mijn (beperkte) mechanische inzicht dat de oliepomp zijn beste tijd gehad heeft/lek is, en de olie niet zo makkelijk meer op druk brengt.
-Zou dit het kunnen zijn?
-Zo ja, kan ik dit zelf aanpakken (hij zit achter de carterpan neem ik aan) en wat gaat me dit kosten.
-Zou het iets anders kunnen zijn?

Heel erg bedankt voor alle commentaar en meedenken

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Slechte start/ geen oliedruk

Bericht door Micha D. »

Hé dat heb ik ook gehad met mijn Panda 45. Ik moet zeggen dat na een oliewissel het probleem weg was.

Ik had het af en toe dat hij echt als een diesel liep, soms was het weg na een paar seconden, soms moest je echt een minuut rijden voordat het weg ging.

Wat nou uiteindelijk het probleem was kan ik dus niet zeggen. Wellicht inderdaad oliepomp, die door de nieuwe olie wat beter gesmeerd wordt.

Gebruikersavatar
elnacho
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 dec 2014 09:24
1e Panda-achtige: 900 Young 1999
Facebook: https://www.facebook.com/rik.gerritsen1
Locatie: Enschede

Re: Slechte start/ geen oliedruk

Bericht door elnacho »

Ah bedankt, ik ben vergeten te melden dat de laatste olie wissel inclusief filter nog geen 10000 km geleden is, het zou kunnen denk ik misschien dat ik dat nog kan proberen inderdaad nog een keer te doen. Bedankt voor de tip

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Slechte start/ geen oliedruk

Bericht door Micha D. »

10.000 kilometer valt inderdaad mee, maar het is ook de leeftijd van de olie die telt. Daarnaast zorgen veel korte stukjes e.d. er ook voor dat de olie vervuild raakt.

Gebruikersavatar
elnacho
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 dec 2014 09:24
1e Panda-achtige: 900 Young 1999
Facebook: https://www.facebook.com/rik.gerritsen1
Locatie: Enschede

Re: Slechte start/ geen oliedruk

Bericht door elnacho »

Klopt, al rij ik voornamelijk snelweg, maar ik zal er naar kijken!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Slechte start/ geen oliedruk

Bericht door Pinda1000 »

Je kan als eerste even een nieuw oliefilter monteren. Er zit (meestal) een terugslagklep in die voorkomt dat het filter leegloopt na het uitzetten van de motor. Als die terugslagklep niet of niet goed werkt heb je de eerste paar seconden geen of weinig oliedruk in het systeem.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”