Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Accugegevens: Ah en CCA

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Accugegevens: Ah en CCA

Bericht door Panda 500 »

Ik heb even opgezocht wat beide waarden precies betekenen, maar kan hiermee eigenlijk nog niet besluiten wat ik best doe!
Ik heb namelijk een vrijwel nieuwe accu (mei 2017) van 45Ah en "slechts" 320 CCA en een 4 jaar oude met ook 45Ah maar 420 CCA.
Ik heb begrepen dat de CCA-waarde vooral, en eigenlijk alleen maar extra belang heeft in erg koude omstandigheden, zoals in Skandinavië bvb. (Ivo :wink: )
Ik heb de nieuwste accu, met laagste CCA-waarde, "dus" toch maar uit onze af te danken Punto Selecta gehaald en in de Nuova Panda Dualogic gezet, daar die zijn accu dus reeds 4 jaar oud is... (Ik had bij de aankoop van die Punto-accu in mei niet op die waarde gelet, enkel op de 45 Ah) Ook in mijn Classic 4x4 blijkt een accu te zitten met 45AH en 420CCA... (Maar ook al 4 jaar oud) Bij een eventueel volgende accuvervanging zal ik zeker ook een 420 CCA kiezen natuurlijk, maar nu "zit" ik dus met een vrijwel nieuwe met "slechts" 320 CCA
Maakte ik een verstandige keuze, temeer daar ik op het forum las dat de Nuova Dualogic erg gevoelig is aan een zwakke accu?...

Ik hoorde ook al eens vertellen dat je bij veel kleine ritten best een NIET te "zware" accu neemt, omdat de alternator die niet makkelijk weer vol krijgt in die omstandigheden...(?)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Accugegevens: Ah en CCA

Bericht door Paul4x4 »

CCA geeft aan, wat het amperage is dat gedurende 30 seconden bij min 18 graden door de accu geleverd wordt

hoe lang is het geleden dat dat in de winter bereikt werd?
en hoeveel dagen achtereen?

ik denk dat 320 CCA meer dan genoeg is voor 'ons' gebruik

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Accugegevens: Ah en CCA

Bericht door Ivo »

Nooit zo verdiept in de accu's, maar ik ga ook eens kijken wat er op mijn accu's staat naast de Ah. Overigens deed mijn 6/7 jaar oude accu het prima in het hoge noorden. Ik reed alleen niet als het onder of in de buurt van de -15 kwam, want ik had 15W40 in het blok.

Lees ik het nu goed dat de Punto naar de sloop gaat? In dat geval zie ik een interessante donor voor een Panda Selecta eigenaar.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Accugegevens: Ah en CCA

Bericht door Panda 500 »

...Punto naar de sloop... Liever niet natuurlijk. Ik nam al contact met een Punto Selecta-eigenaar in België, maar hij heeft nog niet geantwoord. Op zich is het nog gewoon instappen en wegrijden, maar ik vrees dat de Belgisch keuring ("APK") bij een verkoopskeuring wél een aantal zaken gaat afkeuren. In zo'n geval zijn ze "nog" strenger dan bij een "gewone" jaarlijkse keuring.
Nochtans, bij de laatste keuring in december had hij maar drie opmerkingen...: voorste nummerplaat, achterste nummerplaat en staat van de ruitenwissers (slijtagestickers "geel")!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Accugegevens: Ah en CCA

Bericht door michiel van g. »

heb je meer info van de Punto? Ik vind het wel een interessante auto, ik denk namelijk dat hij al BPM vrij is bij de import naar Nederland... Mag natuurlijk per pb of e-mail.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Accugegevens: Ah en CCA

Bericht door Panda 500 »

Hoi Michiel,
Er staat al één fotootje van de Punto onder "Even voorstellen", "Nieuw? Ik niet, de Panda wél"...
Je reageerde daar zelf ook al even op. Wat lager in die post vind je een redelijke beschrijving van de algemene staat van de Punto... Maar ook dat ie nog lekker rijdt! Soepeler dan een Dualogic... :wink: 't Was zo'n beslissing van "hij kan nog jaren doen wat ie moet, kleinere ritten, maar hij kan het ook morgen opgeven..." Dus toch dit voorjaar nog de uitlaat vanaf net achter de katalysator en de accu vervangen... Maar ook begonnen we dan toch maar stilaan naar een vervanger uit te zien. Liefst een Panda Nuova Dualogic. En als je die dan plots tegenkomt kun je toehappen of nog wachten... Wij hebben dus toegehapt en nu hebben we dus de Punto "op overschot".
Hieronder voeg ik nog een tweede foto toe, bij dezelfde "sessie" genomen.
Ik ben nu niet thuis dus kan niet meteen meer foto's maken/sturen.

Afbeelding

Wat de BPM betreft, daar kan ik niet op antwoorden. Hij is dus van 1997, met 165000km op de teller. De koppeling is twee (of al drie?) jaar geleden "gereviseerd" (nieuw ijzerpoeder erin, en de oorzaak, een lekke keerring van de as van de oliepomp in de Selectabak, vervangen)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”