Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Bericht door Christiaanvanarum »

Panda 500 schreef: 29 mar 2019 17:55 Net opnieuw de video's beluisterd... met koptelefoon! Dat klinkt heel anders, veel doffer! Nadien weer gewoon door de laptop-speakertjes, en nu toch ook minder idee van metaalplaat over ijzer of stenen....
Ik weet het dus ook niet meer... ;-) Heb je al met open raam geluisterd?
Ik heb met open ramen geluisterd! Maar werd er niet veel wijzer van...
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Bericht door Micha D. »

Christiaanvanarum schreef: 29 mar 2019 14:08 Update!

Vanmiddag nog even lopen kijken. Het kan haast niet de remmen zijn. Deze zien er nog goed uit en lopen niet bijzonder veel aan. Alleen aan de rechterkant (bijrijderskant) loopt hij iet wat aan. Maar dat kan volgensmij het geluid niet zijn omdat je het anders wel constant zou horen.

Ik kan mij wel herrineren dat ik een keer het dashboard uit elkaar heb gehaald om te kijken of er bedrading ligt voor een klokje. Zou het kunnen zijn dat daar ergens een kiertje niet goed afsluit wat wind ruis veroorzaakt? Ik zou het anders niet weten. Het zit niet in de aandrijving dus volgensmij kan het niet heel veel kwaad.
Maar mijn punt ging ook niet om de remmen zelf, maar het schild achter de remmen. Als de remmen zelf aanlopen zou je dat inderdaad wel horen.

Windgeruis uit het dashboard lijkt me heel raar, of je moet wel heel veel roest onder je voorruit of bij je a-stijlen hebben (daar hebben sommigen hier ervaring mee).

Het is ook niet hoorbaar bij hogere toeren in stilstand, correct?

Ik blijf toch bij óf een hitteschild (wellicht het hitteschild bij het spruitstuk wat los zit?) of de remstofschilden.

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Bericht door Christiaanvanarum »

Alle schilden, dus rondom de gehele uitlaat en remmen, zitten moer vast. Bij hoge toeren in stilstand is het inderdaad niet te horen.
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Bericht door Panda 500 »

Via de (laptop)luidsprekers en koptelefoon is natuurlijk niet te horen wààr het geluid vandaan komt. Je schrijft "centraal vooraan"...
Toch kun je eventueel je achterremmen eens openmaken (trommels eraf): ik heb ooit een afgebroken veertje gehad dat los in de trommel was gevallen. Het klemveertje dat de remschoen tegen de ankerplaat aangedrukt houdt. Hier zijn twee versies van: een schroefveertje met schoteltje, maar ook een gebogen bladveertje. Zo-eentje was bij mijn doorgeroest en lag
in de trommel te ritselen... (was bij een Punto, maar is bij héél veel auto's zo'n systeem)

PandaFan
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 dec 2018 12:19

Re: Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Bericht door PandaFan »

Het is inderdaad een constant schurend geluid, net alsof dingen tegen elkaar aanschuren. Ik zou het niet meteen bij de remmen zoeken. Volgens mij heeft het inderdaad te maken met het openen van het dashbord en ergens een kier die wind vangt. Al een oplossing gevonden trouwens?

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Bericht door Petez »

Geen steentje in remtrommel of tussen stofschild en remschijf? Dat komen mijn collega’s en ik vrij vaak tegen onderweg, en dat geeft aardig herrie.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Raar schurend geluid bij rijden op snelheid

Bericht door Panda 500 »

Ja, zou best kunnen! Ik heb het zelf al twee keer gehad met een Passat ("firmawagen"). Maar op onze oprit liggen dan ook kiezelsteentjes...

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”