Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

De motorruimte en water

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

De motorruimte en water

Bericht door 4RN01D »

We weten allemaal dat de Panda's gevoelig zijn voor water. Maar gisteren heb ik aan den lijve ondervonden dat ook de motor gevoelig kan zijn voor water.

Ik reed naar huis en eenmaal op de snelweg viel de motor uit. Gelukkig kon ik de auto naar een vluchtstrook sturen waar ik de ANWB belde. 20 minuten later werden ik en mijn collega afgesleept naar een nabije parkeerplaats waar we veilig naar het probleem konden kijken.

Omdat ik geen contact kon krijgen met mijn OBD-computer, vreesde ik het ergste. Gelukkig had de monteur een collega die een 4x4 had en hij raadde aan te kijken naar de hoofdzekeringen en het relais... Bleek dat de contactpunten daarvan gecorrodeerd waren. Een busje contactspray en een paar nieuwe zekeringen verder, konden we onze weg weer vervolgen.

Ik raad iedereen hier dan ook aan om de punten waar het water kan zorgen voor gecorrodeerde contactjes in te spuiten met contactspray. Dat kan je een hoop problemen besparen. Je wil niet langs de kant van de weg staan en al helemaal niet tijdens een malse herfstregen. :mrgreen:
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De motorruimte en water

Bericht door bero »

Mwa, na zoveel jaar de hoofdzekering een keer gecorrodeerd.. Vind het nog meevallen zonder onderhoud :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”