Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 900 koppakking advies

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Panda 900 koppakking advies

Bericht door Rick Lieffering »

Dag allemaal,

Gisteren viel me bij het checken van de koelvloeistof iets op. Deze zag er nogal troebel uit. Mijn Panda verbruikt iets koelvloeistof, maar na het laten uitvoeren van een koppakking lek-test, vlak na aankoop, zo'n 5 maanden geleden, bleek dat het om een lekje in de radiateurslang ging. Pakking was dus goed. Deze slang echter nog niet vervangen, (heb hem wel liggen), maar sindsdien heb ik de vloeistof praktisch dagelijks gecheckt en desnoods bijgevuld. (Ging dan om zeer kleine beetjes).

Gisteren viel me dus op dat de koelvloeistof nogal troebel was en ontdekte tot mijn spijt ook wat mayonaise in de olievuldop.

Nou kan ik het reguliere onderhoud zelf wel uitvoeren, maar een koppakking vervangen gaat mijn pet te boven. Wel las ik in een aantal topics/reacties van Ivo, dat het best "makkelijk" is, maar ik zou niet weten waar te beginnen en waar je allemaal rekening mee dient te houden.

Hopelijk zou iemand me hier kunnen adviseren over wat te doen en/of hoe te doen.

De auto rijdt verder prima, geen gekke dingen verder, geen brandend temperatuur lampje gezien/niet warm gelopen, kachel wordt wel goed warm, geen rook. (Nog niet in ieder geval)

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd! Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 900 koppakking advies

Bericht door Pinda1000 »

Troebele koelvloeistof en/of sludge aan de olievuldop wil nog niet gelijk zeggen dat de koppakking lek is. Die mayonaise kan ook door de kou en korte stukjes rijden komen.

Wil je meer zekerheid dan moet je het toch laten testen bij een garage.

Staat er veel meer druk op de kvs slangen als de motor warm is?

ps, voor Ivo is alles makkelijk..... :P

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda 900 koppakking advies

Bericht door Ivo »

De koppakking vervangen is niet zo'n probleem, maar het lijkt mij als ik jouw verhaal lees niet echt nodig. Ik zou beginnen met koelslang vervangen en meteen verse koelvloeistof erin. Heb je ook al de motorolie vervangen?

Mocht je toch de koppakking willen vervangen, dan kan ik wel wat advies geven.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Panda 900 koppakking advies

Bericht door Rick Lieffering »

Juist! Het is nu sinds een paar dagen natuurlijk wel wat kouder en ik rijdt inderdaad vaak korte stukken. Het is maar mijn werk zo'n 15 km. Hij wordt dan wel warm, maar misschien niet door en door. Motorolie is nog niet vervangen. Da's een goeie ja, zal ik eens doen. Voor het vervangen van de koelvloeistof, moet dan het systeem ontlucht worden? Is daar ergens een beschrijving van te vinden? Nieuwe thermostaat heb ik ook liggen, dus dan kan ik die ook preventief vervangen. Daarnaast zal ik in het weekend eens een flink stuk gaan rijden, zodat hij een keer goed warm wordt. Mocht ik dat hebben gedaan, zou je dan, wellicht na dit een paar keer gedaan te hebben, weer een vermindering/verdwijning van mayo moeten kunnen zien? Wellicht nog een verandering in kleur van de koelvloeistof?

Slangen ga ik nog even checken nadat ik hem een keer warm heb gereden. Tot nog toe nooit harde slangen gehad.

In ieder geval al bedankt voor de reacties! Hopelijk valt het allemaal nog mee.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”