Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door michiel van g. »

Ik vroeg mij af:
zou een kabelgeschakelde versnellingbak eenvoudig om te bouwen zijn tot stanggeschakeld?
Mijn Seat Panda 35 heeft een 4-bak.. en eigenlijk zou ik daar best een 5-bak in willen hebben, maar dan wel origineel. Van een 45S dus; óf van een 900. Maar die laatste heeft een kabelgeschakelde bak en dat is weer jammer, want dan moet er een gat in het schutbord gemaakt worden voor de kabeldoorvoer. Ombouw zou dan een optie zijn. Maar: kan dat? heeft er iemand ervaring mee? Wat zijn de verschillen?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Pinda1000 »

Heeft de Seat al de uitsparing bij het linker voorwiel om een 5 bak te kunnen plaatsen?

Een 45S bak is wel de mooiste en simpelste ombouw, alleen vindt je die bijna niet meer. Een stanggeschakelde bak ombouwen naar kabelgeschakeld is redelijk simpel, andersom is denk ik lastiger omdat je bepaalde bevestigingspunten mist op de bak. Maar met wat creativiteit moet het ook wel lukken.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Ivo »

Ik heb wat foto's geleend van Panda500 en hij zal hier vast uitvoeriger op kunnen reageren. De stang om de schakelvork in te schakelen is dikker bij de kabel geschakelde versnellingsbak en ik weet niet hoe het ook-al-weer zat met de schakelvork keuze stang.

Het lijkt mij dat het mogelijk is het binnenwerk over te zetten. Mooi moment om de lagers te vervangen en alles goed schoon te maken!
P1110739.JPG
P1110740.JPG
P1110735.JPG
P1110744.JPG
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Panda 500 »

Net zoals bij veel andere (niet vermoede) verschillen tussen Pandamodellen en jaartallen, was ik ook verbaasd over het aantal verschillende systemen in schakelbediening én bak. Als eerste "hoopgevend" antwoord zou ik willen zeggen dat ik vroeger een Panda Dance heb gehad, met 5-bak, stangengeschakeld, en de 903cc-motor, dus niet-Fire. (Ik denk dat de Dance dus een 45S is?) Ik denk dat in de Seat 35 ook een niet-Fire zit? Dan bestaat daar dus een passende 5-bak voor, als de uitsparing in het spatbord voorzien is, zoals Pinda aangeeft. Maar moeilijk te vinden?

Ik ben echter vrijwel zeker dat een Fire-bak bruikbaar is voor een niet-Fire-motor door enkel het koppelingshuis over te zetten. Dat vergroot waarschijnlijk de kans om een geschikte (stangengeschakelde) 5-bak te vinden. Je moet dan wel een bak vinden van een 750 of 900 (4,231 = 13/55) want een 1000 ( 3,867 = 15/58)heeft een zwaardere eindverhouding, waar een 750 wel last mee zou kunnen hebben in 5de...

Ik zal meteen al aangeven dat mijn Panda één stang heeft voor de keuze 1-2, 3-4 of 5-R (dus pook links/midden/rechts), en één kabel voor het effectief inschakelen van de gewenste versnelling. Maar ik ben vrijwel zeker dat de bak dezelfde is als die voor 2 kabels. Die zijn te herkennen aan een "zwaar" gietijzeren "driehoekig" kantelblok bovenop de bak.
Ik weet niet of je hier al wat aan hebt..?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door michiel van g. »

Ik denk dat er dus nog meer bakvarianten zijn... Ik heb twee stangen. Een onderste die vast gemonteerd is met een kogel aan de bak, en één die de schakelvork daadwerkelijk bedient.
Op zich kan een kabelgeschakelde bak natuurlijk ook prima, maar ik zie het niet zo zitten om gaten te moeten gaan boren door plaatwerk (dat ik tenminste in het topic van Ivo las) erg dik is!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Pinda1000 »

De eerste serie OerPanda heeft zelfs maar 1 stang die gebruikt wordt voor links/midden/rechts en voor/achteruit. Fiat kwam er gelukkig al snel achter dat door slijtage in het onderste draaipunt van de pook er flinke speling in het schakelmechanisme ontstond.....

Een bak en bell-house van een 900 zou in theorie op een 45/34 blok moeten passen maar om die bak dan om te bouwen naar stanggeschakeld lijkt mij een best lastige klus.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door michiel van g. »

Pinda1000 schreef: 07 apr 2020 23:30 De eerste serie OerPanda heeft zelfs maar 1 stang die gebruikt wordt voor links/midden/rechts en voor/achteruit. Fiat kwam er gelukkig al snel achter dat door slijtage in het onderste draaipunt van de pook er flinke speling in het schakelmechanisme ontstond.....
klopt. Marbella's hebben dat gehad tot 1997... vandaar dat die poken altijd zo wiebelen. De 35 heeft een twee-stangs en dat ding schakelt heerlijk hakerig :)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Joost »

Ik lees even aandachtig mee.

Ik heb nog een stanggeschakelde 4-bak in mijn auto. I.v.m. de aanstaande ombouw naar een 1.2 blokje wil ik eigenlijk ook een 5-bak monteren.

Hoe zat het nog eens.. andere versnellingsbakken voor FIRE blokken passen allemaal niet op de Panda, toch? iets met andere soort aandrijfassen? Punto bakken zijn veel makkelijker te vinden. Zelfs 6-versnellingsbakjes duiken nog wel eens op voor redelijke prijzen - maar die zijn vast te lang?
Panda 500 schreef: 07 apr 2020 21:02 Ik ben echter vrijwel zeker dat een Fire-bak bruikbaar is voor een niet-Fire-motor door enkel het koppelingshuis over te zetten.
Deze bakkies hebben toch helemaal geen los koppelingshuis?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Pinda1000 »

Joost schreef: 08 apr 2020 12:33 Deze bakkies hebben toch helemaal geen los koppelingshuis?
Kijk nog maar eens goed.....

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door michiel van g. »

Joost schreef: 08 apr 2020 12:33 Ik lees even aandachtig mee.

Ik heb nog een stanggeschakelde 4-bak in mijn auto. I.v.m. de aanstaande ombouw naar een 1.2 blokje wil ik eigenlijk ook een 5-bak monteren.

Hoe zat het nog eens.. andere versnellingsbakken voor FIRE blokken passen allemaal niet op de Panda, toch? iets met andere soort aandrijfassen? Punto bakken zijn veel makkelijker te vinden. Zelfs 6-versnellingsbakjes duiken nog wel eens op voor redelijke prijzen - maar die zijn vast te lang?

Deze bakkies hebben toch helemaal geen los koppelingshuis?
In de 1000 uit 87? dat zou m.i. zonde zijn...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Joost »

Pinda1000 schreef: 08 apr 2020 13:14
Joost schreef: 08 apr 2020 12:33 Deze bakkies hebben toch helemaal geen los koppelingshuis?
Kijk nog maar eens goed.....
Weer wat geleerd :)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Panda 500 »

't Is maar wat je met "los" bedoelt... Het zit er natuurlijk stevig tegenaan geschroefd, maar is demonteerbaar. Ik heb de twee naast elkaar liggen gehad en het wat bekeken, en toen leek het mij dat de versnellingsbak zélf, dus het deel met de tandwielassen in, hetzelfde is maar alleen het koppelingshuis veranderd is om aan een Fire-blok te kunnen passen. Jammer dat ik toen geen detailfoto's genomen heb |:| , want dat was toen mijn "probleem" niet. Nu toch wel spijt van uiteraard, om echte zekerheid te kunnen bieden aan wie er mee aan de slag wil ("moet") gaan... Ik zal nog eens zien wat ik voor foto's kan posten met toch redelijk zicht daarop. Ik denk dat wanneer je aan de buitenrand helemaal goed rondkijkt en alle bevestigingspunten controleert die zekerheid wel te beslissen valt.
Wat de aandrijfassen betreft, dat is een andere vraag. Daar ben ik recent niet zo mee bezig geweest... :wink:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Pinda1000 »

Veel FIAT versnellingsbakken van passen gewoon op diverse FIAT bell-houses/differentieels.

Met de aandrijfassen heb je geen probleem want die zitten in/aan het bell-house, alleen de bak zelf wissel je voor een ander type. Waar je wel op moet letten is de diameter en spline van de prise-as, het kan nodig te zijn om een andere koppelingsplaat/frictieplaat te gebruiken dan de originele.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Joost »

En de eindoverbrenging? Kan dat nog problemen geven? Want die schelen ook per model. Het kroonwiel is onderdeel van het differentieel en zit dus vast in het koppelingshuis. De pignon is onderdeel van de versnellinsbak zelf. Kan die makkelijk gewisseld worden zodat ze blijven matchen?

Hoeveel ruimte is er nog over voor de versnellingsbak? Een 6-bak is een cm of 4 langer dan een 5-bak. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Kabelgeschakelde bak v.s. stanggeschakelde bak

Bericht door Ivo »

Je zult de twee bakhelften van elkaar moeten scheiden en je kunt in het topic van Panda 500 even kijken of dit een klusje is die jij jezelf toevertrouwd: viewtopic.php?f=50&t=15851

Ik vraag mij af of je echt veel breder kan met de versnellingsbak. Het is al krap.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”