Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Versnellingsbak Olie

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door PandaVespa »

Volgens het instructieboekje (weliswaar de 1100MPI) wordt 75W80 voorgeschreven. Lijkt mij voor de 900 niet anders. Dit is ook dikkere olie dan bv motorolie en het stinkt naar rotte eieren.
Waarom zou je dan dunnere olie in de vbak gooien? Slijt de vbak toch alleen maar harder van?

En de merknaam wat in instructieboekje staat, iedereen weet toch dat dit een commercieel 'dingetje' is? Bij mijn ashoezen wissel is er 2,25l multigear RN Prenium 75W80 erin gedaan. Gewoon op voorraad bij garage.

Voor de selecta heb je speciale variomatic vbak olie nodig, maar ook dit staat verbazend genoeg gewoon op de plank bij de automatrialenzaak, als je weet dat variomatic dun bezaaid zijn in NL.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Rick Lieffering »

Is dat dan niet die EP olie waar een aantal mensen het over had die zo stinkt? Want daarvan heb ik ook weer geleden dat die er niet in mag omdat die een te groot "Extreme Pressure gehalte" heeft. Iets wat de GL4 en hoger ook hebben. Las ik ergens dat de 80W90 vaak gebruikt wordt voor Fiat omdat die schijnbaar zachte syncromesh ringen heeft. Lijkt me op zich wel vreemd dat voor de ene (handbak) Panda de 80W90 wordt voorgeschreven en voor de ander de 75W80, maar misschien is dat verschil te verwaarlozen. Heb al vaker (motorolie) discussies gehad op het Nissan forum en dan blijkt toch vaak dat iedereen zijn eigen ideeën en ervaringen er op na houdt. Is ook logisch natuurlijk. Ik probeer er enkel een beetje helderheid in te krijgen. De verkoper van Staadegaard had vaker aan Fiat 141 gesleuteld en zei dat de bakken niet kapot te krijgen zijn. Wellicht maakt het dan niet zoveel uit of je een 75W80 of 80W90 pakt.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door PandaVespa »

Mijn vbak is bij 140.000km uit elkaar gehaald ivm de zonnewielen (constructiefout). Toen is er geconstateerd dat slijtage niet visueel zichtbaar was en dus alleen de zonnewielen vervangen en die tri-dinges-op-de-as.
De uitlijner (die racet zelf ook, mag je aannemen dat hij weet waar hij over praat) heeft daarna ermee gereden. Vbak schakelt als een pakje boter, zo mooi soepel.

Bij 204.000km zijn de ashoezen vervangen en de vbak-olie kwam er schoon uit, dus geen (overmatige) slijtage. Ik hou mij gewoon vast, wat in instructieboekje staat.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Rick Lieffering »

Begrijp me niet verkeerd, ik twijfel er absoluut niet aan dat wat voorgeschreven is uiteindelijk het beste is, maar het is zo lastig te krijgen dat ik toch maar naar alternatieven op zoek ben gegaan. Heb zelf ook mijn twijfels over de Repsol, dus weet nog niet zeker wat ik er mee ga doen. Misschien terug brengen of anders gebruiken om de bak te spoelen en dan toch maar de gok nemen om de Tutela uit Slowakije te bestellen. Dan nog wat anders; wat zijn zonnewielen?

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Paul4x4 »

ik heb de laatste tijd nogal wat assen moeten wisselen.
en ja, telkens weer nieuwe olie gehaald en erin gekapt.

Tutela ZC90........als ik het ga uitzoeken is het een 80W90.
en die, die kan je overal halen. ik haal eigenlijk standaard die van Kroon olie. en dan de GL-4
een GL-3 is zelden te vinden, een GL-5 lijkt mij te agressief in de schoonmaakcapaciteit

waarom zou je dan iets anders er in doen?
en motorolie in een versnellingsbak...........dat is vragen om moeilijkheden.

voor de Selecta, de CVT's (is géén Variomatic, die liggen alleen in een DAF en Volvo 66/340), dat is ATF. gaat in héél veel automaten, dus, ook dat staat gewoon in het rek bij de automaterialenzaak

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Pinda1000 »

Zoek even op Google op zonnewielen differentieel.

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Rick Lieffering »

Nou de reden waarom ik hier mee naar huis ging, was omdat de enige GL3 die hun hadden alleen in 20 liter leverbaar was. De rest was allemaal GL4 en daar lees ik van dat het eigenlijk niet geschikt is of wellicht minder geschikt. Toen is de verkoper gaan bellen met hun "olie man" en die kwam met het verhaal dat een GL3 olie eigenlijk hetzelfde is als een motorolie. In hoeverre deze hetzelfde is weet ik niet, maar de verkoper stond er ook van te kijken. De olieman raadde toen de 20W50 aan en claimde dat dat zonder probleem gebruikt kan worden in de bak. Omdat ik het ook niet meer wist heb ik het maar meegenomen, maar ga het straks denk ik maar proberen terug te brengen.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door bero »

Ik snap echt hele heisa niet.. Ik heb jaren gereden met de olie die staadegaard (zie mijn bericht op de eerste pagina) aangeeft (GL1-3). Nooit problemen.. In onze 4x4 cross, zelfde.. EN gewoon op voorraad.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Rick Lieffering »

Klopt Bero, die hebben ze ook wel, maar die was alleen per 20 liter leverbaar zeiden ze. Raar dat ze die dan daar niet gewoon hebben. Het punt is ook dat ik de winkel niet in kan lopen omdat ze vanwege corona de winkel hebben geblokkeerd, zodat je bij de deur in het gangetje moet wachten.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Paul4x4 »

meteen een andere winkel zoeken, als ze je met een kluitje in het riet willen sturen
ze nemen je daar gewoon niet serieus

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door PandaVespa »

Een selecta is geen variomatic?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Paul4x4 »

PandaVespa schreef: 12 mei 2020 15:22 Een selecta is geen variomatic?
nee, wel een continue variabele transmissie zoals de Variomatic

bij een Variomatic TREKKEN de rubber aandrijfriemen

dan heb je het overgangsmodel, dat o.a. in een enkele Ritmo serie 1 heeft gezeten. de Transmatic
hier zit de metalen DUW-band in

daarna de CVT met metalen DUW-schakel-band. en zo zit die in de Panda, de Uno, Y10 en Subaru Justy.
ongetwijfeld in nog een enkele ander auto

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Rick Lieffering »

Paul4x4 schreef: 12 mei 2020 15:17 meteen een andere winkel zoeken, als ze je met een kluitje in het riet willen sturen
ze nemen je daar gewoon niet serieus
Ik heb de Repsol vandaag terug gebracht. Ondanks dat ze me niet konden helpen moet ik wel zeggen dat ze hun best hebben gedaan. Ze hebben me uitvoerig te woord gestaan en zijn grondig met me mee gaan zoeken hoe het zat en welke alternatieven er waren. Ook kreeg ik zonder probleem mijn geld terug voor de Repsol. Ze hebben me al vaker prima geholpen daar. Ik ga nu toch gewoon kijken of ik de Tutela kan bestellen. Ik laat nog even weten of dat gelukt is. Voor nu iedereen bedankt voor de input!! Erg fijn dat dit forum zo leeft! _O_

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door PandaVespa »

447D3B3A-4458-402E-B7A9-89DA0D3C545A.jpeg
Gespot in Bardolino :) . Het is wel Spaans bedrijf. Motorolie is bij mij Repsol, ‘huismerk’ van automatrialenzaak waar ik de olie haal :P .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Versnellingsbak Olie

Bericht door Paul4x4 »

ik had beloofd na te gaan hoe het zit met de olie in de versnellingsbak

vandaag antwoord gekregen.
het komt van iemand die er alles van weet. geen praatjesmaker als het om olie gaat :mrgreen:


Onderstaande productomschrijving van Igol is een goede samenvatting van wat Tutela ZC90 is:
IGOL Trans GL3 80W90: An oil with moderate extreme-pressure properties, used for lubricating gearboxes requiring a 20W-50 engine oil. Used for gearboxes subject to low loads, where an API GL3 lubricant is required (e.g. gearboxes manufactured by FIAT and IVECO, as a substitute for the product OLIO-FIAT TUTELA ZC 90). For certain gearboxes which cannot tolerate high contents of extreme-pressure additives.

Bij Tutela lees je: "Mild EP", Extreme Pressure. De GL-waarde zegt iets over de EP kwaliteiten: hoe hoger, hoe meer EP, Mild EP is dus GL3. Verder moet je weten dat iedere motorolie ook Mild EP, GL3 is. Ook bij PSA, de platte 1.1 en 1.4 uit de Visa, BX, 205, 104, die hebben de motor en bak ineen en gesmeerd met motorolie. Wat de dikte SAE (80W)90 betreft, dit komt overeen met de dikte van motorolie 20W50, Deze diktes worden voor motor en bak met een verschillende getallenreeks weergegeven. Dus ja, in de bak van een Panda kan 20W50 motorolie.

doe er je voordeel mee, als je dat wil/kan

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”