Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Zoals sommige misschien al in de topic van de pastaraket hadden gelezen, ben ik begonnen (zoals meerdere) mij te verdiepen in de verhoudingen van de versnellingsbakken dan de 141 en 141a panda's (en ook alweer de marbella en seicento's ed.).
Ik heb hiervoor een overzicht gemaakt en ben hierbij ook bezig om een soort calculator voor te maken zodat ik kan zien wat de effecten zijn om er een andere versnellingsbak erop te zetten.
https://www.dropbox.com/scl/fi/1k9nmtyd ... rqyidqh6vn
(Ik hoop dat het werkt... je kan alles aanpassen, graag alleen de groene en oranje vlakken aanpassen, dan blijft ie goed werken)
In de Excelsheet staan, voor zover ik gevonden en gekregen (bedankt!) heb, alle verhoudingen in. (aanvullen mag ). Rechts van dit tabel is er een soort bandencalculator die de hoogte en omtrek voor de banden berekend als je de bandenmaat invult.
daaronder is in oranje de versnellingsbak- en differentieelverhoudingen in te vullen. Bij het invullen van het toerental is er in het "effectieve snelheid" tabel te zien hoeveel km/u er gereden wordt.
Nou is het natuurlijk 1 ding om te weten welke snelheid er gereden kan worden bij welke verhoudingen, maar de motor moet qua vermogen en trekkracht het ook nog wel aankunnen...
Hier heb ik op het andere sheet de Rolweerstand en luchtweerstand proberen uit te rekenen (de berekeningen staan als een comment bij de uitkomsten). duidelijk is te zien dat in de formule van luchtweerstand de snelheid erg van belang is, aangezien die in het kwadraat berekend wordt.
dat brengt ons weer terug op het eerste sheet: ónder het tabel van de verhoudingen zijn de uitkomsten van sheet "weerstanden" te vinden. Hier kan bij de luchtweerstand de snelheid ingevoerd worden om de algemene weerstand te berekenen.
nu komen we op het effectieve koppel wat de motor geeft ná de verhoudingen waar ik een beetje in blijf hangen. Ikzelf weet dat de panda niet harder reed dan +/- 160km/u, meer kón ie niet. Ik heb ook nog even de uitdraai van het abarth blok erbij gezet om zelf het koppel bij de toerental te kunnen bepalen. echter als ik dit invul, dan zou ik dus nog genoeg koppel over moeten houden om nog een 8x de weerstand van rol- en lucht te kunnen overwinnen... dus hier gaat denk ik iets mis.
Maargoed... voor mensen die het willen uitrekenen, is dit te gebruiken in ieder geval! hoef je zelf ook niet weer het wiel uit te vinden! Voor mensen die nog extra info hebben over andere bakverhoudingen (misschien cinqecento of Y10?) houd ik mij ook graag aanbevolen! en als iemand mij nog kan corrigeren of verbeteren ben ik ook graag van de partij! vind het leuk dit uit te rekenen en leer er veel van
Ik heb hiervoor een overzicht gemaakt en ben hierbij ook bezig om een soort calculator voor te maken zodat ik kan zien wat de effecten zijn om er een andere versnellingsbak erop te zetten.
https://www.dropbox.com/scl/fi/1k9nmtyd ... rqyidqh6vn
(Ik hoop dat het werkt... je kan alles aanpassen, graag alleen de groene en oranje vlakken aanpassen, dan blijft ie goed werken)
In de Excelsheet staan, voor zover ik gevonden en gekregen (bedankt!) heb, alle verhoudingen in. (aanvullen mag ). Rechts van dit tabel is er een soort bandencalculator die de hoogte en omtrek voor de banden berekend als je de bandenmaat invult.
daaronder is in oranje de versnellingsbak- en differentieelverhoudingen in te vullen. Bij het invullen van het toerental is er in het "effectieve snelheid" tabel te zien hoeveel km/u er gereden wordt.
Nou is het natuurlijk 1 ding om te weten welke snelheid er gereden kan worden bij welke verhoudingen, maar de motor moet qua vermogen en trekkracht het ook nog wel aankunnen...
Hier heb ik op het andere sheet de Rolweerstand en luchtweerstand proberen uit te rekenen (de berekeningen staan als een comment bij de uitkomsten). duidelijk is te zien dat in de formule van luchtweerstand de snelheid erg van belang is, aangezien die in het kwadraat berekend wordt.
dat brengt ons weer terug op het eerste sheet: ónder het tabel van de verhoudingen zijn de uitkomsten van sheet "weerstanden" te vinden. Hier kan bij de luchtweerstand de snelheid ingevoerd worden om de algemene weerstand te berekenen.
nu komen we op het effectieve koppel wat de motor geeft ná de verhoudingen waar ik een beetje in blijf hangen. Ikzelf weet dat de panda niet harder reed dan +/- 160km/u, meer kón ie niet. Ik heb ook nog even de uitdraai van het abarth blok erbij gezet om zelf het koppel bij de toerental te kunnen bepalen. echter als ik dit invul, dan zou ik dus nog genoeg koppel over moeten houden om nog een 8x de weerstand van rol- en lucht te kunnen overwinnen... dus hier gaat denk ik iets mis.
Maargoed... voor mensen die het willen uitrekenen, is dit te gebruiken in ieder geval! hoef je zelf ook niet weer het wiel uit te vinden! Voor mensen die nog extra info hebben over andere bakverhoudingen (misschien cinqecento of Y10?) houd ik mij ook graag aanbevolen! en als iemand mij nog kan corrigeren of verbeteren ben ik ook graag van de partij! vind het leuk dit uit te rekenen en leer er veel van
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Dat ziet er goed uit zeg!
Is er een reden voor dat je als bandenmaat de band van,de 169 hebt aangehouden?
155x13 is natuurlijk wel erg groot voor een 141
Is er een reden voor dat je als bandenmaat de band van,de 169 hebt aangehouden?
155x13 is natuurlijk wel erg groot voor een 141
312=500 319=Panda.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Is de vermogen/koppelkurve op je dropbox-blad van een A112 Abarth?
Het max koppel wordt daar blijkbaar pas rond de 4000 maximaal terwijl het bij een "normale" (Fire) rond de 3000 ligt.
Het max koppel wordt daar blijkbaar pas rond de 4000 maximaal terwijl het bij een "normale" (Fire) rond de 3000 ligt.
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Leuk, ik ga me erin verdiepen.
A112 Abarth 70 HP blok: max koppel bedraagt 85 Nm bij 4200 tpm; max vermogen 70 pk bij 6600 tpm.
Ik heb zelf ook al zitten rekenen. Een Abarth versnellingsbak met 135/80 r13 banden rijdt in de vierde versnelling (volgens mijn berekeningen) 100 km/h bij het toerental van max koppel, en 158 km/h bij het toerental van max vermogen.
In de vijfde versnelling is dat 116 km/h bij toerental van max koppel; theoretisch 184 km/h bij toerental van max vermogen. Maar dat zal je in de praktijk niet halen omdat je niet genoeg vermogen voor die snelheid hebt. Waarschijnlijk haal je de hoogste snelheid in de vierde versnelling.
A112 Abarth 70 HP blok: max koppel bedraagt 85 Nm bij 4200 tpm; max vermogen 70 pk bij 6600 tpm.
Ik heb zelf ook al zitten rekenen. Een Abarth versnellingsbak met 135/80 r13 banden rijdt in de vierde versnelling (volgens mijn berekeningen) 100 km/h bij het toerental van max koppel, en 158 km/h bij het toerental van max vermogen.
In de vijfde versnelling is dat 116 km/h bij toerental van max koppel; theoretisch 184 km/h bij toerental van max vermogen. Maar dat zal je in de praktijk niet halen omdat je niet genoeg vermogen voor die snelheid hebt. Waarschijnlijk haal je de hoogste snelheid in de vierde versnelling.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Leuke spreadsheet!
Ik ben zelf wel een fan van deze transmissie calculator. Hij is lekker visueel opgesteld en daar hou ik wel van. Het is zo vrij makkelijk te vergelijken wat voor invloed andere overbrengingen of bandenmaat hebben.
Nog een paar suggesties:
Punto 75 5-bak:
1: 3,91:1
2: 2,16:1
3: 1,48:1
4: 1,12:1
5: 0,90:1
Achteruit: 3,82:1
Diff: 3,73:1
Punto 55 6-bak:
1: 3,55:1
2: 2,16:1
3: 1,48:1
4: 1,12:1
5: 0,90:1
6: 0,74:1
Achteruit: 3,82:1
Diff: 4,92:1
Stilo 80 / 1.4 16v 6-bak:
1: 3,90:1
2: 2,16:1
3: 1,48:1
4: 1,12:1
5: 0,90:1
6: 0,77:1
Achteruit: 3,82:1
Diff: 4,07:1
Ik ben zelf wel een fan van deze transmissie calculator. Hij is lekker visueel opgesteld en daar hou ik wel van. Het is zo vrij makkelijk te vergelijken wat voor invloed andere overbrengingen of bandenmaat hebben.
Nog een paar suggesties:
Punto 75 5-bak:
1: 3,91:1
2: 2,16:1
3: 1,48:1
4: 1,12:1
5: 0,90:1
Achteruit: 3,82:1
Diff: 3,73:1
Punto 55 6-bak:
1: 3,55:1
2: 2,16:1
3: 1,48:1
4: 1,12:1
5: 0,90:1
6: 0,74:1
Achteruit: 3,82:1
Diff: 4,92:1
Stilo 80 / 1.4 16v 6-bak:
1: 3,90:1
2: 2,16:1
3: 1,48:1
4: 1,12:1
5: 0,90:1
6: 0,77:1
Achteruit: 3,82:1
Diff: 4,07:1
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Hallo Mattijs, ik heb je een PM gestuurd. De 160 km/h topsnelheid in de 5 blijkt goed te kloppen!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
interessant!
vooral om te zien dat de bak van een 34 en 45 eigenlijk gelijk zijn, behalve de eindoverbrenging
maar ook, dat de latere bakken eigenlijk ook nagenoeg overeenkomen, in de cijfers dan
grote vraag is uiteraard, of het binnenwerk gelijk is van de oer-bakken en de fire-bakken
dan is er namelijk veel lego-speelgelegenheid. lees; 4-bak ombouwen naar 5-bak
vooral om te zien dat de bak van een 34 en 45 eigenlijk gelijk zijn, behalve de eindoverbrenging
maar ook, dat de latere bakken eigenlijk ook nagenoeg overeenkomen, in de cijfers dan
grote vraag is uiteraard, of het binnenwerk gelijk is van de oer-bakken en de fire-bakken
dan is er namelijk veel lego-speelgelegenheid. lees; 4-bak ombouwen naar 5-bak
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Het binnenwerk is gelijk, als we niet naar de tandwiel verhoudingen kijken, dus je kunt het binnenwerk van een latere Fire in een Oer panda bak knallen. De verschillen zijn in behuizing: het bellhouse (Fire en stoterstangen blokjes) en montage punten kabel/stang geschakeld.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
En plaats en lengte van de koppelingsplaat hefboom? Zijn die ook verschillend? Want er zijn twee verschillende lengtes koppelingskabel toch?Ivo schreef: ↑02 jun 2020 11:48 Het binnenwerk is gelijk, als we niet naar de tandwiel verhoudingen kijken, dus je kunt het binnenwerk van een latere Fire in een Oer panda bak knallen. De verschillen zijn in behuizing: het bellhouse (Fire en stoterstangen blokjes) en montage punten kabel/stang geschakeld.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Met mijn gegevens klopt hij bijna 100%. De baksteenvorm van een 141 is bij hoge snelheden toch wel de beperkende factor
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Dan weet jij nog niet hoe onhandig ik ben..........
312=500 319=Panda.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
Vraag is uiteraard wat je wil bereiken. Een maximum topsnelheid in 5de of eerder snel optrekken in lagere versnellingen. Ik meen dat je (soms) aan slalom doet? Dan speelt de topsnelheid geen rol denk ik.
Ik kan je vertellen dat ik met mijn 1100 spi (54 pk) een koppel heb van ongeveer 85 Nm, blijkbaar hetzelfde als de Abarth blok van 70 PK. Maar mijn motor heeft zijn max koppel bij 3000 rpm en de Abarth bij 4200. (volgens de gegevens van Wijnand).
Volgens je grafiek zit je bij 4200 ook net aan zo'n 54 pk...
Ik kan je vertellen dat ik ooit tijdelijk de "zware" 5de (uit een 4x4) monteerde in mijn (tijdelijke enkel voorwielaandrijf-)bak, en dat trok hij echt niet, qua topsnelheid. Ik weet niet welke eindverhouding daar in zat... Ik denk dat het een 1100 MPI-bak was (toen van Wijnand gekregen wegens defecte 5de wegens zonder olie gereden)
Dus ik zou voor een zo klein mogelijke eindverhouding gaan wanneer je in 5de een hogere topsnelheid wil halen dan in 4de, wat dus bij alle "gewone" Panda's niet het geval is. Maar kies niet de 11/60 van een 4x4, want die is dan weer té klein. Misschien niet bij 6500rpm, maar dat haalt mijn 1100 spi niet... Dus even uitrekenen misschien!
Ik kan je vertellen dat ik met mijn 1100 spi (54 pk) een koppel heb van ongeveer 85 Nm, blijkbaar hetzelfde als de Abarth blok van 70 PK. Maar mijn motor heeft zijn max koppel bij 3000 rpm en de Abarth bij 4200. (volgens de gegevens van Wijnand).
Volgens je grafiek zit je bij 4200 ook net aan zo'n 54 pk...
Ik kan je vertellen dat ik ooit tijdelijk de "zware" 5de (uit een 4x4) monteerde in mijn (tijdelijke enkel voorwielaandrijf-)bak, en dat trok hij echt niet, qua topsnelheid. Ik weet niet welke eindverhouding daar in zat... Ik denk dat het een 1100 MPI-bak was (toen van Wijnand gekregen wegens defecte 5de wegens zonder olie gereden)
Dus ik zou voor een zo klein mogelijke eindverhouding gaan wanneer je in 5de een hogere topsnelheid wil halen dan in 4de, wat dus bij alle "gewone" Panda's niet het geval is. Maar kies niet de 11/60 van een 4x4, want die is dan weer té klein. Misschien niet bij 6500rpm, maar dat haalt mijn 1100 spi niet... Dus even uitrekenen misschien!
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Versnellingsbak verhoudingen en wat past nou..
hoooo jeee, wat een reacties allemaal! had wel handig geweest als ik mijzelf had geabboneerd op dit topic
leuk om te zien dat iedereen er mee bezig is:D
@zwrtw: bedankt voor de PM! heb het aangepast en nu klopt het!
@erguly: De bandenmaat is de maat die er nu op zit, rijd samen met het abarthblok een stuk minder nerveus:)
@Joost: Oeh, zijn dit ook bakken die uit te wisselen zijn? 6 bak denk ik niet...
@panda500: dat is inderdaad de uitdraai vanaf fabriek van een A112 abarth blokje.
Wat ik eigenlijk aan het zoeken ben is een wat kortere 1 t/m 4 en dan een langere 5. zodat Wimedo wat vlotter zal gaan en ik op de weg ernaartoe rustig 100 km kan rijden op lagere toeren dan dat ik nu doe.
In principe kan ik samen met de rol en luchtweerstand dus berekenen wat het blok nog wél en wat ie niet trekt uitrekenen:) vandaar die toevoeging!
@pinda1000: voor de kabelgeschakelde bakken weet ik niet, misschien dat ivo daar meer van weet!
Wel fijn om te horen dat de calculator zo goed werkt! was leuk om uit te vinden!
leuk om te zien dat iedereen er mee bezig is:D
@zwrtw: bedankt voor de PM! heb het aangepast en nu klopt het!
@erguly: De bandenmaat is de maat die er nu op zit, rijd samen met het abarthblok een stuk minder nerveus:)
@Joost: Oeh, zijn dit ook bakken die uit te wisselen zijn? 6 bak denk ik niet...
@panda500: dat is inderdaad de uitdraai vanaf fabriek van een A112 abarth blokje.
Wat ik eigenlijk aan het zoeken ben is een wat kortere 1 t/m 4 en dan een langere 5. zodat Wimedo wat vlotter zal gaan en ik op de weg ernaartoe rustig 100 km kan rijden op lagere toeren dan dat ik nu doe.
In principe kan ik samen met de rol en luchtweerstand dus berekenen wat het blok nog wél en wat ie niet trekt uitrekenen:) vandaar die toevoeging!
@pinda1000: voor de kabelgeschakelde bakken weet ik niet, misschien dat ivo daar meer van weet!
Wel fijn om te horen dat de calculator zo goed werkt! was leuk om uit te vinden!