Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Dashboard verlichting

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Peterone
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:04
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2000

Dashboard verlichting

Bericht door Peterone »

Help!

er is een dashboardfittinkje ontsnapt. Zo'n ding wat achterin het dashboard gedraaid wordt. Dus naar de sloop en een vrijwel identieke 141 gevonden. Alle lampjes mee, blijken ze niet te passen. Ik heb nodig die van 10mm op de nokjes gemeten en heb meegenomen die van 12mm.
Hoe heten die dingen? misschien te googelen. Tuynder kon het over de telefoon ook niet zeggen en van Eper wordt ik niet veel wijzer.

Misschien weet iemand trouwens ook hoe de aansteker er uit moet. De metalen bus krijg ik onmogelijk uit de groene verlichtingsring.

Groet,
Peterone

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Micha D. »

Er zitten een aantal grotere lampjes in het dashboard als ik het goed heb. Wellicht ben je er toevallig een grotere verloren? Bij Rijsbergen en Brezan verkopen ze die lampjes gewoon in een doosje, zijn niet zo gek duur.

De aansteker zit vaak via de achterkant met een platte moer vast gedraaid, dus die zul eruit moeten halen. Anders zou je bij het ontkoppelen van een lader oid de hele bende eruit trekken.

Peterone
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:04
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2000

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Peterone »

Allebei niet.
Alle lampjes zijn hetzelfde qua maat en uit die sloper ook (alleen 2mm te groot dus). De losse lampjes heb ik, het gaat om die fittinkjes.
IMG_20200812_154249275.jpg
IMG_20200812_154249275.jpg (34.25 KiB) 573 keer bekeken

De aansteker zit met nokjes geklemd in het gat, helaas geen moer. Het is net zo'n chinese puzzel waar je als kind uren naar kon kijken en als volwassen vent geneigd bent met een hamer er op los te gaan.
Ik zit al twee dagen met de radioconsole (die ik er dus uit heb gehaald) op de bank te kijken hoe het ding er in Godsnaam uit moet
IMG_20200812_154125901.jpg
IMG_20200812_154125901.jpg (27.57 KiB) 573 keer bekeken
Ik snap dat die groene ring afgeschuind is om hem er uit te krijgen. Alleen dan moet eerst die metalen bus er uit.

Peterone

Gebruikersavatar
/////Bazfiatfreak.nl
Clublid
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jun 2014 10:28
1e Panda-achtige: Panda 1242cc Dynamica 169 Rosso
2e Panda-achtige: Panda 1108cc Selecta D rood-niew baasje
Locatie: In Hollandskroon

Re: Dashboard verlichting

Bericht door /////Bazfiatfreak.nl »

Hey, peterone,

Als ik mij niet vergis zie je aan de voorzijde (waar je dus je aansteker inplugd) 2 lange lippen langs de zijde zien, deze werken als weerhaak, als je deze voorzichtig met een smalle schroevendraaier of iets anders wat dun is de lipen naar binnen buigen dan komt de fitting aan de voorzijde naar je toe de groene ring bleef zitten geloof ik die komt pas los als je hem uit elkaar hebt.
Of bij deze versie is het de klemmentjes van de groene ring aan de achterzijde indrukken, het ene persoon vind het fijner om alle 2 de klemmen tegelijk in te drukken de andere 1 voor 1, het wijst zichzelf hoor :yes:
Dit doe je uiteraard alleen zonder spanning! Maar dat komt goed zo te zien :D
Panda 169 1.2 2005 LPG
Als je denkt dat je er bent....ben je er geweest. :-?

Peterone
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:04
1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2000

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Peterone »

Aansteker2.JPG
Aansteker2.JPG (42.53 KiB) 543 keer bekeken
Hallelujah hij is er uit.
Ook niet die twee lange lippen (wat ook een plausibele suggestie was) maar twee hele kleine groene nokjes van de verlichtingsring.
Om ze los te maken heb ik twee dunne stroken plastic tussen de ring en de bus gepropt en viel die bus er bijna vanzelf uit.
3 dagen, het Pandaforum en een paar neuten waren er voor nodig. Het is bijna zonde om de aansteker terug te plaatsen...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Dashboard verlichting

Bericht door Paul4x4 »

mooi! nu weet ik dat ook, voor als ik op de sloop zo'n ding tegen kom....
als je hem toch niet terug monteert.......ik zoek er nog 1 :rofl: :rofl: :rofl:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”