Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Terugkerend lucht in koeling

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Boy Diego
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2020 14:53
1e Panda-achtige: 1100 Young 2002

Terugkerend lucht in koeling

Bericht door Boy Diego »

Sinds september eigenaar van een 2002 1.1 Young. Zit nu met een lastig te diagnostiseren probleem. 
Ik krijg terugkerende luchtbellen in mijn koelsysteem. De gevolgen zijn dat de verwarming na 15 min rijden stopt, en als ik dan door rijd gaat het temperatuur lampje branden :/. (thermostaat is net vervangen en werkt gewoon goed, koelvin ook)

Gisteren auto ontlucht, en koelvloeistof op peil gevuld. Volgende dag was het peil iets gezakt (0,5 cm in het exapnsievat). Ik vermoed dat er een een klein lek kan zijn ergens bij de slang van het vat naar de radiator toe. Er loopt daar ook een klein beetje water weg. 
Daarna effe een testritje gemaakt, en na 15 min, spuwt het expansievat een hoop koelvloeistof er uit, geen verwarwarming meer, en een hoop lucht in het systeem.

Het is niet logisch te denken dat een klein lek bij bij het expansievat naar radiator-slangetje er lucht inzuigt, aangezien het overdruk opbouwt tijdens het rijden toch? Is het dan toch koppakking? Ik heb geen mayo-olie, en ook geen witte rook uit de uitlaat. Oliepeil blijft ook hetzelfde.

Mijn eerste stap is dan om dat lek te zoeken, maar wat zijn verder goede manieren om nu te testen?

Groetjes,
Krijn

Gebruikersavatar
EzraEzinga
Forumgebruiker
Berichten: 1140
Lid geworden op: 04 jun 2009 13:10
1e Panda-achtige: Panda 1100 Fire Young
Locatie: Apeldoorn

Re: Terugkerend lucht in koeling

Bericht door EzraEzinga »

Als er een lek in het koelsysteem zou zitten dan wordt er eigenlijk geen druk opgebouwd omdat dit gelijk ontsnapt.
De dop op het reservoir laat bij een bepaalde druk lucht en koelwater door om beschadigingen te voorkomen.

De druk die wordt opgebouwd is waarschijnlijk toch een kapotte koppakking. Kan je de bougies eens controleren qua kleur? Als er 1 afwijkt het je grote kans dat op die cilinder de koppakking lekt.

Je kan ook bij de garage een compressietest doen, dan weet je ook meer.

Succes ermee!
'90er - 1000 - CLX - Bianco (sold)
'92er - 1000 - Skyline - Dark Blue Metallic (sold)
'91er - 1000 - Super - Verde Malta Metallic (dismounted) (sold)
'85er - 34 - 4x4 - Nero (sold)
'94er - 1100 Selecta - Blue Midnight (sold)
'03er - 1100 Young - Blue Lido (sold)

'88er - 750 Eco Jolly - Blue (sold)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”