Rijd wekelijks +/- 80 km met de Marbella met E5(esso) soms rijd ik opE10 merk wel dat de motor op E5 beter loopt gezien de geringe km per week maakt het prijsverschil van elkaar niet uit..er zijn ook middeltjes te krijgen die je in de tank mengt?
gr Ronald
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Brandstof
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Brandstof
Ik vind het knap dat mensen verschil voelen. Zit ook tussen de oortjes.
Een fire gaat volgens mij echt niet beter lopen met 98 octaan.
Daar is ie helemaal niet voor ontwikkeld.
Ik merk geen verschil tussen e5 en e10 behalve dat het verbruik op e10 logisch verklaarbaar hoger is.
Een fire gaat volgens mij echt niet beter lopen met 98 octaan.
Daar is ie helemaal niet voor ontwikkeld.
Ik merk geen verschil tussen e5 en e10 behalve dat het verbruik op e10 logisch verklaarbaar hoger is.
312=500 319=Panda.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Brandstof
Een standaard Fire motor misschien niet nee. Op 98 octaan kan de ontsteking iets vroeger gezet worden. In combinatie met een aantal andere aanpassingen (waaronder een hogere compressieverhouding) kan dit een iets hoger rendement opleveren.
- xxl_liberty
- Clublid
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
- 1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
- 2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Re: Brandstof
Sorry niet mee eens.Erik 319 schreef: ↑10 feb 2021 16:58 Ik vind het knap dat mensen verschil voelen. Zit ook tussen de oortjes.
Een fire gaat volgens mij echt niet beter lopen met 98 octaan.
Daar is ie helemaal niet voor ontwikkeld.
Ik merk geen verschil tussen e5 en e10 behalve dat het verbruik op e10 logisch verklaarbaar hoger is.
Ik heb een fire blok van 1992. Kocht hem en kon niet anders dan E10 tanken. Tuurlijk loopt hij dan goed. Nu tank ik E5 en het blok loopt rustiger. Daarbij kunnen oudere blokken slechter tegen de toevoeging van ethanol bij de E10 brandstof. Het zijn vooral de rubberen delen die E10 aantasten bij oudere motoren. Bij mijn nieuwere auto (even vloeken op het forum) een Mercedes A160 van 2011 tank ik E10. Niks mis mee maar die kan er tegen. Ik weet van andere clubs, zoals de abarth club, dat die alleen E5 tanken.
Dus merk je het? Ik vind van wel het fire blok loopt rustiger.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Brandstof
Een fire van 1992 is ook niet gemaakt om op die E10 zooi te rijden.Heel goed mogelijk dat die het niet graag lust.
Ik had een 141 van december 2001 en die was volgens de tabellen wel geschikt om er op te rijden. Met die fire merkte ik echt geen verschil en dat karretje ging als de brandweer.
Met de 319 TA 65 merk je geen enkel verschil. Die gebruikt wel iets meer maar dat is logisch.
Maar het verschil zit hem in de hoeveelheid bioethanol.
Het vershil in octaangetal staat daar los van.
Ik had een 141 van december 2001 en die was volgens de tabellen wel geschikt om er op te rijden. Met die fire merkte ik echt geen verschil en dat karretje ging als de brandweer.
Met de 319 TA 65 merk je geen enkel verschil. Die gebruikt wel iets meer maar dat is logisch.
Maar het verschil zit hem in de hoeveelheid bioethanol.
Het vershil in octaangetal staat daar los van.
312=500 319=Panda.
- xxl_liberty
- Clublid
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
- 1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
- 2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Re: Brandstof
Over de 319 weet ik te weinig om wat zinnigs te zeggen.Erik 319 schreef: ↑11 feb 2021 14:49 Een fire van 1992 is ook niet gemaakt om op die E10 zooi te rijden.Heel goed mogelijk dat die het niet graag lust.
Ik had een 141 van december 2001 en die was volgens de tabellen wel geschikt om er op te rijden. Met die fire merkte ik echt geen verschil en dat karretje ging als de brandweer.
Met de 319 TA 65 merk je geen enkel verschil. Die gebruikt wel iets meer maar dat is logisch.
Maar het verschil zit hem in de hoeveelheid bioethanol.
Het vershil in octaangetal staat daar los van.
Vorig jaar bij een dag geweest van Savalli tuning.
Deze tuned oa twinairs van 85 naar 102 pk door de software aan te passen.
De technische man daar adviseerde om E5 te tanken, dit alleen v.w.g. de bioethanol die was toegevoegd.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.
Re: Brandstof
Alcohol trekt water aan en deze zorg voor corrosie in je carburateur bv,je kan het er door deze eigenschap dan weer wel uit filteren met water
panda 34 openair