Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

tectyl

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Bericht door aribold »

Als je de panda aan 1 kant op 2 stevige assteunen zet, kom je een heel eind hoor.

(Maar ik heb zelf idd. een brug ter beschikking. Er zijn trouwens doe het zelf garages zat, waar je voor weinig geld een brug kunt huren voor een dag(-deel). Ik weet alleen niet of ze daar vrolijk worden als je tectyl gaat spuiten)
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Daniel
Forumgebruiker
Berichten: 575
Lid geworden op: 10 mar 2005 21:48
Locatie: Vroenhoven (bij Maastricht de grens over)

Bericht door Daniel »

oprijbokken, en assteunen die hoog zat zijn,

brug is veel makkelijker natuurlijk, maar als je die (nog) niet hebt, dan moet je met het alternatief genoegen nemen.

surfbob
Forumgebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jun 2007 13:59
Locatie: Utrecht (panda woont in Alphen a/d rijn)

Bericht door surfbob »

Daniel schreef:oprijbokken, en assteunen die hoog zat zijn,

brug is veel makkelijker natuurlijk, maar als je die (nog) niet hebt, dan moet je met het alternatief genoegen nemen.
als ik dit jaar nog een keer bij jou kom bijpraten/gitaren rijd ik m wel op jou brug oke? :wink:
Panda 1000L i.e. '90 97.500 km wit (R I P)
Panda 1000 regimental '93 120500 km metallic groen

[ | ]====/////====[ | ]

Gebruikersavatar
Daniel
Forumgebruiker
Berichten: 575
Lid geworden op: 10 mar 2005 21:48
Locatie: Vroenhoven (bij Maastricht de grens over)

Bericht door Daniel »

schuur moet nog verbouwd worden, maar op de koffie komen moet je zeker nog eens doen.

Gebruikersavatar
bobske
Forumgebruiker
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 dec 2007 14:48
Locatie: Hilversum

WEG

Bericht door bobske »

Als het aan mij ligt mag dit topic wel weg!
gassen en rijden!!!

Gebruikersavatar
Daniel
Forumgebruiker
Berichten: 575
Lid geworden op: 10 mar 2005 21:48
Locatie: Vroenhoven (bij Maastricht de grens over)

Bericht door Daniel »

deze laten we nog even staan, is wel nuttig voor mensen die iets zoeken over roestpreventie

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: tectyl

Bericht door Rick Lieffering »

Geen idee of dit topic nog leeft, maar zit even naar een Mike Sander filmpje te kijken en die methode deed me erg denken aan dit filmpje wat ik laatst zag. Uiteraard geen idee of dit echt hetzelfde effect zal hebben, maar ik hou van DIY oplossingen een vroeg me af of iemand dit met vaseline of ATF/motorolie heeft geprobeerd. Vooral wat hij zegt over dat de vaseline na inspuiting weer gaat stollen klonk logisch. Zodat het goed op z'n plek blijft. Maar weet iemand wat de roest werende eigenschappen van die spullen daadwerkelijk zijn?

https://youtu.be/uHMpJebGx_g

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: tectyl

Bericht door PandaVespa »

Alle anti-roestbehandelingen werken op de theorie dat het metaal wordt 'afgesloten' van zuurstof en water.

Tectyl droogt uit na paar jaar waardoor het scheurt en het metaal daar alsnog kan roesten. Daarom zijn MikeSanders cq Dinitrol flexibel. Dat wil zeggen, ze kunnen meerekken en krimpen met het metaal.

Je kunt idd zelf toepassen, scheelt geld, maar dan moet je wel weten wat je doet. Alle holle ruimtes zullen ingespoten moeten worden. Liefst met verwarmt 'vet' (zo voelt het aan ;) ) zodat het makkelijker vloeit in de holle ruimtes en binnenkant deuren oa. Dorpels en onderkant deuren roesten van binnenuit. Ook de veerschotels bij achteras blijft water staan, dus zal het daar vrij snel gaan roesten. In clubblad is hier uitgebreid over geschreven.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”