Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Iceman

Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door Iceman »

Op mijn Panda stoelen zitten van die open hoofd steunen, kan je die er af halen als je de bekleding los haalt. ?

En zijn er originele stoelbekleding los te krijgen of moet je op de sloop andere stoelen halen.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door Romeo »

Ja de hoofdsteunen kunnen los.
Als je de hoes van de rugleuningbekleding aan de achterkant van de stoel los haalt en omhoog duwt , je gaat er met je handen onder naar boven toe dan voel je op een gegeven moment de stangen van de hoofsteun zitten. Om die stangen zitten een soort van clips. Als je die er af haalt/ trekt dan kun je de hoofdsteun verwijderen.

En als je dan toch de bekleding loshaalt dan kun je die ook meteen in de was doen. of is hij kapot en wil je hem daardoor vervangen?
Vaak, zo niet meestal, kost een complete stoel net zo veel als dat je de bekleding er van loshaalt en meeneemt. Het laatste is bovendien nog eens extra werk (Al stelt het niet heel veel voor)

Iceman

Re: Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door Iceman »

Milan schreef:Ja de hoofdsteunen kunnen los.
Als je de hoes van de rugleuningbekleding aan de achterkant van de stoel los haalt en omhoog duwt , je gaat er met je handen onder naar boven toe dan voel je op een gegeven moment de stangen van de hoofsteun zitten. Om die stangen zitten een soort van clips. Als je die er af haalt/ trekt dan kun je de hoofdsteun verwijderen.

En als je dan toch de bekleding loshaalt dan kun je die ook meteen in de was doen. of is hij kapot en wil je hem daardoor vervangen?
Vaak, zo niet meestal, kost een complete stoel net zo veel als dat je de bekleding er van loshaalt en meeneemt. Het laatste is bovendien nog eens extra werk (Al stelt het niet heel veel voor)
De bestuurders stoel bekleding is gaar de rest is heel.
Ik heb plannen gehad om ze te wassen maar er zit ook een soort kunstleer aan de hoezen (rug zijde), dus maar niet gedaan.
Verder weet ik niet of ze krimpen. ?

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door Romeo »

Ik heb van twee Panda Classics de stoel en bankbekleding gewassen. Zo lang je met zorg en geduld te werk gaat hoeft het geen probleem te zijn, dat krimpen. Niet heter dan 40gr wassen spreekt voor zich denk ik. En niet in de droger doen, ook dat lijkt me logisch.
Het kan zijn dat de bekleding iets strakker om en op de stoelen komt te zitten maar door het gebruik van de stoel(en) en achterbank trekt dat vanzelf bij.
Voor het kunstleer op de rugleuningen van de stoelen hoef je het niet te laten, daar krijg je geen schade aan.
Waar je wel om moet letten is dat de harde bevestigingsstrips van de stoelbekleding vrij kan bewegen is de wastrommel. Komt dat vast te zitten dan vervormt de boel of erger....het scheurt af.

Je kunt de set ook eventueel in bad doen of een grote teil mocht de wasmachine je niks lijken.

Iceman

Re: Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door Iceman »

Milan schreef:Ik heb van twee Panda Classics de stoel en bankbekleding gewassen. Zo lang je met zorg en geduld te werk gaat hoeft het geen probleem te zijn, dat krimpen. Niet heter dan 40gr wassen spreekt voor zich denk ik. En niet in de droger doen, ook dat lijkt me logisch.
Het kan zijn dat de bekleding iets strakker om en op de stoelen komt te zitten maar door het gebruik van de stoel(en) en achterbank trekt dat vanzelf bij.
Voor het kunstleer op de rugleuningen van de stoelen hoef je het niet te laten, daar krijg je geen schade aan.
Waar je wel om moet letten is dat de harde bevestigingsstrips van de stoelbekleding vrij kan bewegen is de wastrommel. Komt dat vast te zitten dan vervormt de boel of erger....het scheurt af.

Je kunt de set ook eventueel in bad doen of een grote teil mocht de wasmachine je niks lijken.
Ik denk dat er weinig over blijft van de bestuurders stoel hoes in de was machine, er hangen nu al franjes aan. :wink:

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door aribold »

Ik heb ook meerdere bekledingen gewassen, en zelfs gedroogd in de droger. nooit problemen mee gehad.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Iceman

Re: Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door Iceman »

Ik heb het even bekeken, maar waar begin je met los halen van de stoelbekleding, "Bij de zitting". ???
En moeten de stoelen er uit of kan het ook als ze nog in de auto zitten. ?

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Open hoofdsteunen / stoel bekleding.

Bericht door 4RN01D »

Iceman schreef: 22 okt 2010 07:23 Ik heb het even bekeken, maar waar begin je met los halen van de stoelbekleding, "Bij de zitting". ???
En moeten de stoelen er uit of kan het ook als ze nog in de auto zitten. ?
Ok... even nieuw leven inblazen...

Zo doe ik het:

1. haal de stoel eruit, klap de rugleuning naar achteren en leg de stoel met de bekleding naar boven op de grond.
2. beginnen bij het zitvlak. Haal eerst de zwarte plastic clips aan de voor- en zijkant van het zitvlak los en dan bij het scharnierpunt waar de zitting en rugleuning samenkomen. Dan til je als het goed is ineens de bekleding met het foam van het stoelframe
3. Nu voorzichtig doen. Leg het foam met de bekleding naar boven op de grond en vouw de bekleding omhoog bij de randen. De Bekleding zit vast aan het foam met een paar ijzeren ringen, die je met een tangetje door kunt knippen. Als je ze doorgeknipt hebt, is de bekleding los van het foam.
4. Verwijder de stalen pennen uit de bekleding en leg ze op een veilige plek
5. bij het loshalen van de zitting heb je ook al een van de clips van de rugleuning losgehaald. Nu haal je de plastic kapjes aan weerszijden van de zitting los. Deze zitten met twee schroefjes vast. Haal ook de hendel waarmee je de stoel naar voren klapt weg... die zit ook vastgeschroefd, net als de kunststof "ring" voor de opening van die hendel
6. de rugbekleding kan je een klein stukje omhoog halen, als je dat doet, zie je in de rugleuning nog een clip waarmee hij vast zit. Maak ook die clip los. Nu kun je de bekleding helemaal omhoog tillen.
7. Nu moet de hoofdsteun er nog uit... Die zit met twee stalen clips vast. Als je die losmaakt, til je de hoofdsteun er zo uit.
8. Herinner je je de ijzeren ringen in stap 3 nog? Die zijn nu dus kapot. Geen nood... Tie Wraps doen exact hetzelfde en bijna iedereen heeft er wel een zwikkie van in huis... voor de voorstoelen heb je er 6 per stoel nodig.

Bonus noodtip:
Stel nou dat je de bekleding wil wassen in de wasmachine, dan kan dat natuurlijk, maar ik zou het vanwege de plastic clips niet in je eigen wasmachine doen... Breng ze in plaats daarvan naar een wasserette. Die hebben doorgaans grotere wastrommels en de drogers zijn ook ruim genoeg voor een complete bekledingsset.

Bonus noodtip 2:
Het foam kan door ouderdom een beetje uit elkaar vallen... Dat is te herkennen aan een soort oranje poeder op de vloer van je auto, maar ook op je stoelframe... Stofzuigertje erover en eventueel een oude panty er overheen, dan blijft het allemaal redelijk intact.
Panda 1.1 :D SMILE

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”